Gå til innhold

Barn og leggetid?

Anbefalte innlegg

Gjest Sleeping beauty
Skrevet

Jeg lurer på når barn skal legge seg.. La oss si en 4-åring, en 8-åring og en 12-åring? H a ville deres leggetider vært for disse? I hvdrdagen og i helgen.. En familie jeg kjenner godt er ungene, på disse alderstrinene, oppe til 10-12 tiden... Synes jeg virker utrolig ustrukturert og "fri barneoppdragelse" aktig ut!

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ca samme aldersforskjell mellom oss når vi var små, og da la vi oss som regel 7, 20 og 21.. Men det kommer jo litt an på hvor mye søvnde trenger, noen trenger mer søvn enn andre...

Skrevet

jeg ville lagt den minste til rundt 7 halv 8 og den mellomste til rundt 8 halv ni og den siste til rundt 9. trur jeg... Var rundt dette jeg selv måtte legge meg når jeg var så gammel.

Skrevet

Jeg lurer på når barn skal legge seg.. La oss si en 4-åring, en 8-åring og en 12-åring? H a ville deres leggetider vært for disse? I hvdrdagen og i helgen.. En familie jeg kjenner godt er ungene, på disse alderstrinene, oppe til 10-12 tiden... Synes jeg virker utrolig ustrukturert og "fri barneoppdragelse" aktig ut!

Hva mener dere??

4, etter barnetv kanskje.

8, rundt 8 tiden og 12, 21 (hverdager)

Men det kommer jo an på hvor mye søvn de trenger, og hvordan det er å få de opp om morgenen.

Skrevet

Så dere mener at om de ikke trenger mer søvn så kan en 4 åring gjerne legge seg kl 22 på en vanlig dag?! I mitt syn så hadde jeg heller selv foretrukket å hatt mer kveld selv ig heller stått opp tidligere om morgenen. For selv en som ik trenger så mye søvn så våkner de jo bare før, eller?

Skrevet

Min fireåring legger seg syv, så "leser" han litt og sovner rundt halv åtte.

Skrevet

har faste leggetider på barna mine 6 åringene legger seg kl 7 og åtteåringen legger seg kl halv 9. i helgene får dei kunn en haltime ekstra.

Skrevet

Mine barn er 11 og 6 år, og de legger seg kl 19.30 og kl 21.30 på skoledager og gjerne litt senere i helgene.

Skrevet (endret)

Barn har, som oss voksne, ulikt søvnbehov. Det som er riktig for noen, blir helt feil for andre. Her hos oss har vi funnet ut at 7-åringen må legge seg 19.30 på skoledager for å få nok søvn. Vi står opp 6.45. 11-åringen legger seg 20.30, men leser en halvtimes tid. I helgene får de være noe lenger oppe, men ikke så lenge at søvnmønsteret blir veldig forstyrret til søndagskvelden.

Endret av Kayli
  • Liker 1
Skrevet

Så dere mener at om de ikke trenger mer søvn så kan en 4 åring gjerne legge seg kl 22 på en vanlig dag?! I mitt syn så hadde jeg heller selv foretrukket å hatt mer kveld selv ig heller stått opp tidligere om morgenen. For selv en som ik trenger så mye søvn så våkner de jo bare før, eller?

Nei, men hvis datteren min har sovet en time ekstra på morgenen før, eller luren hennes på dagen ble litt forsinket, så legger vi hun gjerne kl.20 i stedet for kl.19 som hun vanligvis legger seg... Men nå er ikke hun mer enn 1,5år, så jeg ser virkelig ikke vekk i fra at vi må endre på noe senere.. Men det kommer jeg til å se an på hun.. Jeg er ikke noe fan av å legge en tydelig opplagt unge og "tvinge" de til å sove hvis de ikke er trøtte... Men igjen, det ser jeg ikke vekk i fra at endrer seg når hun blir litt større og kan skjule trøttheten sin bedre enn i dag :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste på 3 1/2 legger seg kl 19, så leser vi litt og hun sover rundt 19.30. Han på 7 legger seg kl. 20, og så 30 min lesing. Han på 11 legger seg kl. 21 og har en halvtime til lesing. Tommelfingerregelen er pluss 15 min etter sommerferien hvert år. Så lenge de er "små". Sånn unngår vi også diskusjoner om leggetid. I helgene er det 1-1 1/2 time lenger oppe. Fungerer veldig greit egentlig:-)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nabounger som lever sånn. 8 og 4 år, og vi ser de flyr oppe til både ti og elleve selv om det er skole/barnehage dagen etter. Vi har vært på besøk der på kveldstid noen ganger, og det er nokså tydelig at ungene styrer det meste selv. Foreldrene ber dem legge seg, men følger ikke opp beskjeden selv, og dermed gjør de som de vil. Det er ikke sjelden vi ser de har forsovet seg, nei. Det er jo ikke min business, så jeg sier ingenting, men jeg synes jo helt klart ikke at det er ok. Unger har ikke godt av så stor grad av frihet.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellig. Finnes ikke noe fasit på dette forde du må tilpasse det etter dit barn

Er ikke forelder,men som alle andre her har jeg vært ett barn

• Liker 1
Gjest oppforung.no
Skrevet

Min yngste på 3 1/2 legger seg kl 19, så leser vi litt og hun sover rundt 19.30. Han på 7 legger seg kl. 20, og så 30 min lesing. Han på 11 legger seg kl. 21 og har en halvtime til lesing. Tommelfingerregelen er pluss 15 min etter sommerferien hvert år. Så lenge de er "små". Sånn unngår vi også diskusjoner om leggetid. I helgene er det 1-1 1/2 time lenger oppe. Fungerer veldig greit egentlig:-)

Det høres veldig bra ut. Barn trenger mere søvn enn oss voksne. så en dokumentar hvor de testet barns IQ etter en uke hvor de hadde fått være oppe så lenge de selv ville. Alle barna var rundt ti år. alle presterte dårligere enn forventet ut fra alder. De samme barna ble testet etter en uke hvor de la seg en halv time tidligere enn normalt (20:00). Samtlige barn skåret over forventet resultat. Nok søvn er viktig for læring og konsentrasjon.

Skrevet

På helsestasjonene i "gamle dager" (omtrent en generasjon tilbake) sa de at barn på 8 bør legge seg kl 20, og så et kvarter senere for hvert år. Altså måtte man bli 12 før man kunne legge seg 21. Barn yngre enn 8 ble stelt og lagt etter barne-tv, dvs at man startet stell/lesing fra kl. 18:30.

Når det gjelder helgene, ville jeg ikke fraveketmer enn 1 te. Døgnrytmer er vanskelige å snu tilbake...

Skrevet (endret)

Det med søvnbehov hos barn kan nok være litt individuelt og så lenge barnet er enkelt å våkne når det skal på skolen/barnehagen og ikke blir trøtt utover dagen tror jeg at jeg hadde latt barnet tildels regulere dette litt selv .

Altså mange barn skjønner ikke selv når de blir trøtte og har ikke noe realistisk forhold til eget søvnbehov så foreldrene må jo til dels styre det , men syntes det blir bare dumt å legge lysvåkne barn som kravler rundt i senga i 2 timer før de endelig sovner bare fordi det finnes endel andre barn som har et større søvnbehov og derfor bør legge seg tidligere .

Så det jeg egentlig mener er at foreldrene må styre det , men etter barnets søvnbehov og dette søvnbehovet er individuelt fra barn til barn ; noen trenger mye andre trenger ikke fullt så mye . :lol:

Endret av mousepad
Skrevet

Det er ikke så veldig stor forskjell på hvor mye søvn vi trenger, men det er veldig stor forskjell på hvor lite søvn vi kan klare oss med.

Jeg er voksen. Jeg trenger 8 timers søvn, men kan klare meg med 6 timer i perioder.

Jeg har to tenåringsbarn. Tenåringer trenger som kjent mye søvn, men mange klarer seg med mindre søvn enn de trenger i ukedagene, hvis de bare får hvilt ut i helgene.

Min 17-åring trenger 9 timers søvn, men kan klare seg med 7-8 timer i korte perioder.

Min 15-åring trenger 11 timers søvn, men klarer seg med 8-9 timer i ukedagene så lenge hun får nok søvn i helgene.

Søvnbehovet er undervurdert i dagens samfunn, og konsekvensen er trøtte, irritable og ukonsentrerte barn, ungdommer og voksne.

Skrevet

Min datter på 2 legger seg kl 19 og eldste på 9 legger seg 21. Skal hun lese må hun legge seg 20:30. Dette funker for henne, hvis hun legger seg tidligere, ligger hun bare våken.

Skrevet

På helsestasjonene i "gamle dager" (omtrent en generasjon tilbake) sa de at barn på 8 bør legge seg kl 20, og så et kvarter senere for hvert år. Altså måtte man bli 12 før man kunne legge seg 21. Barn yngre enn 8 ble stelt og lagt etter barne-tv, dvs at man startet stell/lesing fra kl. 18:30.

Når det gjelder helgene, ville jeg ikke fraveketmer enn 1 te. Døgnrytmer er vanskelige å snu tilbake...

Man skal også huske på at den samme generasjonen ble instruert av helsepersonell om at man for guds skyld ikke måtte gi ungen oppmerksomhet når den skrek eller ga andre signaler på at den var sulten ol . Nei , man skulle mate barnet hver x antall time og hvis ungen skrek utenom disse tidene skulle man bare la ungen skrike !

Heldigvis visste mange av våre mødre bedre og lyttet til hjertet sitt når barnet gråt istedet for å kikke på klokka .

Skrevet

Man skal også huske på at den samme generasjonen ble instruert av helsepersonell om at man for guds skyld ikke måtte gi ungen oppmerksomhet når den skrek eller ga andre signaler på at den var sulten ol . Nei , man skulle mate barnet hver x antall time og hvis ungen skrek utenom disse tidene skulle man bare la ungen skrike !

Heldigvis visste mange av våre mødre bedre og lyttet til hjertet sitt når barnet gråt istedet for å kikke på klokka .

Ja, helt klart. Det er jo f.eks. en stor årsak til hvorfor flere kan amme nå enn før, det at man ikke er så rigid. Men leggetidsregelen må jeg innrømme at jeg likte. De fleste av mine elever (12-åringer) er i hvert fall langt trettere enn de burde være når de møter skoledagen. De forteller meg villig at de ofte har leggetid, men ingen sovetid...og kanskje da i tillegg TV på rommet.

Mon tro om deres foreldre kunne uttalt at deres barn hadde mindre søvnbehov? For det ser ikke helt ut for meg som om det stemmer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...