Gå til innhold

Ettermiddag og formiddag


Pareidolia

Anbefalte innlegg

Jeg er vant til å kalle tiden mellom klokka 9 og 12 for formiddag og mellom 12 og 18 for ettermiddag. (Forøvrig også 18-23 for kveld, 23-6 for natt og 6-9 for morgen.)

Har inntrykk av at det er veldig mange som kaller alt fram til kl 15-16 for formiddag og 17-21 for ettermiddag.. Dette fører til endel misforståelser når jeg avtaler å møte folk.

Lurte derfor på hvilke klokkeslett dere i dagligtale mener med for- og ettermiddag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er formiddag tiden før lunsj (12 tiden) og tiden etter lunsj for ettermiddag.

Morgen slutter i 8-9 tiden, og kvelden begynner 18 - 19 tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg er vant til å kalle tiden mellom klokka 9 og 12 for formiddag og mellom 12 og 18 for ettermiddag. (Forøvrig også 18-23 for kveld, 23-6 for natt og 6-9 for morgen.)

Har inntrykk av at det er veldig mange som kaller alt fram til kl 15-16 for formiddag og 17-21 for ettermiddag.. Dette fører til endel misforståelser når jeg avtaler å møte folk.

Lurte derfor på hvilke klokkeslett dere i dagligtale mener med for- og ettermiddag?

Jeg forholder meg til den gamle definisjonen, da middagstid var mellom kl 12 og 13.

Nå har middagen blitt erstattet med formiddagsmat og flyttet til ettermiddagen, men definisjonene er for meg de samme.

Fram til kl 08 - 09 er det morgen

Fra 08 - 09 til middag (kl 12) er det formiddag

kl 12-13 er "middagstid", og

etter kl 13, fram til kl 18, er det ettermiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til den gamle definisjonen, da middagstid var mellom kl 12 og 13.

Nå har middagen [...]

Øh, måltidet middag er da oppkalt etter tidspunktet middag. :fnise:

Middag er når sola står høyest på himmelen, rundt klokka tolv. midnatt når den står på sitt laveste under horisonten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Øh, måltidet middag er da oppkalt etter tidspunktet middag. :fnise:

Middag er når sola står høyest på himmelen, rundt klokka tolv. midnatt når den står på sitt laveste under horisonten.

Hey... hva forventer du egentlig av meg, tidlig på dagen første nyttårsdag? :fnise:

Selsagt har du rett.

Jeg tenkte på hva vi i dag kaller "middag", måltidet som vi spiser på ettermiddagen etter jobb/skole.

Feil tenkt så klart, men som sagt, det er ikke så mye mer å forvente, tidspunktet tatt i betraktning. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

06.00-09.00 Morgen

09.00-12.00 Formiddag

12.00-18.00 Ettermiddag

18.00-24.00 Kveld

24.00-06.00 Natt.

Sånn ca. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.00-09.00 Morgen

09.00-12.00 Formiddag

12.00-18.00 Ettermiddag

18.00-24.00 Kveld

24.00-06.00 Natt.

Sånn ca. :)

Nesten enig, men jeg ville sagt at morgenen starter kl 5. De fleste sier vel 5 om morgenen og ikke om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, måltidet middag er da oppkalt etter tidspunktet middag. :fnise:

Middag er når sola står høyest på himmelen, rundt klokka tolv. midnatt når den står på sitt laveste under horisonten.

Det stemmer ikke helt. Solen står slettes ikke høyest på himmelen kl 12. Det er avhengig av hvor du er.

Solenoppgang og nedgang varierer i tillegg med årstider.

Jeg holder med TS nå det gjelder tidsangivelsene. Forøvrig er det lurest å holde seg til konkrete klokkeslett, eller ca klokkeslett når man lager avtaler, så slipper en av partene å sitte å vente.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke helt. Solen står slettes ikke høyest på himmelen kl 12. Det er avhengig av hvor du er.

Solenoppgang og nedgang varierer i tillegg med årstider.

Jeg holder med TS nå det gjelder tidsangivelsene. Forøvrig er det lurest å holde seg til konkrete klokkeslett, eller ca klokkeslett når man lager avtaler, så slipper en av partene å sitte å vente.

TS her.

Grunnen til at jeg skreiv innlegget er at det hender jeg legger litt "diffuse" avtaler fram i tid. Dette kan f.eks være at jeg avtaler med venninner at vi kanskje skal møtes om en ukes tid. Da er det ikke uvanlig at vi sier: "vi kan jo kanskje ta det på ettermiddagen". Jeg har aldri blitt sittende og vente, men har måttet avlyse et par ganger da jeg f.eks har trodd de har ment at vi skulle møtes på ettermiddagen og lagt andre planer for kvelden, mens de da har ment at vi skulle møtes i 18-tida. En annen gang var avtalen å møtes på formiddagen, men hun jeg skulle møte hadde da lagt andre planer helt fram til 15-tida.

Jeg prøver å være obs på dette og avtaler mer klokkeslett, men lurte egentlig på om det var jeg som hadde rare definisjoner. Det er det jo tydeligvis ikke, siden de andre her stort sett er enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten enig, men jeg ville sagt at morgenen starter kl 5. De fleste sier vel 5 om morgenen og ikke om natten.

Flesteparten sier nok det, men det heter faktisk 5 om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten sier nok det, men det heter faktisk 5 om natten.

Finnes det virkelig en fasit på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig en fasit på det?

Er ganske sikker på at det er Språkrådet sin definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke helt. Solen står slettes ikke høyest på himmelen kl 12. Det er avhengig av hvor du er.

Solenoppgang og nedgang varierer i tillegg med årstider.

Jo, faktisk. Det er nemlig den egentlige betegnelsen for middag. Klokke og kalender er bare etterlikninger av solens og jordas gang. Riktignok skyver vi tiden frem og tilbake ved hjelp av sommertid/normaltid og tidssone, slik at klokkeviserens angivelse kan divergere litt fra normalen der du er. Men opprinnelig er klokka tolv der du er, når sola står i sør. Se på tilpasningene til mekaniske ur og jernbane som å feire torsdagsbursdagen din på lørdag... :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, faktisk. Det er nemlig den egentlige betegnelsen for middag. Klokke og kalender er bare etterlikninger av solens og jordas gang. Riktignok skyver vi tiden frem og tilbake ved hjelp av sommertid/normaltid og tidssone, slik at klokkeviserens angivelse kan divergere litt fra normalen der du er. Men opprinnelig er klokka tolv der du er, når sola står i sør. Se på tilpasningene til mekaniske ur og jernbane som å feire torsdagsbursdagen din på lørdag... :nigo:

Du tenker på astronomisk middag. Når man snakker om språk så er det kalenderisk middag man snakker om.

Jeg forstår ikke helt den siste sammenligningen din. Skulle vi brukt astronomiske tidsangivelser til enhver tid er det vel ikke midnatt om sommeren i Nord-Norge siden den aldri er lavere enn horisonten, derfor blir det vel ikke ny dag heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hallo? Jeg argumenterer da ikke for at du skal kaste klokka, og ta tre måneder lunsj. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Øh, hallo? Jeg argumenterer da ikke for at du skal kaste klokka, og ta tre måneder lunsj. :gjeiper:

Det var ikke det jeg mente, men det er jo hevet over enhver tvil at når noen vil møtes ved midnatt, så mener de døgnskillet og ikke når solen står lavest i horisonten.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.00-09.00 Morgen09.00-12.00 Formiddag12.00-18.00 Ettermiddag18.00-24.00 Kveld24.00-06.00 Natt. Sånn ca. :)

Samme her. :Nikke:

Øh, hallo? Jeg argumenterer da ikke for at du skal kaste klokka, og ta tre måneder lunsj. :gjeiper:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk at vi er litt vagere på dette i Norge enn i engelsktalende land.

Jeg kan godt si at det er formiddag til litt etter tolv, men da jeg var i England så det morning frem til 12, afternoon fra 12 til 18, evening fra 18.

Akkurat når natten er kommer vel litt an på når man legger seg, men midnatt til 5-6-tiden høres rimelig ut.

Forresten er det ikke noe klokkeslett som er 24.00, det går rett fra 23.59 til 00.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...