Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2011 #21 Skrevet 1. januar 2011 Heisann. Jeg venter min førstefødte i begynnelsen av februar. Jeg har lest og hørt veldig mye om amming nå den siste tiden. Da jeg en dag fortalte min venninne at jeg gruet meg til å stå opp om natten for å amme osv fortalte hun meg noe jeg syntes var litt merkelig. Hun sa nemlig det at man ikke burde amme ungen om natten, for dette vil føre til at barnet blir bortskjemt. Jeg skulle heller ikke gjøre noe om den skrek om natten av samme grunn. Jeg syntes dette høres helt feil ut, og lurer på om noen andre har meninger om dette? Ja man skal gi barntet mat om natte og trøste når gråter når de er så små!! Men la babyen ligge i senga si....tryggere pga. krybbedød og annet sikkerhet :O) og at de faktisk blir veldig fort vant og tilfredse med åligge inntil mor og far åda kan det hende dere ikke "får" igjen senga på lenge ;O)
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #22 Skrevet 1. januar 2011 Ja man skal gi barntet mat om natte og trøste når gråter når de er så små!! Men la babyen ligge i senga si....tryggere pga. krybbedød og annet sikkerhet :O) og at de faktisk blir veldig fort vant og tilfredse med åligge inntil mor og far åda kan det hende dere ikke "får" igjen senga på lenge ;O) Dersom man følger helsedirektoratets retningslinjer mht samsoving, er det like trygt som å ligge i egen seng.
Gjest Annaires Skrevet 1. januar 2011 #23 Skrevet 1. januar 2011 Ja man skal gi barntet mat om natte og trøste når gråter når de er så små!! Men la babyen ligge i senga si....tryggere pga. krybbedød og annet sikkerhet :O) og at de faktisk blir veldig fort vant og tilfredse med åligge inntil mor og far åda kan det hende dere ikke "får" igjen senga på lenge ;O) Så lenge man følger rådene fra lub.no, så trenger man ikke dra frem dette med krybbedød og samsoving. Sånn ellers så hadde vi frøkna i sengen vår de første mnd. Tenk at vi faktisk satte hennes behov forran våre!! Ågudhjelpemeg Om man velger å ha barna i sengen til de er tre eller ikke må jo være opp til hver enkelt, men at man aldri skal få ha sengen for seg selv fordi man lar spedbarnet sove i voksensengen er bare bullshit!! Når man ikke orker samsoving lenger, så er det jo bare å legge ungen i egen seng.
Myrthel Skrevet 1. januar 2011 #24 Skrevet 1. januar 2011 og du gjør at det er enda vanskligere å få ungen til å slutte å sove i senga For et mildt sagt tåpelig svar. Du kan aldri skjemme bort et nyfødt barn ved å gi det kroppskontakt. Håper ikke mennesker med slike holdninger får barn. Et nyfødt barn trenger faktisk kroppskontakt for å overleve...enkelt og for de fleste greit. Så over til spørsmålet fra TS. Jeg er enig med alle andre her om at venninnen din må være helt på "jorde"... Hun feilinformerer deg fullstendig. Et nyfødt barn skal og må få mat i løpet av natten. I tillegg er det viktig å huske på at melkeproduksjonen din har MEGET godt av at du natteammer. Natteamming øker melkeproduksjonen. (Det er mange som har stått på for å avvenne natteamming, og dermed gått i fella med at de da får for lite melk på dagtid også...) Jeg ammet mine små på kvelden (sent) og la de i egne senger, på mitt rom. På den måten fikk jeg noen timer alene (med min mann) i senga, før babisene våknet og vi ammet. Deretter samsov vi resten av natta..Etterhvert gikk natteamminga så av seg selv at jeg ikke følte at jeg var våken i det hele tatt... Hva du gjør og hva dine rutiner blir, skal du ikke bekymre deg for nå... ta det som det kommer, og føl deg frem. Den første tiden er ofte litt kaotiske og hektiske, men så finner du en rytme og det roer seg ned. Ikke strev for å gjøre som andre sier, finn din og ditt barns rytme. Barnet blir ikke borskjemt av kos :rødme: Lykketil 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #25 Skrevet 1. januar 2011 For et mildt sagt tåpelig svar. Du kan aldri skjemme bort et nyfødt barn ved å gi det kroppskontakt. Håper ikke mennesker med slike holdninger får barn. Et nyfødt barn trenger faktisk kroppskontakt for å overleve...enkelt og for de fleste greit. Så over til spørsmålet fra TS. Jeg er enig med alle andre her om at venninnen din må være helt på "jorde"... Hun feilinformerer deg fullstendig. Et nyfødt barn skal og må få mat i løpet av natten. I tillegg er det viktig å huske på at melkeproduksjonen din har MEGET godt av at du natteammer. Natteamming øker melkeproduksjonen. (Det er mange som har stått på for å avvenne natteamming, og dermed gått i fella med at de da får for lite melk på dagtid også...) Jeg ammet mine små på kvelden (sent) og la de i egne senger, på mitt rom. På den måten fikk jeg noen timer alene (med min mann) i senga, før babisene våknet og vi ammet. Deretter samsov vi resten av natta..Etterhvert gikk natteamminga så av seg selv at jeg ikke følte at jeg var våken i det hele tatt... Hva du gjør og hva dine rutiner blir, skal du ikke bekymre deg for nå... ta det som det kommer, og føl deg frem. Den første tiden er ofte litt kaotiske og hektiske, men så finner du en rytme og det roer seg ned. Ikke strev for å gjøre som andre sier, finn din og ditt barns rytme. Barnet blir ikke borskjemt av kos :rødme: Lykketil For en tåplig måte å svare andre på.. 1
Gjest Annaires Skrevet 1. januar 2011 #26 Skrevet 1. januar 2011 Kan ikke annet enn å signere Myrthel!
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #27 Skrevet 1. januar 2011 For en tåplig måte å svare andre på.. Tja, etter rykte og andres svar i denne tråden, er nok Myrthels svar ikke særlig tåpelig ...
Lillie Skrevet 1. januar 2011 #28 Skrevet 1. januar 2011 Enig med de fleste her. Barnet trenger mat, kos og nærhet - døgnet rundt! Jeg har to barn, hatt begge sammen med meg i senga de første månedene. Har aldri vært noe problem å få de over i egen seng, når den tid kom.
Myrthel Skrevet 1. januar 2011 #29 Skrevet 1. januar 2011 Tja, etter rykte og andres svar i denne tråden, er nok Myrthels svar ikke særlig tåpelig ... Takk Alltid hyggelig med positive ord.
helenaa Skrevet 1. januar 2011 #30 Skrevet 1. januar 2011 Jeg synes det er veldig fascinerende at folk kommer med generelle påstander om barns sovemønster, siden barn er så utrolig forskjellige... Vår eldste ville absolutt ikke sove andre steder enn oppå/ved siden av meg, så for i det hele tatt å få søvn på nattestid ble det vår seng. Hun sov der til hun klarte å ligge i egen seng. Nå er hun 2 år, og sover bare i sin egen seng. (Jeg har forsøkt å ta henne inn i vår seng noen ganger når hun har vært syk, men da blir hun bare liggende lys våken. For meg er det et bevis på at ting man gjør i starten ikke trenger å ha betydning for fortsettelsen) Jeg må legge til at jeg ikke hadde planer om samsoving, eller at far skulle ende på sofaen, men når babyen var våken annenhver time natta igjennom, tar man den søvnen man kan få. "Alenetid" for mor og far blir liksom ikke særlig viktig når man er stuptrøtt. For å svare TS: Det anbefales at babyen spiser minst hver tredje time hele døgnet i starten, så da blir det mating på nattestid. Dette er både for at den skal legge fint på seg, og for å opprettholde melkeproduksjonen hos mor. Noen babyer spiser oftere enn dette, andre sover litt bedre og ammes sjeldnere. Du kommer snart til å finne ut av hvordan din baby er, og dessuten vil du sannsynligvis erfare at babyen forandrer mønster mange ganger den første tiden. Men det er ingenting å grue seg for - det kan selvfølgelig være fryktelig slitsomt med en baby som er mye våken om natten, men man kommer igjennom det.
Harlekin Skrevet 1. januar 2011 #31 Skrevet 1. januar 2011 Vår eldste ville absolutt ikke sove andre steder enn oppå/ved siden av meg, så for i det hele tatt å få søvn på nattestid ble det vår seng. Hun sov der til hun klarte å ligge i egen seng. Nå er hun 2 år, og sover bare i sin egen seng. (Jeg har forsøkt å ta henne inn i vår seng noen ganger når hun har vært syk, men da blir hun bare liggende lys våken. For meg er det et bevis på at ting man gjør i starten ikke trenger å ha betydning for fortsettelsen) Enig. Vi samsov i begynnelsen rundt 1-2 måneders tid, for i det hele tatt å få sove, men etter det har barnet vårt sovet i egen seng. Prøver vi å ta henne inn i vår seng, blir hun lys våken og vil bare leke og styre på
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2011 #32 Skrevet 1. januar 2011 Selvfølgelig skal en baby ha mat om natten – uansett om det er fra flaske eller pupp. Ang. det der med å ha senga "alene": Jeg regner med det dreier seg om sex her. Hvor fantasiløs er det mulig å være, det går jo fint an å ha sex i sofaen hvis det ligger en baby og sover i dobbeltsenga.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #33 Skrevet 1. januar 2011 Selvfølgelig skal en baby ha mat om natten – uansett om det er fra flaske eller pupp. Ang. det der med å ha senga "alene": Jeg regner med det dreier seg om sex her. Hvor fantasiløs er det mulig å være, det går jo fint an å ha sex i sofaen hvis det ligger en baby og sover i dobbeltsenga. Øh.....
SummerJoy Skrevet 1. januar 2011 #34 Skrevet 1. januar 2011 Det er vel mer slitsomt å LA VÆRE å amme om natten enn å gjøre det, da om man lar være gjerne må høre på barneskrik fra en sulten baby en hel natt...... Nei, man skal amme en baby akkurat når den vil, uavhengig om klokka er 3 på natten eller 13 på formiddagen. Den første tiden er slitsom med baby, men det er derfor man har permisjon. Det er det som er jobben til omsorgspersonen i begynnelsen. Ivareta babyens behov døgnet rundt....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå