Gå til innhold

Skal kjøpe meg symaskin


ritaen

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg vil kjøpe meg en symaskin. Jeg har ikke tidligere erfaring med å sy enn fra ungdomsskolen.

Jeg ønsker en maskin som er lett å sy med, lette innstillinger og de nødvendigste sømmene man trenger til å f.eks legge opp gardiner og videre kanskje sy egne klær.

Har snakket en del med tanten min som syr en god del. Hun liker veldig godt Bernina maskiner.

Noen som har noen tips til hvilke jeg kan kjøpe til ikke en veldig dyr penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en prolectrix som jeg er veldig fornøyd med. Liten maskin med god motor. Veldig billig også, så prisen er ikke å klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøp ikkje ein billig symaskin på Europris, Obs, eller Elkjøp. Bernina skal vere eit godt merke. Andre kjente merker er Pfaff, Janome, Husqvarna, Elna, Brother, og Singer.

Viss du har lite penger å bruke så kikk heller etter ei eldre mekanisk symaskin. Om den er 20-40 år så er ikkje det så farleg så lenge den fungerer bra og syr pent. Betre kvalitet enn maskiner til 1500kr eller mindre.

Dette er t.d. ein konge maskin som i midten av 70 årene var ein ganske dyr modell. Ser den trenger ein fix så hadde fått den vurdert hos reperatør før eg satsa på den. Enkelte deler er vanskelege å få tak i nå lenger så spørs på kva som må fikses for at den skal fungere. Eg fiksa min i 2008 og fekk beskjed at eg kan ha den i fint 5-6 år til pga. delen som er vanskeleg å få tak i enda var i god stand. Den er absolutt verdt 1500kr i reparert tilstand. Eg hadde denne i 10 år. Arva denne etter mor mi og den fungerer godt enda. Nå står den på hytta.

Spør gjerne hos ein symaskinforhandler kva dei anbefaler. Fint om du også får prøvd den. Da får du sett korleis den er i bruk. Denne, Sewist 521 Deluxe, er kanskje eit alternativ, men eg har ikkje prøvd den sjølv. Du bør ha knapphullsøm, elastisk søm, rett søm, sikksakk, tre-stings-sikksakk.

Har du meir penger å bruke så skal dette, Janome DC 4100, vere ein symaskin som maaange er fornøyd med.

Har du masse penger så er min draum den siste Janome maskina, eller ein Pfaff Quilte maskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...