mirrmurr Skrevet 30. desember 2010 #1 Skrevet 30. desember 2010 Tja, hvordan blir det? Jeg har en oppskrift som sier 1 dl hvivin i sausen, men jeg har ikke så lyst å sprette en flaske for så lite. Men siden det er nyttår, så skal jo likevel champagnen spretter. Kan disse vinene byttes ut med hverandre problemfritt?
fruBeist Skrevet 30. desember 2010 #2 Skrevet 30. desember 2010 Jeg vet ikke om det går an å bruke champagne, men om det ikke går, og du spretter hvitvinsflaska, så kan du fryse ned resten til senere sausebruk. Jeg har tømt ut altfor mye vin tidligere, før jeg fikk dette tipset her inne.
superhero Skrevet 30. desember 2010 #3 Skrevet 30. desember 2010 Champagne er jo egentlig en hvitvin med bobler, så det er greit å bruke champagne istedenfor hvitvin hvis du ikke vil åpne hvitvinen. Boblene forsvinner. Unødvendig kostbart kanskje, men champagnesaus høres jo bra ut hvis du skal imponere noen. Et generelt tips er å ha noen halvflasker vin stående til matbruk hvis du lager mat med vin i med litt jevne mellomrom. Et glass til kokken og resten i sausen (med mindre det skal være mer i sausen da...)
G3ntl3man Skrevet 30. desember 2010 #4 Skrevet 30. desember 2010 Tja, hvordan blir det? Jeg har en oppskrift som sier 1 dl hvivin i sausen, men jeg har ikke så lyst å sprette en flaske for så lite. Men siden det er nyttår, så skal jo likevel champagnen spretter. Kan disse vinene byttes ut med hverandre problemfritt? Ett enda enklere og billigere alternativ er mozell, eplejus eller lignende - smaken blir veldig lik og med mindre du får Hellstrøm til middag så tror jeg ingen andre kjenner forskjell... på sikt, så ha en flaske klar til rødvinsrester og en til hvitvinsrester/champagne... så har du til sausr og fiskesuppe i lange baner, er du redd det skal bli dårlig så frys det ned, gjerne i isbitposer - bare merk dem så ikke barn får dem.... Hva du skal lage sausen til skriver du ikke noe om....
Gjest Eurodice Skrevet 31. desember 2010 #5 Skrevet 31. desember 2010 Tja, hvordan blir det? Jeg har en oppskrift som sier 1 dl hvivin i sausen, men jeg har ikke så lyst å sprette en flaske for så lite. Men siden det er nyttår, så skal jo likevel champagnen spretter. Kan disse vinene byttes ut med hverandre problemfritt? Jeg tror du er helt på styr, mann . Du har vel ikke tenkt å ha en slik edel, kostbar drikk som champagne i sausen? Den, champagnen altså, skal perle i munnen din, den, og gjøre deg ør i hodet. Det duger med en rimelig hvitvin til matlaging, om det er nyttårsaften aldri så mye .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå