Gå til innhold

Uttrykket up tight / uptight


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Finner alskens oversettelser på dette, så derfor prøver jeg meg her. Hva ligger bak ordende når noen bruker uttrykket up tight / uptight?

F.eks.:

"Ikke vær så uptight", eller "du er så uptight".

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Dere som har andre definisjoner på "up-tight" enn det jeg har funnet i mine ordbøker, hvilke kilder har dere? Jeg spør fordi jeg er interessert, ikke fordi jeg jeg er "såra og vonbroten" som jeg ble beskyldt for i en annen diskusjon :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dainty

Det betyr nok strengt tatt det du har lest i ordboken, Belladonna, men det har fått en videre betydning som uttrykk: snerpete, prektig, reddsom, fordømmende, by lite på seg selv i sosiale sammenhenger etc. Jeg har en engelsk venninne som bruker det hele tiden - hvis vi f.eks. er ute sammen og hun oppfordrer meg til å sjekke opp en mann i baren og jeg nekter, kan hun si "oh, don't be so up-tight!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det betyr nok strengt tatt det du har lest i ordboken, Belladonna, men det har fått en videre betydning som uttrykk: snerpete, prektig, reddsom, fordømmende, by lite på seg selv i sosiale sammenhenger etc. Jeg har en engelsk venninne som bruker det hele tiden - hvis vi f.eks. er ute sammen og hun oppfordrer meg til å sjekke opp en mann i baren og jeg nekter, kan hun si "oh, don't be so up-tight!".

Jeg tenkte meg det var noe sånt. Over tid kan ord og begreper få andre betydninger i tillegg til det opprinnelige, det ser vi også i vårt eget språk. Det kan være forvirrende til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...