Gå til innhold

Hund på buss


Pip

Anbefalte innlegg

Sat på bussen heim i går, og på eit stopp kom det på to stk. med kvar sin labrador. Dei var openbart saman, men sette seg på kvar sin kant av bussen. Den eine sat rett overfor meg, slik at eg lett kunne ha klappa hunden (som låg i mitdgongen) viss eg ville. Då tenkte eg på: Kva med dei som har sterk pelsallergi? Dei vil jo kunne reagere ganske sterkt på ein hund så nær... Og kva skulle dei evt. gjort?

Eg har ikkje allergi altså, og likar hundar svært godt, så det er ikkje det. Berre tykte det verka litt omsynslaust... På ekspressbåtar brukar det vere eit eige 'kjæledyrrom'. På bussen kunne det vel i det minste vore slik at dei med hund vart henviste til ein bestemt stad, til dømes seta like innanfor midtdørene? Kva tenkjer de om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet i hvertfall at det er lov til å ta med hund på buss, og det står ikke noe om hvor de skal være, menjeg lar han såklart ikke sitte i sete da. Vi setter oss på den plassen som er minst i veien for andre, noen ganger er det så fullt at det ikke er plass andre steder enn kanskje i nærheten av deg...og dessuten vi betaler for hunden..så jeg har ikke noe dårlig samvittighet eller noe. Min Ludde er riktig så flink til å kjøre buss blitt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikkje det at eg er imot at ein tek med hund på buss altså! For all del! Eg kom berre til å tenkje på det i går - sidan ei venninne av meg (med STERK pelsallergi) nett var gått av då dei kom på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit- folk bør ta hensyn til andre som er allergiske mot hunder, men man spør gjerne om det er greit at hunden får være der. Pleier jeg å gjøre, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er da allergiske for alt mulig rart, da må allergikeren nesten ta hensynet selv ved å si ifra. Min bestemor har astma og er allergisk til bl.a. peanøtter, hvis noen åpner en peanøttpose på bussen så får hun pustebesvær.. men hun kan ikke forvente at folk skal komme på slike ting. Mange har nikkelallergi, men betalingssystemet er fortsatt basert på mynter med nikkel i. Min bror syntes det var ille en gang da han tok regionbuss (3 timer) og noen hadde med kattebur og satt nært ham, katta dreit i buret og ikke søren om eieren kom på å dra seg ut for å fikse på en stopp.. Æsj. Hele bussen stinket katteskitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sist vi tok buss med hund fikk vi beskjed om at vi måtte gå av bussen dersom det kom på en som var allergisk.Slik er reglene,sa sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man er virkelig alergisk reagerer man gjerne på klærne til dyre-eiere, ikke bare dyrene selv. En kan også reagere på parfyme, røykere osv. Kollektivtransport er vanskelig for alergikere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Min mor avstår fra å dra på fysikalsk behandlig hun sårt trenger hun, pga at hun må ta bussen dit.

Hun tåler ikke parfyme blandt annet, så å ta bussen er så godt som umulig. Hun kan sette seg helt alene langt borte fra andre, men det kommer på folk underveis, og de lukter...

Det ER vanskelig med buss dersom man er allergiker, det er et faktum.

Synes det er var upraktsik den gangen jeg tok buss og et par med hund var på samme buss, og hunden (en STOR sak) lå midt i midtgagnen og rett og slett sperret tilgangen til de bakerste setene. Bussen ble ganske full etterhvert, men med mindre amn ville tråkke på hunden (eller satse på at den lå still når man hoppet over) så kom man seg ikke langt bak i bussen. De burde kansjke langt heller satt seg der de fleste med hund setter seg, rett innenfor døra, der det er litt plass til vogner, hunder og andre med store plass-behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal ta hensyn til andre når man har med hunden på buss. Man lar den ikke ligge i midtgangen så andre må tråkke over den. Hvis ikke det er sitteplass ved "barnevogn" plassen, står jeg gjerne, slik at hunden kan ligge der.

Det er trist for de som er allergiske, men som andre har sagt. Noen er allergisk mot parfyme, noen mot nøttestøv, noen nikkel og noen hund. Hvis jeg var allergisk ville jeg sørge for å ha med medisiner jeg trengte hvis jeg måtte reise kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og for noen er en busstur umulig, selv med medisiner. For min mor er det ganske ugjennomførbart.

Men ja, vi andre kan ikke slutte å leve av den grunn. synes dog du gjør rett i å holde deg nær barnevognplassen, for den stoooore hunden som i praksis "holdt opptatt" 6-7 ledige seter den gangen, det var jo bare irrierende. Det VAR plass der fremme også, men de som hadde hunden ville sitte i baksetet, tydeligvis.... :roll:

De fleste hunder jeg ser på buss har fornuftige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde kansjke langt heller satt seg der de fleste med hund setter seg, rett innenfor døra, der det er litt plass til vogner, hunder og andre med store plass-behov :)

...det tenkjer eg òg! Det som gjorde at eg reagerte denne eine gongen, var at to stk. kom på med kvar sin hund - dei var utan tvil på tur saman. Men den eine bestemte seg for å sitje langt framme, den andre eit stykke bak midten... Så då låg det ein hund i midtgongen i kvar ende av bussen... Finst jo folk som er redde hundar òg, så det er jo uansett greit å ta hensyn...

(Når det gjeld parfyme - skjønar verkeleg ikkje kvifor folk må spraye seg så mykje at det luktar i fem minutt etter at dei har passert...! Det er jo nesten så ein kan bli allergisk berre ved tanken... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Når det gjelder parfyme... så er folk rare. Så ja, de gjør det ikke lett for dem som reagerer...

Og når det gjelder å være redd hund... det vet jeg alt om....

Men, enkelte mennesker viser rett og slett ikke hensyn til andre, det er bare sånn noen er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...