Gå til innhold

Nyttårsforsett - trening - kosthold


Gjest kml

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg vil/skal begynne et sunnere liv over nyttår. Vet ikke om dette høres rart ut, men jeg har bestemt meg for at vår og høst er trening og sunt kosthold for meg, så være mer care-free gjennom julen/sommeren. Dermed blir mellomårstidene å gå ned, det jeg har gått opp.

Uansett; nå har jeg som mål å gå ned 5 kilo til eksamenstidene i mai. Dette er fordi jeg gikk opp disse kiloene i eksamenstiden/julen, og jeg føler at om jeg ikke passer meg, så går dette bare en vei.

For å nå dette vil jeg trene og legge om kosthold. Jeg vil gjerne høre fra folk som arbeider med kosthold/trening og har noen gode tips for å nå målet mitt, uten at det er noe ekstremt.

Nå har jeg tanker om spinning 2-3 ganger i uken og bytte brus med funlight (som jeg liker veldig godt - det er vel bedre enn brus), frukt og grønt som mellommåltid enn godterier, og resten av måltidene med litt endringer, som for eksempel frokostblanding (corn flakes) til frokost istedenfor fine sundstykker eller loff og prøve å spise sunnere lunsj og middager.

Vil dette få meg til å nå målet mitt? Noen måte å få det til å skje raskere?

Endret av kml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fungerer ikke slik at en kan gi veiledende hjelp uten å engang vite kjønn\alder\BMI\nåværende trenings grunnlag\høyde. Samt mange andre forhold som kroniske plager\skader o.l begrensninger som evt måtte ligge til grunn.

Måten jeg tolker det hele så vil jeg tro du er kvinne da. Isåfall vil beste fremgangsmåte være å bedrive styrketrening 2ganger i uken samt ha en 2 spinning\ro-maskin økter innimellom styrketrenings dagene. Gå lange turer når du kan (viktig). Ellers er det grunnleggende ernæringsfysiologi som gjelder. Spise 5-6 faste små måltider hver dag med lav glykemisk index. Passe på at måltidene er satt sammen slik at du får en fordelaktig fordeling mellom de 3 forskjellige ernæringsemnene (karbo, protein, fett). La oss si 40\40\20 ?

Husk at raske karbohydrater stimulerer bukspyttkjertelen til plutselig høy utsondering av insulin som igjen åpner fettcellene for mengden kalorier måltidet du nettopp spiste representerer. Det scenarioet der må du prøve å unngå som ofte som mulig.

Ellers få nok søvn 7-8timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sunnhetstiden begynt!

Bestemte meg for å lage denne tråden som en slags blogg for å hjelpe meg selv sette ord på prosessen i håp om motivasjon, og også håp om noen svar av folk i samme situasjon eller som vil komme med tips :)

Idag var formelt dag 1, men da jeg kjøpte en brownie på vei hjem fra jobb med logikken om at "jeg kan utsette slankekuren til imorgen" skjønte jeg hvor svak jeg egentlig er. Det var skremmende å finne ut, jeg som trodde dette ville bli lett. Eller - ikke lett, men mer enkelt ettersom jeg er så fokusert på kroppen min og hvor mye jeg vil gå ned i vekt.

Planen er iallefall trening (kardio+styrke) tre ganger i uken, og spise sunt. Jeg har forsøkt å gjøre målet realistisk med å velge sunn mat jeg liker, og ikke tvinge meg selv til å spise noe jeg ikke liker. Jeg er ganske kresen i matveien.

Kanskje jeg burde skrive opp hva jeg spiser hver dag her?

Stoltheten ble hvertfall ganske mørbanket da jeg startet så svakt idag. Det verste er hvor flink jeg var før brownien! Jeg følte jeg var flink hvertfall med 1 godmorgen yoghurt, 1 knekkebrød, 5 glass vann, et glass appelsinjuice, et glass melk, en kyllingsalat (som er pretty much salat, paprika, agurk, tomat og noen skiver med hvitt kyllingbryst).

En ting jeg lurer på er hvor sunt/skadelig vanlig cornflakes er. Er det dumt av meg å spise? Greia er at jeg er avhengig av loff, hater grovbrød, så det er intet alternativ. Og når jeg spiser loffeskiver er det alltid kladdevis av smør og ost eller sjokoladepålegg. Så utover våren nå tenkte jeg å kutte det ut, og heller prøve andre frokostvariabler. Jeg spiste fitness en stund, men syntes smaken er så ensidig. Derimot elsker jeg Cornflakes med syltetøy. Logikken min er at det MÅ vel være sunnere enn 3 loffeskiver med masse fett på?

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du går inn på "dagbøker", og så på "treningsdagbøker" finner du flere slike blogger, som du kaller det som skriver gjennom hele treningsprosessen. kjempekoselig, så får du et lite støtteapperat også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosttips: frukt, nøtter og youghurt.

Jeg spiser en blanding av mandler og hasselnøtter, eple, klementin, kiwi, youghurt naturell og litt cottage cheese. Mannen min har en annen variant med samme frukt men +rosier og vaniljeyoughurt. For oss er det en fin måte å få i oss både nøtter (protein,

antioksidanter,sundt fett) og frukt.

Hva med havregrøt?

Cornflaces inneholder mye natrium (salt), raske karbohydrater og lite fiber så ikke ideelt nei.. Men mindre fett enn i loffskiver med smør selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hvor sunt/skadelig vanlig cornflakes er. Er det dumt av meg å spise? Greia er at jeg er avhengig av loff, hater grovbrød, så det er intet alternativ. Og når jeg spiser loffeskiver er det alltid kladdevis av smør og ost eller sjokoladepålegg. Så utover våren nå tenkte jeg å kutte det ut, og heller prøve andre frokostvariabler. Jeg spiste fitness en stund, men syntes smaken er så ensidig. Derimot elsker jeg Cornflakes med syltetøy. Logikken min er at det MÅ vel være sunnere enn 3 loffeskiver med masse fett på?

Noen tanker?

Skuffende å se at du ikke skjønte noe som helst av det forrige innlegget mitt. Ettersom jeg forklarte indirekte hva du bør unngå og ikke og hvorfor høy glykemisk indekserte matvarer ikke er bra. Som cornflaks blandinger og loff varianten din. I begge tilfeller oppnår du raske blodsukkersvinger som igjen resulterer i høy utsondering av insulin som igjen avgjør i hvor stor grad fettcellene åpnes for dem ernæringsemner måltidet representerer som fett. Hurtig lagering av fett m.a.o....

I det lengre løp vil det fremprovesere diabetes 2 som betyr at du har utviklet en høy nok resistens mot insulin til at langtidsblodsukkeret vil starte å stige sakte men sikkert. Det fungerer etter samme prinsippet som du vil utvikle høyere toleranse til andre medikamenter du bruker ofte.

Hadde vært kjekt å sett om du skjønte hva jeg prøver å få frem her ...ellers gidder jeg ikke bruke mer tid på det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skuffende å se at du ikke skjønte noe som helst av det forrige innlegget mitt. Ettersom jeg forklarte indirekte hva du bør unngå og ikke og hvorfor høy glykemisk indekserte matvarer ikke er bra. Som cornflaks blandinger og loff varianten din. I begge tilfeller oppnår du raske blodsukkersvinger som igjen resulterer i høy utsondering av insulin som igjen avgjør i hvor stor grad fettcellene åpnes for dem ernæringsemner måltidet representerer som fett. Hurtig lagering av fett m.a.o....

I det lengre løp vil det fremprovesere diabetes 2 som betyr at du har utviklet en høy nok resistens mot insulin til at langtidsblodsukkeret vil starte å stige sakte men sikkert. Det fungerer etter samme prinsippet som du vil utvikle høyere toleranse til andre medikamenter du bruker ofte.

Hadde vært kjekt å sett om du skjønte hva jeg prøver å få frem her ...ellers gidder jeg ikke bruke mer tid på det her :)

Hei du. Jeg beklager at det var visse ting i innlegget ditt jeg ikke forsto. Dessuten hørtes det veldig avansert ut. Jeg setter pris på at du prøvde å hjelpe, men ettersom jeg kun skal ned 5 kilo over 5 måneder, kommer jeg nok ikke til å sjekke innholdet på all maten jeg spiser med protein, karbohydrater osv. "slankekuren" prøver jeg å ikke ta opp ekstra tid, og jeg er veldig dårlig på og lage mat. Jeg er normalvektig nå (bmi 23,4) så tror ikke jeg er i faresonen til diabetes. Men det vet jeg ingenting om, og stoler på at du kan mer enn meg. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg boka de ja! :)

Hvorfor vil du være periode trener/slanker?

Er det ikke bedre å få en livsstil som er til å leve med? Gjøre 2-3 faste treninger i uken, passe litt på hva du putter i munn og unne deg litt søtt innemellom.

Jeg tenker at å "komme igang" hver vinter og høst for å trene bort det du har spist i julen og på sommeren er tyngere enn å ha en god form og bevissthet på kosthold gjennom hele året.

For min del mister jeg i hvertfall motivasjon når jeg kommer igang og merker hvor dårlig formen er!

Men det er jo ditt valg, følger i hvertfall med i boka di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Ja, jeg vet det høres rart ut. Når jeg skrev periodeslanker så tenkte jeg på all god mat jeg får i meg i julen for eksempel, og hvordan treningen kan dabbe av når jeg er med familien, derfor tenkte jeg at jeg går opp litt hver jul. Over sommeren er et lengre perspektiv, så kommer nok ikke til å kutte ut treningen gjennom sommeren :) Men jeg er supersvak for jordbær i fløte med masse sukker på! hehe, det er nok en kaloribombe i seg selv og "periodemat". Men men, jeg får ta det som det kommer :) Nå håper jeg bare å se fancy ut til sommeren kommer :)

Idag våknet jeg dassblaut av svette og feberhelvete. Hater når det skjer, er dritekkelt å svette andre steder enn treningstudioet, syntes jeg. Får se hvordan jeg føler meg utover dagen, jeg vil ikke utsette treningen.

Hyggelig at du vil følge - jeg følger deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner!

Sånn er vel alle mennesker! Spiser og koser seg i jula og i sommerferien.

Mitt tips til deg er i hvertfall å gjøre trening og sunn mat til en del av hverdagen. Også selvfølgelig kose deg innemellom.

Kjipt å bli syk. God bedring, håper formen blir bedre snart, så du får kommet igang med treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal jeg trene! Nå MÅ jeg begynne! Jeg er ikke frisk ennå, men har ikke feber, og jeg skal skal skal trene hehe! Idag blir det 45 min spinning og 30 min styrke, og det løftet skal jeg holde.

Når det gjelder kostholdet ok det litt tid å få ordnet meg. Jeg begynte ganske ekstremt noe som ikke fungerte. Jeg spiste hele tiden og var fortsatt alltid sulten. Da spiste jeg frukt og grønt og vann og enten litt fisk eller kyllingsalat til middag. Det ble for lite.

Nå tror jeg jeg er på rett vei, har kjøpt inn grønnsaksuppe og blomkålsupper, har kjøpt inn lavkalori hamburger fra gilde som jeg spiser som en biff med grønt ved siden av, egg og bacon, masse yoghurt, tapas-snacks (oliven, hvitløk, artisjokk osv), drikker mye fun light og vann og masse grønt. skal innom butikken idag og for å se etter mer mat. Nå som jeg ennå er syk, er det litt vanskelig å spise grønt (skraper halsen) så jeg spiste pasta til middag igår.

Blir spennende å se om jeg får noe forandring! Eier ingen badevekt, men ser meg i speilet hver dag og så langt ser jeg ingen forskjell. Men jeg må ikke være utålmodig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Har kuttet ut loff :)

Hørt at havregryn er fint, men ødelegger ikke sukker og smøret det sunne ved den frokosten? :)

Idag har jeg trent 45 min spinning, og 20 min styrke :)

Er igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er verdens kjedeligste dag og jeg ligger fortsatt i senga. Tenkte å trene idag for å ha noe å gjøre, men jeg burde kanskje ikke når jeg fortsatt er støl fra igår? Kanskje jogge litt på tredemølle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag: 45 minutter spinning og 15 styrke. Ble helt slått ut av syklingen..

Downside: kunne ikke motstå å spise et kinderegg idag. Unødvendig :(

Samtidig er det dumt hvis jeg skal begynne å få dårlig samvittighet hver gang jeg spiser noe søtt... Så små doser tror jeg ikke kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole i seks timer idag. Blitt litt lite mat når jeg sitter i en forelesningssal hele dagen, men: skyr yoghurt, 2 fiberrik, en banan, et eple, halv pose med små gulrøtter, appelsinjuice, 2 liter vann/fun light og fisk til middag. Men nå er jeg godtesulten som bare rakkern :(

Er ikke popcorn egentlig greit kalorimessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skole i seks timer idag. Blitt litt lite mat når jeg sitter i en forelesningssal hele dagen, men: skyr yoghurt, 2 fiberrik, en banan, et eple, halv pose med små gulrøtter, appelsinjuice, 2 liter vann/fun light og fisk til middag. Men nå er jeg godtesulten som bare rakkern :(

Er ikke popcorn egentlig greit kalorimessig?

Hadde du skjønt hva jeg skrev innledningsvis så hadde du forstått hvorfor popcorn ikke er bra. Du søker svar men viser heller liten vilje til å forstå svarene som blir gitt. Ser heller at du bruker tid til å formulere ned dine tolkninger av det jeg skrev innledningsvis så kan jeg gi mer inngående forklaringer på det jeg ser du spesifikt ikke har skjønt.

Det du lista opp som du spiste er bra men om du ikke skjønner hvorfor akkurat den type ernæring er bra så hjelper det ei heller lite. Ettersom du lett kan ødelegge med å innføre noe der som ikke skulle vært der.

Kan du gi meg en forklaring på hvorfor loff ikke er bra slik du ser det ? Er ute etter å skjønne på hvilket grunnlag du trekker den konklusjonen.

Endret av MaxHansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du føler for å skrive innlegg om hvor uvitende jeg er om ernæring. Forsåvidt ikke noe hyggelig synes jeg. Jeg skrev over at jeg satte pris på at du ville hjelpe, men jeg er ikke ute etter å telle kalorier, eller endre kostholdet mitt i den forstand at all mat jeg spiser er ny for meg. Jeg vil trene, og spise ting jeg liker og forsøke å velge matvarer som er sunnere enn hva jeg har gjort før.

Derfor jeg prøver å velge lettere veier, enn før som da for eksempel en pose popcorn i motsetning til en pose potetgull. Dårlig eksempel, men det viser til det forrige innlegget mitt.

Dette skriver jeg ment som en treningsdagbok, hvor jeg selv skriver for å få ord på hvordan denne prosessen er for meg, og det er ikke noe jeg vil analysere. Det er heller et hjelpemiddel for meg. Og ja, jeg er nok klar over at du mener det godt, men du stresser meg helt ærlig. Og for å ha det klart; Loff er usunt for meg fordi loffestoffet hemmer fordøyelsen, null fiber, kladder med fett som smør og ost og jeg ser for meg et måltid med tre brødskiver som jeg lager de kommer på mange unødvendige kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...