Gå til innhold

Liten kul ved lysken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. I høst (rundt oktober tror jeg det var), så kjente jeg plutselig en dag at det var en liten kul (ca 0.5 cm i diameter) ved lysken. Ble litt redd så skrev et innlegg her å spurte hva det kunne være og om jeg burde gå til legen. Fikk svar om at det sannsynligvis var en lymfeknute, men at jeg godt kunne ta meg en tur til legen. Slo meg egentlig litt til ro med at det bare var en lymfeknute, så gadd aldri å dra til legen. Men nå, flere måneder ennå, så er kulen der fortsatt...burde jeg bli redd?? Lurer på om det kanskje var en periode da kulen var borte, men er ikke sikker....som sagt så glemte jeg helt at den var der en liten stund.

Kan lymfeknuter vare så lenge? Og hva kan det ellers være?? den har ikke forandra seg i størrelse (hvertfall ikke mye). Jeg har vært mye stressa i høst, så kan det bare være pga det? Må også nevne at jeg ikke har vært syk ila hele perioden.

Og en annen ting: merket kulen første gang noen få dager etter at jeg mista jomfrudommen min......det har vel ingen ting med det å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lymfeknutene skal være der hele livet. I lysken har vi mange lymfeknuter som skal holde "basiluskene" unna overkroppen. Har du en infeksjon så kan de bli litt større, for å så bli normale i str igjen etter infeksjonen.

Men man kan ofte kjenne lymfeknutene sine, kommer ann på hvor tynn en er.

Skrevet

Men har jo hatt den siden i høst...er det normalt?? Lurer på om den er litt større nå. Ble plutselig litt redd!! Den er litt øm hvis jeg klemmer på den

Skrevet

Du har hatt lymfeknuter det hele livet så langt og skal fortsette å ha dem resten av livet. At du plutselig har oppdaget med er nok en tilfeldighet. Det blir det samme som på halsen.

Om den bli stor eller øm så kan det være pga en infeksjon, men de går tilbake igjen. Ikke farlig!

Klart det er ømt når du klemmer på den. Det blir det samme som på halsen, når du har vondt i halsen så er lymfeknutene hovne, så går de tilbake igjen når infeksjonen er over. Hvis du driver klemmer på den så blir det jo vondt uansett.

Skrevet

Men er det mulig at det er noe annet enn lymfeknute? det er det jeg er redd for!

Skrevet

Utifra hva du skriver så høres det veldig ut som en lymfeknute, men det kan bare en lege som undersøker deg svare på.

Skrevet

Kan jeg spørre en helsesøster om dette? Kan hun undersøke det? Jeg må uansett til helsesøster når jeg kommer tilbake til Trondheim for å studere, så da kan jeg vel vente til da...? Noen som vet om SIT i har lege som kan sjekke det ut? Jeg har ikke fastlege i trondheim.

Skrevet

Klart du kan spørre helsesøster. Hun har peiling hun også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...