Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback


Jellyfish

Anbefalte innlegg

Noen som vet sånn ca hva prisen ligger på for en valp av denne rasen? Lurer også på hvor mye man må beregne å bruke på for o.l. pr år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste raser ligger paa ca kr 15 000. Kontakt en serios oppdretter,og du vil faa svar paa det du motte lure paa om denne nydelige,elegante og noe krevende rasen! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker deg en hund og det ikke er så viktig med rasestandar og show håper jeg du er villig til å ta til deg en ridge-løs valp. De er antageligvis billigere enn de raseriktige men de er til gjengjeld sunnere og fortjener et like godt liv som de med ridge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, det er hunden som er det viktige. Har ingen interesse av utstillinger, så om hårene går litt "feil" betyr ikke det noe for meg :)

Bare i vurderingsfasen enda da. Ikke sikkert det blir hund og ikke sikkert at det blir en Ridgeback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er antageligvis billigere enn de raseriktige men de er til gjengjeld sunnere og fortjener et like godt liv som de med ridge.

Hva baserer du det på at de er sunnere? Er det noen helseproblemer knyttet til ridgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ridgen er en feil som har oppstått og siden har blitt avlet videre på. Problemet er at selve ridgen gjør at de er mer utsatt for infekjsoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jepp, ridgen er en feil som har oppstått og siden har blitt avlet videre på. Problemet er at selve ridgen gjør at de er mer utsatt for infekjsoner

Mye feilinformasjon ute og går her, ser jeg.

Ridgen gjør ikke hunder mer mottakelige for infeksjoner. Ridgen er hår som går feil vei, og ikke noe annet enn det. Derimot kan ridgebacker fødes med dermoid sinus. Det er en huddefekt, en kanal kan gå helt inn til ryggmargen, og det kan i noen tilfeller opereres. Men det er IKKE noe hunden får etter hvert. Enten er de født med det, da det dannes i fosterstadiet (og da tas vel de fleste av dage), eller så har de det ikke.

Rhodesian "Ridge-lack", altså ridgebacker uten ridge får man kjøpt billigere fordi man ikke kan bruke dem til utstilling. Disse hundene er på ingen måte sunnere eller garantert friskere enn hundene MED ridge.

Ridgebacken er forøvrig en fantastisk hunderase! Jeg vil påstå at det er en myte at de er vanskeligere enn andre raser. De funker etter samme prinsipper som alle andre. Dog: de har vaktinstinkt og jaktinstinkt, og er STORE dyr som kan gjøre mye skade om de ødelegges av eierne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye feilinformasjon ute og går her, ser jeg.

Ridgen gjør ikke hunder mer mottakelige for infeksjoner.

Har du link som beviser påstanden din? Fra en pålitelig kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at ridgen økte sjansen for DS, men at det var svært få hunder som fikk denne sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din, AnonymBruker, viser ikke annet enn at det er økt sjanse for sinus ved ridge. Den er grei. Om valpen er sjekket for sinus og erklært frisk, er det ikke større sjanse for infeksjoner enn hos ridgeløse valper. Hva slags infeksjoner skulle det i såfall være? Her ligger bevisbyrden definitivt hos deg.

Jeg er definitivt ikke oppdretter, og jeg kunne absolutt ha tenkt meg en ridgeback uten ridge når den jeg har vandrer heden, da ridgen betyr fint lite for meg. Det er synd at ridgebackmiljøet i veldig stor grad dreier seg om utstilling og korrekt ridge, for disse bikkjene er fantastiske bruks- og familiehunder. "Utstillingsmiljøets" gjengse oppfatning om at ridgebackene er vanskelige hunder som ikke er for hvermansen, og at de aldri lar seg trene og er fryktelig vanskelige å hanskes med, er ikke spesielt bra for denne fantastiske rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Linken din, AnonymBruker, viser ikke annet enn at det er økt sjanse for sinus ved ridge. Den er grei. Om valpen er sjekket for sinus og erklært frisk, er det ikke større sjanse for infeksjoner enn hos ridgeløse valper. Hva slags infeksjoner skulle det i såfall være? Her ligger bevisbyrden definitivt hos deg.

Det er økt sjanse for sinus ved ridge, ja. Du skriver også at en ridgeløs hund på ingen måte er friskere og sunnere enn en hund med ridge.

Her tar du feil.

Ridgen predisponerer som sagt for sinus; en ridgeløs hund vil da ikke være predisponert for sinus og har derfor større mulihghet til å unngå infeksjon.

Du har rett i at det ikke er selve ridgen som gir disse plagene. Men når ridgen er et visuelt tegn på at hunden er predisponert for sinus bør du ikke avfeie det hele som feilinformasjon.

Om en hund med ridge er sjekket og blitt erklært sinusfri er det da heller ikke noe å bekymre seg over hva infeksjoner angår; det har jeg heller ikke hevdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...