Pinkee Skrevet 1. januar 2011 #21 Skrevet 1. januar 2011 Ja, utrolig mange som bruker barna for å straffe den andre forelderen. Har akkurat samme problem selv, men her er det ikke snakk om slike små-ting som pentøy. Kan jo feks være så enkelt at mor ikke hadde kjøpt inn til jul pga at ungene skulle til far. Hvis det ikke er snakk om utvokste unger, så er jo slikt noe som må kjøpes hvert år/hver anledning(hvis dem vokser fort) Men, da urde hun sagt fra, at slikt finnes ikke, fordi dem er vokst fra det. Jeg hadde aldri kjøpt pen-tøy til mine hvis dem skulle til far, helt bortkasta, hadde aldri vært bra nok uansett, å da er det bedre for barna at han kjøper inn fint nok tøy selv.
Gjest En mor Skrevet 1. januar 2011 #22 Skrevet 1. januar 2011 Skjønner at det var irriterende, men på den andre siden, hvorfor kunne dere ikke selv ha med klær til barna? Jeg sitter på andre siden av gjerdet. Er skilt og min xmann bor sammen med en annen. Han (de) forventer/forlanger at jeg skal holde ungene med klær. Men hvorfor i all verden skal jeg det? Når de drar til han har de selvsagt på seg normale klær, kledd etter været. Men alt som blir sendt dit blir værende der. Og det irriterer meg. Penklær som jeg har kjøpt eller noen i min familie har kjøpt forsvinner ut av huset for aldri å bli sett igjen. Jeg ber om at det blir med barna tilbake og får forsikringer om at, jada snart...de er i vask... de finner dem ikke akkurat nu...osv. Har en sterk mistanke om at andre barn i det huset brukte klærne til mitt yngste barn. Det endte opp med at jeg fylte 2 svære sekker med klær, en for hver av ungene. Alt mulig av klær - inne/ute, hverdags/fest - med beskjed om at dette var det siste de ville få av meg. De er kun annenhver langhelg hos faren og jeg mener han har råd å fylle opp med hverdagsklær etterhvert som de vokser ut av det. Dessuten får barna både klær i gave + arver fra hans familie. Han tjener ok, de har to inntekter og han betaler ikke et øre i bidrag. Hvis noen av barna trenger finklær til fest etc sender jeg med, men med klar beskjed om at dersom det ikke kommer i retur, vil det ved neste anledning ikke sendes noe klær. Ser ut til å funke.
Gjest En mor Skrevet 1. januar 2011 #23 Skrevet 1. januar 2011 Glemte å si at ikke bare gjelder klær som blir borte når barna er hos far. Også matbokser, drikkeflasker, fruktbokser, turnsko, votter, innhold i penal, idrettsutstyr.... Jeg kunne fylle et A4 ark med ting som jeg har gjørt både 2 og 3 og 4 ganger fordi det er blitt borte hos far. Utrolig irriterende.
Azazel11 Skrevet 1. januar 2011 #24 Skrevet 1. januar 2011 Barnebidrag har da vel ingenting med klær etc å gjøre! Far og stemor har da et like stort ansvar for at barna har klær for de rette anlednigner og ingenting som mor alene skal dekke bare fordi hun får barnebidrag. Blir faktisk litt sjokkert over at det går an å tro noe slik og det er kanskje på tide at stemor 1,2 og 3 våkner opp å ser virkeligheten i øynene.
litle_my Skrevet 1. januar 2011 #25 Skrevet 1. januar 2011 Barnebidrag har da vel ingenting med klær etc å gjøre! Jo. Det inngår i underholdskostnaden, og bidragsyter betaler for klær gjennom bidraget. Far og stemor har da et like stort ansvar for at barna har klær for de rette anlednigner og ingenting som mor alene skal dekke bare fordi hun får barnebidrag. _Far_ har like stort ansvar som mor. Og far dekker det han skal når han betaler barnebidrag, så mor dekker det ikke alene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #26 Skrevet 1. januar 2011 Barnebidrag har da vel ingenting med klær etc å gjøre! Far og stemor har da et like stort ansvar for at barna har klær for de rette anlednigner og ingenting som mor alene skal dekke bare fordi hun får barnebidrag. Blir faktisk litt sjokkert over at det går an å tro noe slik og det er kanskje på tide at stemor 1,2 og 3 våkner opp å ser virkeligheten i øynene. Her er det nok du som må våkne opp litt. Interessant å se en sånn holdning, dog. For hvis det er vanlig at bostedsforeldre går rundt og tror at bidraget ikke har noe å gjøre med klær så er det jo enorm feilinformasjon ute og går. Hva tror du bidraget skal dekke egentlig? Bidragsyter skal selv dekke barnets utgifter mens barnet er hos ham/henne. Det vil si mat, aktiviteter, transport osv. Og hvis barnet f.eks. er i alpinbakken sammen med bidragsyter men aldri sammen med bidragsmottaker er det naturlig at bidragsyter dekker utstyr til dette. Men så lenge det er snakk om vanlige klær som barnet bruker begge steder så er det bidragsmottaker som skal dekke dette via bidraget. Det er veldig synd at enkelte bidragsmottakere skaper problemer for barna sine. Jeg er selv samboer med en mann som har barn fra før, og her går heldigvis samarbeidet bra. Barnet får med seg de klær han trenger når han er hos oss. Vi kjøper inn enkelte småting iblant, og dette står han fritt til å ha hos oss eller hos mor. Hadde mor nektet å sende med han sånt som vintertøy og penklær (som han likevel har hele året, for det er ikke bare til jul han trenger penklær) så hadde vi slitt med å få kjøpt ekstra pga dårlig økonomi. Det ville jo gått utover barnet som kanskje måtte ha gått i klær fra Fretex mens han var hos oss og i siste mote når han var hos mor. Takk og lov for at moren til gutten faktisk er opptatt av barnets beste og ikke av å gjøre livet surt for far og meg.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2011 #27 Skrevet 1. januar 2011 Barnebidrag har da vel ingenting med klær etc å gjøre! Far og stemor har da et like stort ansvar for at barna har klær for de rette anlednigner og ingenting som mor alene skal dekke bare fordi hun får barnebidrag. Blir faktisk litt sjokkert over at det går an å tro noe slik og det er kanskje på tide at stemor 1,2 og 3 våkner opp å ser virkeligheten i øynene. Hentet fra nav.no: Spørsmål: Foreldrene har foreldreansvar sammen, og far betaler bidrag. Hvordan fordeles utgiftene? Dekker bidraget for eksempel utgiftene til barnehage? Svar: Bidraget fastsettes med utgangspunkt i hva det koster å forsørge barnet (underholdskostnaden). I underholdskostnaden inngår forbruksutgifter, boutgifter og eventuelle dokumenterte tilsynsutgifter (for eksempel barnehage). I og med at underholdskostnaden fordeles forholdsmessig mellom foreldrene på grunnlag av inntektene deres, vil den som betaler bidrag, være med på å dekke sin del av disse utgiftene ved at hun/han dekker sin del av underholdskostnaden. Hvis faren har samvær med barnet, blir det gjort fradrag i bidraget for utgifter som faren har under samværet. Disse utgiftene blir beregnet på grunnlag av flere av de beregningene som ligger bak underholdskostnaden. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/231518.cms
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå