Gå til innhold

Hvem tror mor hun straffer?

Anbefalte innlegg

Gjest Sint stemor
Skrevet

Jeg blir så sint så sint... jeg er selv mor altså, men har vært så heldig at jeg har fått flotte stebarn når jeg traff mannen min.

I alle fall var mor klar over at vi skulle bort i julen, og barna skulle plukkes opp av onkel og tante for å kjøre til fjells.

Far hadde bedt om vanlig pentøy til julaften, 3 ganger, både i mail, telefonsamtale, og sms, og da fikk vi barna levert gikk de i slitent fleece tøy. En av de med hull i.

Synd... vi skulle i kirken på julaften. Vi sendte en melding for det kunne jo være at mor hadde glemt, men vi har ennå ikke hørt noe?? Vi dro selvsagt ut og kjøpte, men dette er en klassisk greie hos oss. I sommer ba vi om tøy til ferie, vi fikk en ekstra college jakke på 20 dagers ferie? Ja far betaler fullt bidrag, og til og med litt ekstra.. hva er det med mødre som ikke vil barnas beste?? Tror hun at hun straffer far??

Blir så irritert, og synes det er urettferdig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen evner ikke å se hvem det går utover.

Tror nok mor her tror hun straffer far.

Har opplevd her at far har gjort ting for ikke søren om han skulle stille opp for meg. Dette har han innrømmet. Han evnet ikke å se at det var ungene hans det gikk utover. Tragisk.

I deres tilfelle så hadde jeg ikke betalt ekstra til mor, men heller sørget for at barnet fikk ting når det var hos dere.

• Liker 1
Skrevet

Sørg for å ha klær til barna hos dere - så får ikke forsøket på straff noen effekt på noen. Problem solved so far!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kjøpt klær til barna jeg. Istedet for å fortelle barna hvilken dårlig mor de har som gir de skrekkelige klærne. Så kan barna komme hjem til mor og fortelle om den gode stemoren som er så snill at hun at hun anskaffer klær på egen regning.

Den gode stemoren som ihvertfall ikke bekymrer seg om at mannen hennes gir ekstra kroner til sine egne barn.

• Liker 2
Gjest stemor 2
Skrevet

Det er ett så klassisk eksempel...vet ikke hvor mye penger jeg har brukt på klær til stebarn i slike situasjoner.

Mor straffer kun barna, og det er bare å si stakkars unger...takk og lov at de har en oppegående stemor:)

Skrevet

tåpelig gjort mot ungene.sender altid med fint tøy,skeiser,ski ol.vis ungene skal noe eller veret tilsier det.overhørte desverre en liknde samtale mellom kolega der mor ikkje kunne sjønne koffor far forlangte å få med klæe og leiker.tror dette er ett klassisk problem som går utover ungene.meiner det er ungene sine leiker og kler og dei får selv bestemme om og hva dei vil ha med til far i helgene.kansje det er noe nytt dei ønsker å vise frem..men forventer jo selfølgelig at ski og sån følger ungene heim igjen også..det er ungene sitt!!

Skrevet

Kakle kakle...kjøp klær til dem sjøl hvis det er så forbanna under din standard!

• Liker 1
Gjest stemor 2
Skrevet

Ja det faktisk en viss standard når det er jul...

Er glad jeg er ferdig med " den epoken " av livet. Barna er voksne og har heldigvis forstått hva mor gjorde. De husker jo at de kom til oss annenhver jul og vi hesebledende dro ut for å handle klær. De siste årene handlet vi på forhånd...like greit å være forberedt...

Skrevet

har selv bonusbarn, og der har vi kjøpt absolutt alt til dem i alle årene jeg har vært i bildet.. vi har måttet ha fullt av utstyr og klær i alle år!! Til og med yttertøy og sko har vi måttet stille opp med. Kommer til oss i joggesko og genser selv om gradestokken viser -15 ute.. Så slapp av, dere er ikke de eneste. :gjeiper: Jeg har sluttet og irritere meg for lengst jeg, barna ser jo faktisk hvor smålig moren er. Men har du tenkt at moren ikke ville gå ut og kjøpe nytt pentøy til barna siden hun ikke skulle ha barna selv? Tenkt at hun ikke gidder ta noen diskusjon og latt hver og si noe bare.. Vi har sendt med klær til moren til bonusbarna her, og det er like surt at vi aldri ser klærne igjen.... Men barna ser også det! Bare husk og ikke si noe til barna om at dere er irritert fordi moren ikke har sendt med tøy! De kan jo bli lei seg.. :sjenert:

Skrevet

Jeg brukte alltid å sende med alt barnet trengte for ei helg til far.....alt av klær, sokker, truser, sportsutstyr, tannkost, fluor...... Vi har annenhver helg, annenhver jul og to uker om sommeren. En bag rene klær, og fikk alltid en slunken bag med klær som var skitne og klær som var igjennglemt.

Så fikk barnet et stemor som bestemte at jeg ikke skulle sende med noe som helst, hun ville ha kontroll på alt, og minimum med kontakt med meg..

Så takk for stemora! Nå sender jeg barnet avgårde i det hun står og går i:-)

Dog; det ble etterhver litt dyrt for far og stemor å kjøpe inn vintertøy, og sportsutstyr, så da fikk jeg spørsmål om å sende med det.. noe jeg selvfølgelig gjør for barnets del....

Skrevet

Tror det bare er å kjøpe inn... jeg har også et bonusbarn og selv om far betaler fullt bidrag hver mnd kommer 2åringen i pysjen selv om det er over 20 minus ute... har sluttet å bli sjokkert, så her har vi kjøpt klær ifra innerst til ytterst, sko og tilogmed vogn....

Skrevet

Og derfor hadde jeg en egen garderobe hos meg til min sønn, for da behøvde jeg ikke irritere meg over at faren sendte med alt for lite klær og klær som ikke passet.

Vi ønsket oss klær til både jul og bursdager til han, og de klærne lå igjen hos oss. Han syns det var kjedelig en liten stund, men det gikk fort over siden vi forkalrte hvorfor det ble som det ble.

Skrevet

Jeg skjønner at dette må være veldig irriterende.

Det er merkelig hvordan sånne i utgangspunktet små ting i realiteten kan bety veldig mye, hvis det er en vanskelige situasjon rundt.

Men jeg sier som de andre- kjøp selv og slutt å tenke på det. Det blir det bare mas utav, det er allikevel ingenting dere kan gjøre. Så for deres egen skyld er det like greit å la det fare, framfor å la det bli et stadig større irritasjonsmoment.

(Det hører med til historien at her i huset har vi ikke irriterende biomor, vi har fullstendig rabiat biomor som setter barna opp mot oss, lyver og aktivt går inn for å bryte betingelser, så en ganske kjip biomor høres i grunnen helt levelig ut ;) Ikke la det som egentlig er småtteri ødelegge. Just my two cents.)

Gjest Sint stmor
Skrevet

Hei og takk for svar.

Måtte bare blåse ut litt;-)

Jeg sier aldri til barna at de har en dårlig mor, og ja da, vi kjøper og kjøper og kjøper ting, men jeg må få lov til å si at jeg synes det er dårlig gjort av mor alikevel. Jeg er selv mor og ønsker jo at mine barn skal se ordentlig og stelte ut når de drar avgårde til far. Og det er snakk om økonomi her, vi har 5 barn tilsammen! Ting koster.

Det at min mann bruker penger på sine barn er helt ok, men jeg hadde jo sett at det kom barna tilgode også da....og jeg mener at når du får 6 000,- i bidrag fra far pr mnd, så bør du kunne kjøpe en grei pen bukse og ikke sende avgårde barnet fillete kledd?? Det er min mening da! og ikke snakk om at mor må dekke husleie etc.. for hun er gjeldsfri!

Men vi er alle forskjellige!

Skrevet

Vi ønsket oss klær til både jul og bursdager til han, og de klærne lå igjen hos oss. Han syns det var kjedelig en liten stund, men det gikk fort over siden vi forkalrte hvorfor det ble som det ble.

Han måtte få klærne i jule- og bursdagsgaver? Det var dårlig gjort av dere. Da ble jo han straffet for det faren gjorde.

Skrevet

Han måtte få klærne i jule- og bursdagsgaver? Det var dårlig gjort av dere. Da ble jo han straffet for det faren gjorde.

Ja tenk det, for noen fæle folk gitt.. Tenk ad de ikke bare går og kjøper i det uendelige?? :gjeiper:

Skrevet

Hei og takk for svar.

Det at min mann bruker penger på sine barn er helt ok, men jeg hadde jo sett at det kom barna tilgode også da....og jeg mener at når du får 6 000,- i bidrag fra far pr mnd, så bør du kunne kjøpe en grei pen bukse og ikke sende avgårde barnet fillete kledd?? Det er min mening da! og ikke snakk om at mor må dekke husleie etc.. for hun er gjeldsfri!

Men vi er alle forskjellige!

Vel, vel......"måtte bare blåse ut litt;)"

Du er nok ikke ferdig blåst. Du kommer til å fortsette å blåse liv i konfrontasjoner og konflikter med den holdningen her.

En veldig god regel for ett samarbeid som skal fungere er å holde nesa i eget bo. Og det evner du ikke å gjøre ut fra hva du skriver her.

Mitt råd: Ikke tro du vet noe om andres økonomi og disponeringer, det er dine følelser som styre dine tanker her. Og en fleecegenser med ett hull som du nevnte tidligere har nå blitt til "fillete kledd".

Folk har forskjellig standard på klær og utstyr, sånn er det bare.

Nei, ta en prat med deg selv og flytt fokus til ditt hjem og se hva du kan gjøre for å holde din standard og ha oversikt over din økonomi og dine disponeringer. DET er viktig for deg.

• Liker 1
Gjest stemor 2
Skrevet

Må nesten le av det siste innlegget her :ler:

At TS er fustrert over en ting betyr vel ikke at hun har masse andre ting som må " blåses ut " Det må da gå ann ( selv herinne) å spør om en konkret ting uten å dra alt lenger ut...

Det eneste jeg ser ( og har sett) er at en aldri vil komme til enighet hva gjelder slike ting. Det vil alltid være noen som ikke kklarer å forholde seg til noe så enkelt som klær ved samvær. Dette gjelder like mye begge veier.

Gjest En mann
Skrevet

Hei.

Hva skal barnebidraget går til?

Den som barnet har bosted for skal sørge for det daglige for barnet. Demed også innkjøp av klær og det som hører med til det daglige.

Samværsforelder får fradrag på samvær pga. av noen kostnader skal dekkes av han. Men slik jeg forstår det er det begrenset hva han skal dekke av klær som ytterklør og det som ikek brukes til vanlig samvær,

Klær og sporstutsyr som er dyrt og lite i bruk skal i hovedsak dekkes av bostedsforlelder.

Det er også ofte slik at samværsforelder betaler eksra for eks.sykkel og skiutstyr.

Da er det helt klart det skal være med på samværet om det skal brukes.

Vet ikke hvilken samværsklasse det her er snakk om men er det kl. 3 og 4,altså de 2 høyeste over 8 overnattinger i mnd.tenkes det at samværsforelde betaler mere av det som trengs av utstyr. Det er her mer fratrekk for forstringskostnader ved mere samvære.

Er det snakk om intil 8 overnattinger i mnd.tenkes det at bostedsforelder dekker en større andel av det som trengs av samværs tilbehør, og da vil vanlig pentøy være inkludert, for det brukes ikke til daglig.

Dette sier jeg på bakgrunn av:

Ot.prp. nr. 69

(2007-2008)

Om lov om endringer i barnelova mv. (barnebidrag og reisekostnader ved samvær)

Tilråding fra Barne- og likestillingsdepartementet av 20. juni 2008, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Stoltenberg II)

Kapittel 2 er aktuell.

Slike proposisjoner er grunnarbeidet i loven. Lovforabeider blir brukt som som rettslig grunnlag når det er uklarheter i selve loven som regulerer området.

Det informert fra samværsforelder at de trengte pentøy pga.julen. Det ble ikke benektet at slikt tøy fantes?

Det virker som om barna kom som "fillefranser" og dere ble overrasket,uvant at de kom slik kledd til samvær?

Da virker det nesten som sambotasje av samværet.

Slike ting er kjedelige, dvs. den ene part ikke opprettholder sine forpliktelser som er avtalt.

For å få tatt tak i dete må en gjennom fylesmannen eller rettssytemet, om ikke det lar seg ordne mellom foreldre.

Synes det er lite modent det enkelte kommenterer,som eks,sakff klær selv ovs.

Det er en avtale som begge parter skal forholde seg til om det skal fungere,(om ikke blir det krig,er slik kriger blir til i verden pga.av manglende respekt for den en er tuvngen til å forholde seeg til:

En trenger masse sertifikater og utdannelse for det meste en skal utføve i samfunnet,men ikke for å lage barn.

Våkn opp dere som saboterer,det er ført og fremst barnet/a som taper på det.

Dere er 2 foreldre,ikke singelmor/far. (finnes noen omstendigheter som gjør en er)

(Mennesker er noen enkle dyr).

• Liker 1
Gjest Kårni
Skrevet

Ja, hvem er det mor/foreldrene straffer når et samarbeid ikke kan oppnås....?

Jeg er gift med en mann som har et barn fra før. Han betaler bidrag, ekstrautgifter, stiller opp ifht skole og fritid, men det er altså ikke nok for mor. Hun nekter konsekvent å sende med noe som helst når barnet kommer til oss, og sier at OM hun skal sende med noe blir det isåfall gammelt rask. Vi kjøper det barnet trenger når det er hos oss, og det er greit nok. Det som IKKE er greit nok er at moren setter barnet i en fryktelig vanskelig situasjon når barnet kommer til oss. Barnet har nemlig fått beskjed om at "mors tøy" ikke skal brukes hos oss. Dvs at barnet må passe på å bruke "riktig" jakke, sko og klær.. Dersom mor ser at "hennes" ting blir brukt hos oss, er det barnet som får kjeft!!

Så ja, HVEM straffes her? Ikke far iallefall, selvom det sikkert er det som er meningen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...