HopelessFear Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har mye ris og pasta (penne) liggende. Har lyst til å lage en del varianter med det. Ris biten står jeg helt fast med, mens pastan har jeg kommet på to retter. Pasta med kylling kokt i barnåsås og det mest tradisjonelle, kjøttdeig og saus. (Jeg vet jeg er veldig kreativ. ) Vil helst ha indigrienser som kan brukes til annet mat også.
G3ntl3man Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har mye ris og pasta (penne) liggende. Har lyst til å lage en del varianter med det. Ris biten står jeg helt fast med, mens pastan har jeg kommet på to retter. Pasta med kylling kokt i barnåsås og det mest tradisjonelle, kjøttdeig og saus. (Jeg vet jeg er veldig kreativ. ) Vil helst ha indigrienser som kan brukes til annet mat også. Enkelt: kok pasta, mens pastaen koker, lager du en bechamelsaus(vanlig hvit saus) og koker/hakker de grønnsakene du liker. I sausen kan du tilsette; kyllingbiter, røkelaks, kjøttbiter, fiskebiter - hva du egentlig har i hus - og krydre sausen litt slik at det passer med det du har oppi... serverte penne med ostesaus(ha bare oppi litt ost i sausen) og røkt laks til ett par som vistnok ikke likte fisk(fikk ikke vite det før etterpå) de lurte på hva slags kjøtt(?) jeg hadde i sausen... godt ja - og har du revet parmesan, så riv den over ved servering... fersk såklart!
HopelessFear Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2010 med ris kan du lage risotto Riso...hvaforno? *Google it*
anonym87 Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Riso...hvaforno? *Google it* hehe, det er i hovedsak kok ris med litt godsaker, som for eks kjøtt og grønnsaker.. veldig fort gjort dette var den mest ukompliserte oppskriften jeg fant, så får du litt mer idé http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=18293 Men du trenger egentlig ikke å bruke oppskrift, bare bland sammen, hehe
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Gratinert pastaform med pølser. 1
skruf Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Du kan lage f.eks pølsegrateng med pastaen! Kok opp pasta Kutt opp pølsebiter Lag en tygg hvitsaus (smelt en klatt melange, ta kjelen av komfyren, rør inn mel til en tykk grøt, sett kjelen tilbake til komfyren og spe etter med melk mens du rører konstant til en tykk hvit saus. Ha i litt malt muskat og pepper) Bland alt sammen i ei gratineringsform, ha litt ost på toppen og gratiner ved 200g midt i ovnen i ca 15-20min. Risotto; Kok ris etter anvisning stek det du evt måtte ha, f.eks karbonadedeig, løk, sopp.. Bland alt sammen med krydder etter ønske 1
Gjest Mahareth Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Eller så kan du lage en grateng med tomatsaus og pølse Kok pasta, del pølse i passende biter. Bruk grønnsaker du liker, jeg bruker squash, paprika, løk, hvitløk, purre, brokkoli og blomkål, alt etter hva jeg har i huset. Lag tomatsaus av 1 boks tomat og 2 ts tomatpure (kok opp sammen). Krydre med salt, pepper og oregano. Stek løk/paprika/squash/purre, eller kok hvitløk, blomkål eller brokkoli litt i sausen. Legg alt i en form, bland godt og ha litt ost på toppen. Stek til osten er som du vil ha den. For å gjøre det enklere kan du bruke ferdig pastasaus.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 I høst har jeg lagd endel pastaretter med creme fraiche, blant annet noe som likner på denne: http://www.aperitif.no/?id=135586 . Kan nok bruke mindre creme fraiche og evt droppe vann også. Kan bruke kylling, røkelaks, reker og andre skalldyr etc, og krydre etter smak (og droppe chili og hvitløk til røkelaksen...). Tror det ligger noen gode og enkle oppskrifter med røkelaks i forumet her hvis du søker, jeg har i hvert fall funnet det en gang i tida I går lagde jeg en kjapp versjon med makaroni, røkelaks, asparges og purre (stekte purren myk i smør), hadde i litt sitron, et par klatter creme fraiche, salt og pepper, det smakte bra. Pasta er også godt i salater Og en kjapp og billig middag er tunfisk og pasta + noen grønnsaker. Hvis du steker tunfisken (fra boks) får den litt annen smak. Godt sammen med mais - ikke akkurat en delikatesse, men grei nok hverdagsmat.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Det går ihvertfall ikke an å lage risotto av vanlig ris (langkornet, jasmin, basmati) - man må ha kortkornet ris. Risottoris holder på konsistensen selv når den kokes så lenge, og den tar opp masse smak. Prøver man med vanlig ris ender man opp med noe som ligner på pudding. Risotto er og litt vanskelig å lage, og ut fra hvordan du skriver og hva du vet, går jeg ut fra at du ikke har all verdens kunnskaper og interesse for mat, TS? (og nei, det var IKKE på NOEN måte ment frekt, folk er interesserte i forskjellige ting, og sånn skal det være. Jeg klarte bare ikke finne en uttrykksmåte som hørtes snillere ut. ) Noe annet som er godt å lage med ris, uansett type, er stekt ris. Kok ris på vanlig måte. Wok grønnsaker (sånne ferdige frossenblandinger er gode), og ha i risen. Ha over litt soyasaus og annet krydder du liker, og et egg (visp det sammen i en bolle først). Rør konstant til egget har stivnet. Ferdig! Pasta: jeg koker av og til penne og lager verdens enkleste saus: etter at vannet er slått av har jeg pastaen tilbake i den varme kjelen og hiver over noen ss Philadelphia (annen myk ost kan sikkert også være godt) og noen terninger røkt laks, og kanskje litt dill. Har prøvd med noen tynne skiver grønt eple også - det er faktisk overraskende godt! Eller så kan du erstatte røykalaksen med stekt kylling, ulike grønnsaker m.m.
HopelessFear Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. desember 2010 Har ikke så mye mat erfaring nei. Er ganske blank på matlagingsfronten. Første utflytning, og maten lager ikke seg selv har jeg fått erfare. Det er forresten Jasmin ris det er snakk om (tror jeg, husker ikke helt og har ikke tilgang på pakken i øyeblikket.). Har heller ikke tilgang på stekovn.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 AB i innlegg #10 her igjen. Alle må jo starte et sted, det er en ærlig sak det. Ikke er det noe poeng at alle skal bli mesterkokker heller. Jasminris er godt i stekt ris, altså. Også kan du jo sjekke ut studentmat.net både for oppskrifter på ris/pasta og andre? Relativt enkle oppskrifter, hvor du også ser prisen på porsjonen!
skruf Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 Du kan lage pølsestroganof med ris.....(eller potetstappe) Stek 1 opphaket løk i ei stor gryte Ha i oppkutta pølser, ca 400g Brun pølsene Ta gryta til side og rør i noen spiseskjeer mel Ha I melk mens du rører (ha gryta tilbake til platen) Kok opp til ei jevn, litt tykk røre, Ta i noen skjeer tomatpurre, salt og pepper La det koke i 5min, og ha i på slutten en halv boks rømme (dette er en litt stor porsjon, du kan varme den opp igjen) Server med ris og salat.
FoxyFish Skrevet 29. desember 2010 #14 Skrevet 29. desember 2010 Jeg synes stekt ris er kjempegodt! Denne oppskriften har jeg brukt med hell: Oppskrift
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #15 Skrevet 30. desember 2010 Hvis du kjøper hel spisskummen, løk og frosne erter, kan du lage god ris: Varm nøytral matolje i en kasserolle, ha oppi hakket løk og ca 1 ts spisskummenfrø, stek til løken er blank (ikke så sterk varme eller så lenge at den blir brun), ha oppi ris og stek denne også til den er blank. Tilsett vann, kok, mot slutten kan du ha oppi ertene slik at de blir varme. Passer veldig godt til indisk mat. Ble forresten litt usikker på når jeg har oppi risen og ertene...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå