Gå til innhold

Hvordan ta avføringsprøve

Fremhevede innlegg

Gjest Charming
Skrevet

Jeg har søkt meg rundt på nettet og funnet mange fine løsninger og teknikker for å ta avføringsprøver. Problemet er at det skal taes av diarè som er helt gul vannaktig (ikke antydning til klumper eller fasthet). Hvordan skal jeg gjøre dette?

Kan jeg ta prøven i dag selv om jeg ikke skal til legen før i morgen ettermiddag? Evt hvordan skal det oppbevares? Prøvens formål er vel for å se etter virus/bakterier/parasitter vil jeg tro - siden det bare er for å finne ut hva diareen stammer fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos legen får du et sett der prvøen skal legges inni, og ogtest skal denne postlegges av deg.

Det er som regel ikke mye som trengs for å ta prøven, så ikke nødvendig å samle opp mer enn noen ml.

En måte å ta prøve på er å ta en stor ren pose(type brødpose eller avfallspose på rull) NB må være absolutt ubrukt - og kle en stor salatbolle el lign med den.

Hold bollen under deg mens du sitter på toalettet, så vil den fange opp avføring, og avføringsprøven kan tas fra posen etterpå.

God bedring!

Skrevet

Hos legen får du et sett der prvøen skal legges inni, og ogtest skal denne postlegges av deg.

Det er som regel ikke mye som trengs for å ta prøven, så ikke nødvendig å samle opp mer enn noen ml.

En måte å ta prøve på er å ta en stor ren pose(type brødpose eller avfallspose på rull) NB må være absolutt ubrukt - og kle en stor salatbolle el lign med den.

Hold bollen under deg mens du sitter på toalettet, så vil den fange opp avføring, og avføringsprøven kan tas fra posen etterpå.

God bedring!

Jeg ville heller brukt en isboks som kan kastes eller lignende, framfor en salatbolle som var til bruk i kjøkkenet. Selv om bollen hadde gått 20 runder i oppvaskemaskina, stått timesvis klor osv, så hadde den for alltid blitt bollen som ble brukt til avførngsprøve, og neppe blitt brukt til mat igjen :sjenert:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Legg toalettpapir ned i skålen, drit på det og ta en prøve, verre er det ikke.

Regner med du har fått prøvetakingsutstyr fra legen? Surr prøven inn i en brødpose, legg i kjøleskap til i morra, det gjorde jeg....mange ganger.....

Endret av Flua
Gjest Charming
Skrevet

Legg toalettpapir ned i skålen, drit på det og ta en prøve, verre er det ikke.

Som jeg nevnte er det snakk om ved vannaktig diarè. Det trekker bare rett gjennom.

Skal prøve plastikkposetrikset nå. Grøss og gru. :sjenert:

Skrevet

Du må legge en 6-8 lag nede i skålen. Så scooper du opp med den lille "skjeen". Jeg har hatt Salmonella, og vet akkurat hva du mener med vanndiare, men det funka, det blir en liten "dam" du kan høste fra!

Gjest Charming
Skrevet

Åjaaa, takk Flua :)

Skulle ut på en 5 timers busstur i går, så tok Loperamid før dette etter å ha sittet på toalettet hele morgenen og nå får jeg søttern ikke NOEN TING ut til den evinnelige prøven som jeg skal levere til legen klokken to.. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...