Gå til innhold

vææ, flått


Kipa

Anbefalte innlegg

da jeg skulle støvsuge i dag så jeg noe rart på gulvet, trodde det var en inntørka drue jeg da...men den hadde ben! :o Det viste seg å være en flått som hadde sugd seg full av blod...og det hang fast litt Ludde- hår, altså hundens vår sitt hår...Det jeg NÅ lurer på er kan det være noe fare når flåtten har løsnet av seg selv...Han har hatt dette før, men da har vi løsna dem...

-ekkelt var det i hvertfall! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ÆSJ!!! Da var den sikkert stor, hvis du trodde det var en drue!!!

Vi løsna en fra katten vår tidligere i høst, den var mer som en stor drue-stein. Lysegrå og ekkel! Største jeg har sett, i alle fall! Fysj!!!

Man skulle ikke tro det var noen fare når den slipper seg selv ned, det verste er vel om man prøver å fjerne flåtten, og man ikke får med alle beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- en inntørka drue altså..de minsker jo i str da...men den er stor ja. jeg har den fanget under et glass så mannen skal få bekrefte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er heilt normalt. Når ein flått er full av blod, slepp han seg laus sjølv. Dette er sjølvsagt ekkelt når du finn han inne, men på ingen måte farleg... (Og hugs no på at flått som går på dyr ikkje kan gå på menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- men da må den jo ha sittet der lenge??

Har vel gjerne sete der ei stund. Men kan jo ha hatt noko blod i seg når han kom på òg? Uansett - skal ikkje så mange dagane til før dei sug seg fulle, iallefall ikkje viss det er ein stor hund du har. (Trur det har noko å seie - me har no ein liten katt, og i motsetnad til den svært hankatten me hadde før, er flåttane som regel bittesmå når ho kjem heim etter eit 'raid' i skogen på nokre dagar... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De samme flåttene som går på dyr kan absolutt gå på mennesker.

Flåtten i seg selv er ufarlig, men det er ikke alltid det flåtten bærer med seg av smitte. Borreliose, f.eks., er en sykdom som kan føre til leddbetennelse og andre lidelser både hos dyr og mennesker, og som spres av flått.

Du unngår dette problemet for hunden din ved å bruke Ex-spot som du får kjøpt/får respet på hos veterinær. Det er en liten ampulle med olje man drypper mellom skulderbladene på hunden.

Kontakt veterinæren din for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ex-spot kan ikke brukes på katter. Til katt bruker man Frontline, som kan fåes i ampulle-form. Frontline finnes også som spray, men denne er gjerne ikke like enkel i bruk.

Ring veterinær og be om resept til dyret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det satt jaggu en på han også...Hvor er det disse jævlene befinner seg da. Trodde de ikke levde her i Drammen jeg...Han har vært på Holmsbu og Bjerkøya i Sande, er de der?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant stygge brune flekker på gulvet mitt jeg ...........og lurte på hva det var ....såg det lå noe oppi den ene flekken og bøyde meg frem for å se .....og så iiiiiiiiiiiik !!! :kvalm: - der lå skallet med bein og hode til en diger flått !!!! Jeg hadde tråkket på den - og så hadde den eksplodert og jeg hadde tråkket blodet utover ........ :o Den var sabla diger også ! ......usj ...tenk ...der hadde den løsnet og krabbet rundt på gulvet mitt ......bra jeg hadde sko på !!! fysj og fysj !!! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det satt jaggu en på han også...Hvor er det disse jævlene befinner seg da. Trodde de ikke levde her i Drammen jeg...Han har vært på Holmsbu og Bjerkøya i Sande' date=' er de der?????[/quote']

Jeg bor 3 mil fra Drammen, og vi har flått i massevis.

Trøst deg med at sesongen snart er over.

Det har blitt for kaldt for de små jævlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme flåttene som går på dyr kan absolutt gå på mennesker.

Sikker? Veterinæren heime har nemleg fortalt, opptil mange gonger, at det er ulike typar flått som går på hhv menneske og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flått finnes i alle fall i store mengder der hvor det går husdyr på beite. På vestlandet hvor jeg bor, har det vært diskutert å svi av hele holmer / små øyer pga. flått.

Àpropos flått: en flåttpinsett kan være en grei ting å ha; jeg brukte den til og med på katten min da den hadde flått midt i fjeset! En sånn pinsett som er fjærbelastet, og som man vrir rundt for å få flåtten til å slippe. Fås på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps... Dette må eg nok komfrontere vår kjære veterinær med... :wink:

Kanskje det han meinte var at når flåtten har sete på eit dyr og så ramla av, er han ikkje interessert i å setje seg på oss? Då er han jo full av blod... Ikkje veit eg. Men uansett - det er ikkje sånn at dei hoppar på deg og bit seg fast med umiddelbar evrknad, liksom - så det er ingen grunn til å vere redd for ein flått du ser på golvet... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du skriver her er nok mer i tråd med sannheten, ja, Pip. En flått som er full av blod er ikke interessert i å bite på nytt. Da går de over i neste utviklingsstadium heller (flåtten i Norge har rundt 7 utviklingsstadier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde sesongen var slutt jeg - men nei da ...... :o Skulle plukke opp rusk fra gulvet i dag og der lå en stor oval blågrå stein - til jeg tar på den og det IKKE er en stein ....men en grævlig diger flått!!!!!! :hår: Heldigvis tråkket jeg ikke på den denne gangen !! ...

USJ !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...