Gå til innhold

Over 40 i feber

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har over førti i feber nå, hadde rett under førti tidligere i dag også. Gikk til legen, og fikk diagnosen "feber av ukjent årsak", men det er forårsaket av en bakterie. Han sa jeg skulle begynne på penicillin i morgen hvis jeg ikke blir bedre. Nå er da altså feberen blitt enda høyere (har faktisk aldri hatt så høy feber), bør jeg ta kontakt med lege? Sliter litt med å få i meg mat og drikke også, også vanskelig å holde seg oppreist (skriver dette innlegget via iPhone). Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bustyvel
Skrevet

Jeg ville tatt en tur på legevakten nå jeg.

Skrevet

Og hva mener du legen skal gjøre med det, når du allerede har fått penicillin? Ta Ibux og Paracet for å få ned feberen, ha på lite klær og forsøk å få i deg drikke, så går det nok bra.

Skrevet

Jeg har tatt pinex, men feberen synker ikke like fort som den har gjort de andre gangene jeg har tatt. Sliter som sagt med å drikke og spise.

Skrevet

vet ikke om det hjelper mye, men jeg har hørt at man må holde kroppen litt avkjølt, så du kan blande vann med litt eddik, ta håndklær og sengetøy, fukte de med vannet og prøve å pakke beina og armene dine (dette anbefalte en lege i Syden da sønnen vår hadde 39 i feber)

god bedring!

Skrevet

Det skader nå ikke med en tlf til legevakta hvis ikke paracet eller ibux har noen effekt. Får du feberen ned med paracet/ibux kan du se det an.. Når du har så høy feber som nå så vil du ikke bli feberfri med parecet, mulig du vil få feberen ned på en 39.

Og begynn med antibiotika....

Jeg ble innlagt engang da jeg ikke fikk ned feberen... da hadde jeg litt over 41 i temp, to timer etter inntak av paracet. Var helt i ørska og vanskelig å få kontakt med. Hadde en salmonella tyfoid feber, med begynnende sepsis (blodforgiftning) etter en tur i afrika.

Paracet tar gjerne en time før den virker, etter 4 timer er den på vei ut av kroppen. Du bør vente 6t før du tar ny dose. Det du kan gjøre er å bruke paracet og ibux annenhver gang siden det skilles ut forskjellige steder i kroppen (paracet i leveren og ibux i nyrene). Dvs; ta to paracet, hvis feberen etter f.eks 3 timer er nok en gang høy, ta to ibux. Deretter paracet 3 timer etter...osv osv...

Skrevet

Det skader nå ikke med en tlf til legevakta hvis ikke paracet eller ibux har noen effekt. Får du feberen ned med paracet/ibux kan du se det an.. Når du har så høy feber som nå så vil du ikke bli feberfri med parecet, mulig du vil få feberen ned på en 39.

Og begynn med antibiotika....

Jeg ble innlagt engang da jeg ikke fikk ned feberen... da hadde jeg litt over 41 i temp, to timer etter inntak av paracet. Var helt i ørska og vanskelig å få kontakt med. Hadde en salmonella tyfoid feber, med begynnende sepsis (blodforgiftning) etter en tur i afrika.

Paracet tar gjerne en time før den virker, etter 4 timer er den på vei ut av kroppen. Du bør vente 6t før du tar ny dose. Det du kan gjøre er å bruke paracet og ibux annenhver gang siden det skilles ut forskjellige steder i kroppen (paracet i leveren og ibux i nyrene). Dvs; ta to paracet, hvis feberen etter f.eks 3 timer er nok en gang høy, ta to ibux. Deretter paracet 3 timer etter...osv osv...

Feil, du kan ta ny dose etter 4 timer.

Skrevet

Feil, du kan ta ny dose etter 4 timer.

En kan gjøre det i en kort periode, men det er ikke anbefalt å overskride dagsdose over lengre tid.....les pakningsvedlegget.

Skrevet

En kan gjøre det i en kort periode, men det er ikke anbefalt å overskride dagsdose over lengre tid.....les pakningsvedlegget.

LES hva jeg skriver, nemlig at Gu kan ta ny dose etter 4 timer, IKKE at døgndosen kan overskrides. Dersom hun trenger mer febernedsettende i natt, så er det ingen vits i å spare på kruttet til i morgen. Og om Ibux og Paracet kombineres uten å makses ut hver gang, kan du ta hver 4.time døgnet gjennom, evt hver 3.time med annenhvert preparat.

Skrevet

Ja, etter lenger tid... Slik jeg tolker TS så har hun foreløpig vært syk i en kort periode. Da er det bare å kjøre på med maksdose hver dag, og å gjøre som det er skrevet i pakningsvedlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...