Gå til innhold

Ny vaksinasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man tok vaksinen mot svineinfluensa i fjor, trenger man egentlig å vakisnere seg på nytt i år da? Det er ikke sånn veldig relevant for meg personlig, men blir så forvirret av alt som skrives om det.

Fra samme sak i VG står det nemlig først:

Blystad presiserer at vaksinasjonen må gjentas hver sesong. Grunnen er at sammensetningen av virusstammer i vaksinen endres hvert år, etter hvilke virus som er forventet i kommende sesong. De som tilhører risikogrupper og som ble vaksinert mot svineinfluensa i fjor høst, anbefales å vaksinere seg på nytt.

og litt lenger ned:

Siden 2,2 millioner nordmenn tok pandemivaksinen i fjor og i tillegg mange andre ble syke, har mange i år god beskyttelse mot å bli smittet med svineinfluensa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tilhører en risikogruppe anbefaler man å ta vaksine for sesonginfluensa hvert år. Du kan spørre fastlegen din om du bør ta vaksine dersom du er usikker på om du tilhører en risikogruppe.

Skrevet

Hvis du tilhører en risikogruppe anbefaler man å ta vaksine for sesonginfluensa hvert år. Du kan spørre fastlegen din om du bør ta vaksine dersom du er usikker på om du tilhører en risikogruppe.

Det handler som sagt ikke om meg, men om den forvirrende kommunikasjonen av det i media. Hvordan skal man tolke slike saker som det jeg skrev over. Motsigelser.

Her er foresten saken, glemte å linke. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10020647

Skrevet

Det handler som sagt ikke om meg, men om den forvirrende kommunikasjonen av det i media. Hvordan skal man tolke slike saker som det jeg skrev over. Motsigelser.

Er egentlig ingen motsigelser der, for de snakker om sesonginfluensaen, og den vaksinen bør man ta hvert år om man er i risikogruppene. Selv om man tok den mot svineinfluensa i fjor, siden den ikke beskytter mot noe som helst annet enn svineinfluensaen.

Setningen helt på slutten av artikkelen sier akkurat det den sier, nemlig at mange har god beskyttelse mot å bli smittet av svineinfluensaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...