AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 hei! jeg har fått et digert hull i en av de bakerste tennene mine, og har hatt det en stund men jeg har ikke gått til tannlegen fordi jeg har helt sinnssyk tannlegeskrekk. HATER sprøyter, hater borring og hater isingen når de treffer nerver! så langt har jeg bare hatt slemme, hardhendte tannleger som virker som de ikke tar hensyn til folk med tannlegeskrekk. har også en visdomstann rett ved siden av tanna med hull i, og den er halvveis dekt med tannkjøtt (om dere skjønner?), og jeg er livredd for å måtte trekke den. hun tannlegen jeg var hos sist sa det ikke var nødvendig å trekke den om den ikke gjorde vondt, og den gjorde litt vondt først, men ikke nå lengre... det jeg lurer på er: - er det mulig å spørre om å få lystgass eller noe? for jeg føler at sprøyta ikke er nok - hvordan er det når man trekker visdomstenner? er man våken, hvilken bedøvelse får man? - har man rett til gratis tannlege om man har kroniske plager? jeg har en mild form for celebral parese i føttene...
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 Hei! Du må nok krype til korset og bestille deg tannlegetime før det blir verre....verre blir som oftest en vondere opplevelse! Forhør deg rundt der du bor, med venner ol for å få anbefalt en tannlege som er bra. De fleste tannleger gir beroligende tabletter som du tar ei stund før du skal inn sånn at du slapper mere av. Enkelte tannleger har og lystgass, men langt ifra alle. Det beste mot tannlegeskrekk er faktisk å gå hyppig til tannlegen....etter at du har funnet en tannlege du stoler på og føler deg komfortabel med. Ei vennine av meg hadde skikkeig tannlegeskrekk. Hun byttet tannlege til en hun hadde hørt var flink med folk som har tannlegeskrekk. Så hun gikk faktisk til tannlegen en gang i måneden! Bare for å sitte i stolen, og gape opp. Etter ei stund pusset tannlegen over tennene, deretter pirket med pirkeren osv..... Hun fikk og beroligende. Nå er hun så og si kvitt skrekken. Går 2 ganger i halvåret og tar en sjekk. Ang visdomstann er det ikke sikkert du trenger å trekke. Jeg har trukket ei visdomstann oppi som kom kinkig ut i kinnet. Var ikke noe big deal, fikk bedøvelse m sprøyte, og tannlegen trakk den. De andre 3 har jeg hatt i 10 år, er helt fine og ikke hull i. Noen har vanskelige visdomstenner med rare røtter, og da blir de ofte operert ut hos en spesialist. Ang å få dekt tannlege ved div sykdommer så er det noe du må ta opp med NAV eller tannlegen. Enkelte medisiner en er avhengig av kan gi munntørrhet, og da TROR jeg at en kan få dekt noe. Likedan hvis en har diagnose bullimi...... Håper dette hjalp deg litt på vei? Lykke til!
Gjest Tore Skrevet 7. januar 2011 #4 Skrevet 7. januar 2011 Hei Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg hadde alvorlig tannlegeskrekk og gikk ikke til tannlege på 12 år. Jeg har i løpet av disse tolv årene mistet et par tenner, hatt seriøse smerter i uker, måneder... De som vet hva tannverk eller betennelse vet hva jeg snakker om. Jeg måtte til slutt til tannlegen grunnet alvorlig kjevebetennelse. Jeg var dritredd. Det jeg var mest redd for var hvor mange hull jeg hadde samt skammen over å ikke gått jevnlig til tannlege. Jeg ankom hos den nye tannlegen, tannpleieren hentet meg og viste meg stolen. Jeg sa da skjelvende, jeg har tannlegeskrekk. Dette var tøft for meg å si 37 år gammel. Behandlingen gikk fint. Har nå tatt mange småfyllinger, tre rotfyllinger, fått to kroner og en bro samt trekt et par tenner. Dette har kostet meg 60-70.000.- Kan idag smile uten å tenke på hvordan tennene mine ser ut. Herlig. Har faktisk fått meg et nytt liv. Ville bare fortelle deg denne historien for å vise deg at ting kan snu. Jeg hadde alvorlig tannlegeskrekk. Idag gjør det meg ingening å gå til tannlegen. Lykke til
Gjest C-C Skrevet 7. januar 2011 #5 Skrevet 7. januar 2011 Jeg trakk visdomstannen min nede for to måneder siden, den var delvis dekket sånn som din. Fikk syv bedøvelsessprøyer og kjente ikke noen ting. Det eneste som er ekkelt er at man må liksom holde igjen for det kjennes ut som om de skal dra av deg hele kjeven. Men det fantes ikke vondt! Fikk en betennelse i kjeven etterpå og DET gjorde vondt, men det er sjeldent altså, og du får det helt sikkert ikke! De har ikke lystgass på vanlige tannlegekontorer og du er våken når de trekker, men det er virkelig ikke noe stress.
Gjest C-C Skrevet 7. januar 2011 #6 Skrevet 7. januar 2011 Jeg trakk visdomstannen min nede for to måneder siden, den var delvis dekket sånn som din. Fikk syv bedøvelsessprøyer og kjente ikke noen ting. Det eneste som er ekkelt er at man må liksom holde igjen for det kjennes ut som om de skal dra av deg hele kjeven. Men det fantes ikke vondt! Fikk en betennelse i kjeven etterpå og DET gjorde vondt, men det er sjeldent altså, og du får det helt sikkert ikke! De har ikke lystgass på vanlige tannlegekontorer og du er våken når de trekker, men det er virkelig ikke noe stress.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 7. januar 2011 #7 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har dessverre ingen råd å komme med, men du er ikke alene ! Har selv sykt tannlegeskrekk å har ikke gjort noe annet enn å snakke der på lenge. Jeg har time 10 Januar, men ikke søren om jeg drar. Det er for masse å fikse på, så jeg venter litt, vil prøve å få narkose. Men venter til jeg er blitt 18 hvertfall, kaanskje de tar meg litt mer seriøs da, var 16 sist det var litt snakk om narkose. Men har du snakket med fastlegen din om tannlegeskrekken? Jeg fikk sobril av min, ikke at det hjalp da:P
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå