Gå til innhold

Sy egen kjole!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjempe lyst til å begynne å sy egne kjoler og skjørt. Har aldri gjort noe sånt før, så føler meg i grunn veldig blank. Jeg har lyst til å sy en kjole som var typisk på 60-tallet, noe som denne eller denne. Jeg er en str 38/40 og har litt mage. Noen som har noen mål jeg kan bruke? Hva bør jeg passe på når jeg skal prøve å sy en kjole for første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du burde kanskje begynne med noe enklere enn en kjole? Ett skjørt? Ikke at kjoler er det vanskeligste du kan du, men likevel. ELlers burde du kanskje gå til nærmeste sybutikk og få litt råd og veiledning, og kanskje få kjøpt et passende mønster der. Ellers kan du jo bruke noe du har fra før og bruke som et slags mønster, og så tenke litt selv utenom sånn på hvordan du vil ha det. Ellers, det høres jo ikke ut som du har sydd før, rett meg om jeg tar feil. Eller om det er bare en kjole du ikke har sydd. Men du burde jo kunne bruke en symaskin. Evt ha noen ikke veldig langt unna, som kan det. For, av egne erfaringer ihvertfall, så går det fort galt. Ofte med selve maskinen, og det kan være utrolig frustrerende og lett og gi opp hvis du ikke kan noe med den fra før. Og så kan det kanskje være lurt å begynne med noe enkelt mønster, og noe stoff som er lett å sy i.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har sydd før, så begynn med noe enkelt. Som en veske/bærenett, skjørt eller noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde kanskje begynne med noe enklere enn en kjole? Ett skjørt? Ikke at kjoler er det vanskeligste du kan du, men likevel. ELlers burde du kanskje gå til nærmeste sybutikk og få litt råd og veiledning, og kanskje få kjøpt et passende mønster der. Ellers kan du jo bruke noe du har fra før og bruke som et slags mønster, og så tenke litt selv utenom sånn på hvordan du vil ha det. Ellers, det høres jo ikke ut som du har sydd før, rett meg om jeg tar feil. Eller om det er bare en kjole du ikke har sydd. Men du burde jo kunne bruke en symaskin. Evt ha noen ikke veldig langt unna, som kan det. For, av egne erfaringer ihvertfall, så går det fort galt. Ofte med selve maskinen, og det kan være utrolig frustrerende og lett og gi opp hvis du ikke kan noe med den fra før. Og så kan det kanskje være lurt å begynne med noe enkelt mønster, og noe stoff som er lett å sy i.

Lykke til :)

Jeg har sydd endel på symaskin før, men det er så lenge siden at jeg føler at jeg har glemt utrolig mye. Har sydd putetrekk et par ganger, et forkle og et handlenett. Så jeg har litt peiling, sånn i forhold til symaskin og dens funksjoner, men null peiling på å sy kjoler. Jeg liker rett og slett ikke å bruke skjørt, så det blir i grunn uaktuelt for meg å prøve på.

Har tenkt på en kjole i a-form, hvis det var det det het? Det er vel sånn typisk 60-tallet det også om jeg ikke tar helt feil? Jeg er i grunn veldig fan av den type kjoler! Det virker så gøy å designe og lage egne klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du kjøper ett mønster og stoff og prøver deg på det først, og så bruker det du lærte til å lage eget etterhvert. Da kan du bruke andre mønstre til armer og bryst, som kan være litt tricky..

Lykke til:) de kjolene du linket til er ikke av de vanskeligste, du kan også finne mange mønsterbøker på biblioteket fra seksti og syttitallet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd 3 kjoler, men den første ble ikke noe pen. Før ejg begynte på nr 2 så sprettet jeg opp en gammel kjole og brukte den som mønster, og fikk den perfekte kjolen. OBS, symaskiner kan vere så mangt, det lønner seg med en i god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg har også lyst til å prøve meg på dette. Jeg prøvde å sy kjole en gang for lenge siden. Da brukte jeg en gammel kjole som mal. Problemet den gangen var at jeg bare brukte noe gammelt gardinstoff til ny kjole. Og mens den kjolen jeg kopierte var i litt elastisk stoff så var gardinstoffet helt dødt. Det endte jo med at jeg ikke fikk på meg kjolen engang :gjeiper:

Så neste gang jeg prøver skal jeg kjøpe nytt stoff og forhøre meg med de i butikken. Man lærer jo av sine feil, men det er ikke noe morro å begå for mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å prøve meg på dette. Jeg prøvde å sy kjole en gang for lenge siden. Da brukte jeg en gammel kjole som mal. Problemet den gangen var at jeg bare brukte noe gammelt gardinstoff til ny kjole. Og mens den kjolen jeg kopierte var i litt elastisk stoff så var gardinstoffet helt dødt. Det endte jo med at jeg ikke fikk på meg kjolen engang :gjeiper:

Så neste gang jeg prøver skal jeg kjøpe nytt stoff og forhøre meg med de i butikken. Man lærer jo av sine feil, men det er ikke noe morro å begå for mange av dem.

TS her. Det er jo fullt mulig å bruke en gammel kjole som mal, men jeg har ingen kjole som jeg vil sprette opp og bruke som mal.

Kjedelig å høre om den kjolen du ikke fikk brukt! Sånt er så irriterende.

Jeg må bestille stoff over nettet, da det ikke er sybutikker her jeg bor. Kjempe kjedelig, for jeg må alltid ta sjansen på at det er lett og sy med og at det passer til det jeg skal sy osv. Er det noen som vet om det finnes mønster på den type kjoler på nett, som er gratis? Eller bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt om håndarbeid, symagasinet. Det er eit blad fullt av flotte klær, så følger det med mønster, som er veldig greit å følge. Har faktisk kjøpt ein del fine tekstiler på Kid, som eg har sydd kjoler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...