Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Toget videre fra Hamar går forresten fra samme perrong som regel, det er ikke noe problem å rekke overgangen altså:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toget videre fra Hamar går forresten fra samme perrong som regel, det er ikke noe problem å rekke overgangen altså:)

Kanskje ikke hvis toget er i rute, men jeg er mer bekymret for eventuelle forsinkelser. Det er ikke akkurat noe uvanlig fenomen at NSB-tog er mer enn 15 minutter forsinket... Hvor lenge venter de før de kjører fra folk? De har jo forpliktelser overfor dem som møter opp i tide på Hamar også, kan jo ikke vente i evigheter. Jeg bekymrer meg sikkert unødig, det er bare at jeg skal rekke noe viktig. Og har ikke lyst til å komme frem av i ryggen og dekket med spy etter tre timer med ståplass :sjenert:

Skrevet

Staute militærmenn i uniform skal gi fra seg sitteplassen sin til sivile. Noe jeg har benyttet meg av mang en gang. :lur:

Skal de virkelig? Er det en regel de MÅ følge, eller bare sedvane og høflighet som når man reiser seg for eldre? Hva sier jeg for å få plassen til en staut militærmann? Sier jeg giv akt og smetter ned i setet hans? :skravle:

Skrevet

Herregud jeg har skremt vannet av deg! Du trenger ikke stå med mindre du drar midt i et ferie rush, og det er jo snart over nå. Sjansen for at toget fylles av millitærkjekkaser er liten, hender bare innimellom. Og toget fra Oslo til Hamar er så godt som aldri forsinket. Fra Hamar og videre har jeg aldri opplevd mer enn en halvtimes forsinkelse iløpet av typ 15 år. Er det forsinket så setter du deg på narvesen inne på stasjonen, de sier høyt og tydelig ifra på forhånd når toget til røros kommer og det står i tillegg der en stund, og fra stasjonen og til hvilken som helst av de andre perrongene tar det max tre minutter- jeg LOVER!

Det kommer til å gå kjempefint!

Skrevet (endret)

*snip*

de fleste som har svart i denne tråden har gitt utrykk for at det har gått greit med overgang i Hamar så jeg synes du overreagerer litt når du legger inn venting der.

edit: rettet leif.

Endret av padawan
Skrevet

Og skulle det hende at toget fra oslo til hamar er forsinket, så venter toget videre til røros på hamar til alle er på.

Skrevet

Og skulle det hende at toget fra oslo til hamar er forsinket, så venter toget videre til røros på hamar til alle er på.

Men det må jo være en grense for hvor lenge de venter? Hva er den største forsinkelsen du har opplevd? Hvis de venter selv om toget er en time forsinket skal jeg slå meg til ro med det og bestille billett. Selv om jeg synes det er rart om de gjør det. De som går på ved Hamar og senere skal jo sikkert rekke noe de også. var noe herk at de la ned morgenruta med buss akkurat nå altså :sjenert:

Skrevet

de fleste som har svart i denne tråden har gitt utrykk for at det har gått greit med overgang i Hamar så jeg synes du overreagerer litt når du legger inn vending der.

Snip? Vending? Er dette en terminologi jeg ikke behersker :sjenert:

At det har gått greit for noen betyr jo ikke at det går greit for alle. Så jeg prøver bare å finne ut hva de gjør ved store forsinkelser. Eller aller helst hvordan man går frem for å bestille billett med den overgangstiden NSB selv krever.

Skrevet

Snip? Vending? Er dette en terminologi jeg ikke behersker :sjenert:

Vending = venting

*snip* = fjernet innlegget ditt men lot navn og tidspunkt stå slik at du (og andre i tråden) skulle se hvilken post jeg svarte på.

Skrevet

har ikke opplevd mere enn en halvtimes forsinkelse og toget stod der fortsatt det, ellers setter de opp buss.

Skrevet

har ikke opplevd mere enn en halvtimes forsinkelse og toget stod der fortsatt det, ellers setter de opp buss.

Ok, det høres bra ut. Returen er jeg ikke like bekymret for, da har jeg forhåpentligvis fått utrettet det jeg skal :) Men hvordan pleier det være med sitteplasser fra Røros og sørover, Kan det være fullt av folk fra Trondheim? Hva er fullest av morgen- og ettermiddagsavgang?

Skrevet

Kanskje du ikke er moden nok til å reise på egenhånd ennå, når en potensiell tur med Rørosbanen i 2011 gjør deg så stresset?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri tatt toget helt til Trondheim før så det vet jeg ikke, men når den kommer til alvdal pleier det å være rimelig fullt, men da har den jo plukket opp folk i tre timer.

Det er flest folk på ettermiddagen for da er folk ferdig på jobb og skole

Skrevet

Ok, det høres bra ut. Returen er jeg ikke like bekymret for, da har jeg forhåpentligvis fått utrettet det jeg skal :) Men hvordan pleier det være med sitteplasser fra Røros og sørover, Kan det være fullt av folk fra Trondheim? Hva er fullest av morgen- og ettermiddagsavgang?

Jeg tviler sterkt på at det er særlig mange som tar toget fra Trondheim VIA røros og sørover, da det går direktetog fra trondheim som er mye raskere en omveien om røros.

C-C: har de da endret vogner slik at det ikke er så mange sittegrupper også?

jeg har stadig endt opp mot kjøreretning, og ofte på 4-er, da de krengetogene de brukte i en årrekke hadde MYE 4-ere!!

Kjører de nå hovedsakelig vanlige togsett, med 2-ere langs hele og 4-ere i enden av vogna, slik de fleste togene er?

Skrevet

Tre timer venting på Tynset frister ikke akkurat det heller :sjenert:

Nei, det får nok bli tog, jeg får vel heller bestille to separate togbilletter for å være sikret nok tid på Hamar. Men NSB burde virkelig lage en mulighet for folk til å bestille gjennomgående billett med nok overgangstid. I hvert fall så lenge deres egne regler sier at man ikke har krav på å bli med videre om man mister overgangen. Selv om det tydeligvis er en regel de ikke tør å praktisere? :lete:

I tilfelle med Rørosbanen venter ALLTID toget på norgående tog fra Oslo på Hamar. Dessuten står Rørostoget på spor 2, samme perrong som toget fra Oslo kommer inn på (spor 3). Tar deg den nette tid av ca 5 sekunder å bytte... Rørosbanen skal også få min skryt for gode seter og godt oppvarmet kupe:-)

Skrevet

C-C: har de da endret vogner slik at det ikke er så mange sittegrupper også?

jeg har stadig endt opp mot kjøreretning, og ofte på 4-er, da de krengetogene de brukte i en årrekke hadde MYE 4-ere!!

Kjører de nå hovedsakelig vanlige togsett, med 2-ere langs hele og 4-ere i enden av vogna, slik de fleste togene er?

Uæ, jeg hater de sittegruppene. Hvem er det egentlig som ønsker å sitte sånn vendt mot hverandre i timevis? Selv om man reiser fire sammen må det vel være mer behagelig å sitte to og to, rettvendt. Husker jeg havnet rett mot noen fjortiser en gang. De satt hele veien og pratet om hvor fulle de hadde vært i helgen og hvor mye fullere de skulle bli neste helg. Etter en stund kom venninnene deres fra en annen vogn og satte seg på fanget til de andre. Det ble en laaang tur!

Skrevet

Er man skikkelig heldig så får man de nyere togene med sittegrupper, sånne med bord i midten og hyggelige doer. Men jeg innbiller meg nesten at de blir satt opp når det er mange mennesker som skal med, for jeg syns jeg oftere ser de gamle togene. Men ikke ta det for garantert for jeg aner ikke om det er sånn.

Skrevet

Er man skikkelig heldig så får man de nyere togene med sittegrupper, sånne med bord i midten og hyggelige doer. Men jeg innbiller meg nesten at de blir satt opp når det er mange mennesker som skal med, for jeg syns jeg oftere ser de gamle togene. Men ikke ta det for garantert for jeg aner ikke om det er sånn.

jeg har havnet i disse nyere togene.. som blir satt opp når det ventes mange mennesker.. og det er disse som er krengevogner. Så hyggelige sittegrupper, fint interiør og sikkert lekre doer, veier ikke opp for evig gynging, vugging og dumping, samt å sitte sammen med 3 ukjente på en 4-gruppe, mot kjøreretning (av en eller annen grunn havner jeg alltid mot kjøreretning).

sist jeg kjørte hjem igjen fra røros, var det selvfølgelig noe feil med vognsettet også, så det var bikjekaldt + doene virket ikke... tror du det var NOEN som måtte på do når vi kom frem til Hamar da eller?

jeg har lovet meg selv å ta fly, alltid alltid!!

dersom jeg ikke blir garantert fra nsb om at det er de normale, gamle vognsettene som blir brukt. Der det er 2-setere og normale dempere på vogna.

Skrevet

jeg har lovet meg selv å ta fly, alltid alltid!!

dersom jeg ikke blir garantert fra nsb om at det er de normale, gamle vognsettene som blir brukt. Der det er 2-setere og normale dempere på vogna.

Aline, det er befriende å se at jeg ikke er den eneste som er sær når det kommer til tog. Mang en gang har jeg ringt NSB kundeservice og bedt om riktige-veien-vindusplass-ja-jeg-mener-ordentlig-vindu-ikke-et-kvart-vindu-eller-stirre-rett-i-en-vegg-og-for-all-del-ikke-rett-i-glaningen-på-andre. I gamle dager måtte jeg huske på å be om ikke-røyk-og-ikke-nær-røyk-og-ikke-familievogn i tillegg. Nå til dags holder det å be om plass midt i vogna, siden røykerne alltid gjør sitt beste for å blåse røyken sin inn på hver holdeplass. Hadde vært kjekt om NSB hadde tilbudt setevalg. Men da hadde de jo gått glipp av den ekstra femtilappen de tar for hver kunde som ringer inn :)

Men den telefonsamtalen funker jo bare når det er plassbilletter, selvsagt. Noe det burde vært på alle langdistansetog. Men NSB hadde antagelig tapt på det også, siden bare de desperate ville kjøpt en ståplass.

Skrevet

Jeg liker også best de gamle togsettene altså, når det kommer til komfort. Men jeg syns de nye er hyggeligere, litt renere liksom. Jeg savner røykevognene egentlig jeg. Godt nok at de luktet, men da fikk du et eget avlukke liksom og i de vognene var det aldri fullt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...