AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Jeg planlegger en tur med Rørosbanen til neste år. Ser at man må ta ett tog fra Oslo og så bytte til et annet på Hamar. Overgangstiden er et kvarter. Er det noen her som reiser ofte med Rørosbanen som vet om toget venter ved større forsinkelser? Eller må man vente på neste tog? Det ser ut på NSBs sider som at man ikke får billett med neste tog, hvis man beregner for kort overgangstid? Men hvis jeg prøver å klikke på lenger overgangstid så blir det plutselig flere timer. Og hvis jeg bestiller Oslo-Hamar og Hamar-Røros separat blir det mye dyrere. En annen ting jeg lurer på er om Rørostoget pleier å være fullt? Jeg er litt bekymret for at toget alt skal være fyllt opp når jeg kommer til Hamar. Egentlig trodde jeg bare NSB solgte sitteplasser på langdistansetog, men nå i jula så jeg folk stå i timesvis på toget. Dette var et tog uten plassbilletter. Er kanskje spesielt i julestria da, men synes det er drøyt å ta full pris for å stå så lenge. Og jeg blir dessuten kvalm om jeg ikke får plass i kjøreretningen og helst ved vinduet
Gjest padawan Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 jeg har ikke tatt rørosbanne så mange ganger men jeg opplevde aldri noen problemer med å bytte. siden du kjøper billett hele strekningen Oslo -> Hamar -> Røros så er det vel spesielle vilkår som gjelder hvis forsinkelser på tog A gjør at du ikke rekker tog B. dessuten var det veldig mange som gikk over i Røros-toget i Hamar så du trenger ikek være bekymret for at du er den eneste som ikke rekker det.
aline Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 nå skal jeg svare helt annerledes en jeg antagelig burde, men.. jeg har tatt rørosbanen mange ganger. Kan ikke huske å ha hatt noen problemer med å miste toget på hamar, det har igrunnen vært det minste problemet. men hver gang jeg tar det, husker jeg hvorfor jeg heretter KUN kommer til å fly!! Toget fra hamar til røros er ett krengetog, på vanlige skinner. Dette betyr at toget er konstruert slik at det legger seg i svinger, gynger ved dumper etc etc... når så skinnene ikke er konstruert for verken hurtigheten dette krever eller krengetog, så får du en artig effekt.. Fra du setter deg på toget, til du kommer frem på røros, gynger du non-stop!! JEg har aldri slitt med å bli reisesyk, men kjære min jeg må konsentrere på rørosbanen!! du gynger opp og ned for hver lille dump, og gynger fra side til side i hver minste sving.. jeg blir kvalm som en galning på det toget, og kommer til å ta fly så fremt jeg har den minste anledning. Dersom man ikke blir kvalm av vugging og gynging og rugging, så er det sikkert en fin tur.. men jeg vil ihvertfall si ifra. og, dersom du faktisk skal til røros, og er tidlig ute, så kan du få flyturer som er nesten like billig, seriøst!
Gjest padawan Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 du bør ikke ta flyet til Røros. det er et skikkelig skranglefly og det er mye turbulens på veien.
Rosalie Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 (endret) Aline: De togsettene tror jeg faktisk de har hatt vett til å bytte ut. Jeg tar Rørosbanen jevnlig, og det er flere år siden jeg hadde spy-følelsen i hver sving. Kun én gang har jeg opplevd å miste togskiftet. Det var på vei sørover, det var isende kaldt, og bremsene på nordgående motorvogn frøs, så vi ble stående på Hanestad. Vi som skulle direkte til Oslo ble sendt med maxitaxi fra Hanestad og direkte til Oslo S, og vi fikk drosjerekvisisjoner også til reisen hjem innad i Oslo. For klokken ble så mye at man ikke rakk siste t-bane eller buss. De som ikke skulle helt til Oslo måtte vente noe lenger på NSB-buss. Folk ble kjørt til døren, eller fikk drosjerekvisisjon fra nærmeste stoppested. Rørosbanen er meget punktlig, og svært sjelden har jeg opplevd forsinkelser. Det må være de gangene vi har kjørt på elg. Nordgående motorvogn starter på Hamar, så jeg vil faktisk anta at den venter på Intercity-toget dersom det er forsinket. EDIT: Det er ikke plassbilletter på Rørosbanen, og i forbindelse med ferier, Rørosmartnan, elns er togene veldig fulle. Noen ganger må man stå fra Hamar til Elverum også på vanlig fredag, men på Elverum, senest Rena, går pendlere av og det blir greit med sitteplasser. Selv har jeg alltid klart å karre meg til sitteplass, det er bare å komme seg inn på toget med én gang Intercity ruller inn på Hamar. Er vel stort sett de med unger å dra på eller de som må røyke som kan risikere å bli stående. Endret 29. desember 2010 av Rosalie
Skravla Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Er det ikke komfortvogn heller? Er så mange år siden jeg tok toget den veien at det kanskje er på tide å teste igjen.
Rosalie Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Er det ikke komfortvogn heller? Er så mange år siden jeg tok toget den veien at det kanskje er på tide å teste igjen. Ikke fra Hamar og nordover, nei.
aline Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 du bør ikke ta flyet til Røros. det er et skikkelig skranglefly og det er mye turbulens på veien. Det er småfly, men skranglete har jeg ikke opplevd de som. Ei heller noe mer turbulens en ellers. Aline: De togsettene tror jeg faktisk de har hatt vett til å bytte ut. Jeg tar Rørosbanen jevnlig, og det er flere år siden jeg hadde spy-følelsen i hver sving. håper på det, de brukte dem i mange år, og jeg tør ikke ta sjanse igjen inntil noen kan gå god for at det ikke er krengetog der lenger. Jeg blir så dårlig med de vognene. Lokaltoget til hamar er en fryd i forhold.
Gjest padawan Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Det er småfly, men skranglete har jeg ikke opplevd de som. Ei heller noe mer turbulens en ellers. alle jeg kjenner som har tatt de flyene har tegnet et dårlig bilde av de flyene iallefall.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Nei uff, ikke ta fly. Er du redd for å misse toget bør du hvertfall ikke satse på flyet for det går sjeldent når det skal for tiden. Aner ikke hva det flyselskapet driver med for tiden, men kundevennlighet og et ønske om å få kundene sine dit de skal er det hvertfall ikke. Jeg har aldri opplevd problemet som Aline beskriver. Ikke har jeg opplevd å bli stående på Hamar uten å komme meg videre derfra heller. Ved store forsinkelser vet jeg ikke hva de gjør, men ved små pleier stort sett alltid toget å vente på Hamar. Jeg har sjeldent opplevd problemer på Rørosbanen og sjeldent endt opp med å ikke finne sete også så planlegg turen din du
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 jeg har ikke tatt rørosbanne så mange ganger men jeg opplevde aldri noen problemer med å bytte. siden du kjøper billett hele strekningen Oslo -> Hamar -> Røros så er det vel spesielle vilkår som gjelder hvis forsinkelser på tog A gjør at du ikke rekker tog B. dessuten var det veldig mange som gikk over i Røros-toget i Hamar så du trenger ikek være bekymret for at du er den eneste som ikke rekker det. Ja, det er spesielle vilkår, men de vilkårene er iflg NSB at man må beregne nok overgangstid. Og det som kommer opp automatisk når man søker på nettsiden er 15 minutter, som IKKE er nok overgangstid.. fortsatt iflg NSB. Og når man trykker på lenger overgangstid så er det pltuselig fire timer... enda det går tog en gang i timen til Hamar! Ikke akkurat kundevennlig. Og det er ikke akkurat noen trøst for meg at det er mange andre som heller ikke kommer seg videre dit de skal Jeg skulle veldig gjerne vært på Hamar en drøy time før, så hadde det blitt mindre stress og en sikker sitteplass i kjøreretningen. Men NSB gjør jo dette umulig for kundene uten å betale dobbel pris. Ser en annen her skriver at de fikk transport videre, selv om vilkårene tydelig nok sier at man ikke har krav på det. Det er jo i det minste litt beroligende. Men det føles jo ikke helt trygt å krysse av at man godtar å ikke ha krav på noe annen transport.
Wonders Skrevet 30. desember 2010 #12 Skrevet 30. desember 2010 jeg har brukt dette toget mye, og toget går ikke videre fra Hamar uten alle passasjerer får byttet tog til Røros-toget. Noen løper å handler på Narvesen, så kjapp deg om du trenger noe. Kjipeste er at det er vanlig lokaltog oppover. Hater det! Liker å betale xtra å sitte i freden og roen med all kaffe/kakao + aviser jeg bare orker, med bord og deilige stoler... Angående flyene, ikke glem at de kjører over fjell og vidde folkens. Ikke noe bedre fly nordover i landet... Forholdene er ikke de enkleste, for å si det sånn! Er det Widerøe mån tru?
Gjest padawan Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 nei, det er et lite selskap som (såvidt jeg vet) kun oppererer på den strekningen.
Gjest C-C Skrevet 30. desember 2010 #14 Skrevet 30. desember 2010 Jeg har tatt rørosbanen flere ganger enn jeg orker å telle, og den ruta er helt absurd. Tar mye heller bussen. Har flere ganger opplevd å måtte stå fra oslo og hjem, det er 5 timer! Togbyttet på hamar er derimot ikke no problem.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #15 Skrevet 30. desember 2010 Jeg har tatt rørosbanen flere ganger enn jeg orker å telle, og den ruta er helt absurd. Tar mye heller bussen. Har flere ganger opplevd å måtte stå fra oslo og hjem, det er 5 timer! Togbyttet på hamar er derimot ikke no problem. Måtte du virkelig stå både fra Oslo til Hamar og fra Hamar til Røros? Jeg reiser en del Oslo-Hamar, og bare nå i julerushet har jeg sett at folk har stått hele veien der. Men desto større grunn til at NSB bør gi folk mer overgangstid, så man kan være tidlig ute og få sitteplass til Røros i det minste. Mange timer ståplass er jo helt uakseptabelt, da burde man fått sterkt redusert pris i hvert fall. Og hvorfor går det ikke an å booke sitteplass på forhånd? Tviler på at mange ville bestilt ståplass helt til Røros om de visste det på forhånd. Buss skulle jeg gjerne tatt, selv om det tar lenger tid. Da er man sikret sitteplass (riktig vei), og slipper å bytte. Men nå har Lavprisekspressen akkurat endret på rutetidene og kuttet ut morgenavgangen til Røros
Gjest C-C Skrevet 30. desember 2010 #16 Skrevet 30. desember 2010 Det er ikke ofte jeg har opplevd å måtte stå fra røros til oslo, men fra oslo til røros har jeg opplevd det en god del ganger fordi de har for få vogner. Spesielt i forbindelse med ferie og helger. Og at det er millitærleir på Rena, hender hele toget fylles opp av staute millitærmenn. Østerdalsekspressen gr vel fortsatt gjennom her, og den gr vel helt til røros?
Gjest C-C Skrevet 30. desember 2010 #17 Skrevet 30. desember 2010 Du kan ta østerdalsekspressen fra oslo i 11 tiden, den tar du til tynset, den er der rundt fire, derifra må du ta toget til røros, men den turen tar bare en times tid:)
Rosalie Skrevet 30. desember 2010 #18 Skrevet 30. desember 2010 Staute militærmenn i uniform skal gi fra seg sitteplassen sin til sivile. Noe jeg har benyttet meg av mang en gang.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2010 #19 Skrevet 30. desember 2010 Du kan ta østerdalsekspressen fra oslo i 11 tiden, den tar du til tynset, den er der rundt fire, derifra må du ta toget til røros, men den turen tar bare en times tid:) Tre timer venting på Tynset frister ikke akkurat det heller Nei, det får nok bli tog, jeg får vel heller bestille to separate togbilletter for å være sikret nok tid på Hamar. Men NSB burde virkelig lage en mulighet for folk til å bestille gjennomgående billett med nok overgangstid. I hvert fall så lenge deres egne regler sier at man ikke har krav på å bli med videre om man mister overgangen. Selv om det tydeligvis er en regel de ikke tør å praktisere?
Gjest C-C Skrevet 30. desember 2010 #20 Skrevet 30. desember 2010 Du kan vente tre og en halv på alvdal sammen med meg jeg kan spandere kaffe jeg:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå