Gå til innhold

far er sammen med en elev

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min jobber som lærer på høyskole. Han har nå fått seg kjæreste, som jeg har funnet ut at er en av elevene hans. Hun er godt voksen, men jeg trodde det var ulovlig å ha et forhold til elever, uansett alder og skole?

Bør jeg si i fra til noen om dette, eller kan han miste jobben? Tenkte så hun kanskje kan bytte klasse, men vil jo ikke at far skal miste jobben sin pga dette.. Personlig mener jeg bare at det er litt feil at han er med henne, de holder det sjult (tilfeldighet at jeg fant det ut), og selv om jeg ikke tror at han kanskje gir henne bedre resultat på prøver/eksamner, så klarer jeg ikke å slutte å bekymre meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er voksne. La dem finne ut av ting selv.

Skrevet

Det er ulovlig, men hva så? Slike tulllover skal man ikke ta hensyn til. Så lenge de begge er lovlige, la de være.

• Liker 1
Skrevet

Skal du få faren din til å bli arbeidsløs? De er voksne mennesker og jeg ser ikke noe galt i det. Alt folk skal blande seg opp i altså.

• Liker 1
Skrevet

Hva bekymrer du deg for? At det skal bli oppdaget og det får konsekvenser for faren din? Jeg ville forsøkt å ikke bry meg om det. De er voksne mennesker og må ta ansvar selv.

• Liker 3
Skrevet

På høyskole er det slettes ikke ulovlig å være sammen elev/lærer, men din far må være obs på å komme i inhabilitetsforhold til sin kjæreste i forbindelse med evalueringer, praksis og eksamen. Grunnen til at det ikke er akseptert i grunnskole/vgs er jo at det som regel vil være uakseptabel aldersforskjell og bære preg av matkforhold og ulikhet (f.eks elev på 16 og lærer på 24).Men når de begge er godt voksne er dette ingen problem og ingenting du skal blande deg opp i. Høres ut som du er ute etter en grunn til å splitte dem, drit i å blande deg i andres liv.

Skrevet

Dette er faren din sin sak og ikke din! Ville ikke blandet inn hans arbeidsgiver. Er du bekymret, så snakk med faren din!

Skrevet

På høyskole er det slettes ikke ulovlig å være sammen elev/lærer, men din far må være obs på å komme i inhabilitetsforhold til sin kjæreste i forbindelse med evalueringer, praksis og eksamen. Grunnen til at det ikke er akseptert i grunnskole/vgs er jo at det som regel vil være uakseptabel aldersforskjell og bære preg av matkforhold og ulikhet (f.eks elev på 16 og lærer på 24).Men når de begge er godt voksne er dette ingen problem og ingenting du skal blande deg opp i. Høres ut som du er ute etter en grunn til å splitte dem, drit i å blande deg i andres liv.

Dersom han foreleser for henne som student eller på en hvilken som helst måte har en tutorfunksjon i forhold til henne, er kjærlighetsforhold straffbart, og han må miste jobben dersom det blir kjent. Dersom hun fremdeles studerer ved høyskolen, gjør du deg til medskyldig dersom du ikke politianmelder forholdet.

En skal aldri innlede et forhold til en som en har hatt som elev, selv om elev/lærer-forholdet skulle være aldri så kortvarig og ligge mange år tilbake i tid. Dersom hun ikke lenger studerer ved høyskolen, er det dog mulig at forholdet ikke rammes av noen lov (??).

Dette blir parallelt til forholdet lege/pasient. En lege vil aldri kunne innlede et lovlig forhold til en nåværende eller tidligere pasient, selv om lege/pasientforholdet kun gjaldt et legevaktbesøk mangfoldige år tilbake i tid.

Skrevet

Dersom han foreleser for henne som student eller på en hvilken som helst måte har en tutorfunksjon i forhold til henne, er kjærlighetsforhold straffbart, og han må miste jobben dersom det blir kjent. Dersom hun fremdeles studerer ved høyskolen, gjør du deg til medskyldig dersom du ikke politianmelder forholdet.

En skal aldri innlede et forhold til en som en har hatt som elev, selv om elev/lærer-forholdet skulle være aldri så kortvarig og ligge mange år tilbake i tid. Dersom hun ikke lenger studerer ved høyskolen, er det dog mulig at forholdet ikke rammes av noen lov (??).

Dette blir parallelt til forholdet lege/pasient. En lege vil aldri kunne innlede et lovlig forhold til en nåværende eller tidligere pasient, selv om lege/pasientforholdet kun gjaldt et legevaktbesøk mangfoldige år tilbake i tid.

Dette er nok bare tull. Tviler sterkt på at det er straffbart, og er ingen grunn til at det skal være det heller. Så lenge han ikke er sensor på eksamener hun tar, så er det ikke noe problem. Om så, kan de si ifra slik at noen andre retter hennes eksamener og prøver.

Skrevet

Dette er nok bare tull. Tviler sterkt på at det er straffbart, og er ingen grunn til at det skal være det heller. Så lenge han ikke er sensor på eksamener hun tar, så er det ikke noe problem. Om så, kan de si ifra slik at noen andre retter hennes eksamener og prøver.

Tror nok du tar feil, jfr straffelovens § 295:

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold

b).....

Han kan således få 6 års fengselsstraff for dette.

Skrevet

Jeg mener du bør holde deg utenfor dette. Hvis du fant det ut ved en tilfeldighet vet du sikkert ikke så mye om forholdet heller? Hvis dette er noe som plager deg, bør du ta en prat med faren din og høre hvordan ting faktisk ligger an.

Skrevet

Så hun ligger seg til gode karakterer? Usmakelig.

Ville tatt det opp med faren din,jeg. Sagt hva jeg syns.

Skrevet

Skrevet

Tror nok du tar feil, jfr straffelovens § 295:

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a) misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold

b).....

Han kan således få 6 års fengselsstraff for dette.

Tror ikke dette gjelder i tilfeller der det er to voksne mennesker som har et forhold til hverandre som lærer-student på høyskole. Hvis han hadde presset henne for sex og hun hadde anmeldt han for det, hadde det vært en annen sak. Det er da ingen grunn til å tro at faren til TS har utnyttet sin stilling som foreleser for å få denne kvinnen til å innlede et forhold til han? Så lenge han ikke retter eksamener og prøver, så er det lite sannsynlig at skolen har noen motforestillinger over forholdet, og ingen grunn til å anmelde.

Skrevet

Tror ikke dette gjelder i tilfeller der det er to voksne mennesker som har et forhold til hverandre som lærer-student på høyskole. Hvis han hadde presset henne for sex og hun hadde anmeldt han for det, hadde det vært en annen sak. Det er da ingen grunn til å tro at faren til TS har utnyttet sin stilling som foreleser for å få denne kvinnen til å innlede et forhold til han? Så lenge han ikke retter eksamener og prøver, så er det lite sannsynlig at skolen har noen motforestillinger over forholdet, og ingen grunn til å anmelde.

Det står intet i loven om at denne ikke gjelder voksne. Studenter ser ikke på sine forelesere som likemenn. Han har derfor åpenbart misbrukt sin stilling, trolig også et tillitsforhold, og dette rammes entydig av denne loven. Det er likevel ikke sikkert at han ville få maksimumsstraffen loven åpner for, ved tiltale.

(Generelt benyttes maksimumsstraffer alt for sjelden. Maksimumsstraffen burde alltid være utgangspunktet, så kunne en overveie reduksjon ved formildende omstendigheter. Men det var OT i denne tråden.)

Skrevet

Øh? Lovdata-kilde? Helsetilsynsak-kilde?

Skrevet

På hvilken måte ligger hun seg til gode karakterer?? Det er da aldri faglærer som retter avsluttende eksamener, og ved eventuelle hjemmeeksamener benyttes to sensorer, slik at ikke eventuell inhabilitet skal komme elev til gode (eller slå negativt ut).

Den loven som nevnes lengre opp i tråden var ekstremt tynn og generell syns jeg. Tviler veldig sterkt på at den gjelder i dette tilfellet.

Skrevet

Øh? Lovdata-kilde? Helsetilsynsak-kilde?

For mange amerikanske film ;)
Skrevet

"KG-juristen" er det bare til å overse. Det er en av forumets mange "selvutdannede" folk.

• Liker 1
Skrevet

Det står intet i loven om at denne ikke gjelder voksne. Studenter ser ikke på sine forelesere som likemenn. Han har derfor åpenbart misbrukt sin stilling, trolig også et tillitsforhold, og dette rammes entydig av denne loven. Det er likevel ikke sikkert at han ville få maksimumsstraffen loven åpner for, ved tiltale.

(Generelt benyttes maksimumsstraffer alt for sjelden. Maksimumsstraffen burde alltid være utgangspunktet, så kunne en overveie reduksjon ved formildende omstendigheter. Men det var OT i denne tråden.)

Fatter ikke hvor du får fra at han "åpenbart har misbrukt sin stilling"!? Det er INGEN av mine forelesere som har et eneste snev av makt over meg, da vi har eksterne sensorer på alle eksamener. Om faren til TS derimot er sensor, kan skolen anmelde han, men dog etter en helt annen paragraf som omhander inhabilitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...