Gå til innhold

~Sagaen om Isfolket~

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget avhengig bruker

Er det flere her inne som har lest Margit Sandemo`s storverk Sagaen om Isfolket? (47 bind)

Jeg har lest serien 2 ganger, og drømmen er en gang å få råd til å kjøpe hele serien innbundet. Har bare slitte pocketbøker av det aller første opplaget!

Jeg har lest mange bøker i mitt liv, både seriøs litteratur, kiosklitteratur, erotisk litteratur, filosofi, krim, bøker av både norske og utenlandske forfattere.

Likevel, når noen spør hvilken bok som har gjort mest inntrykk på meg, må jeg svare Sagaen om Isfolket.

Hvis man tar det for det det er, ren underholdningslitteratur, er de bøkene uovertrufne!

Hvis man begynner å lete etter dårlige formuleringer, usannsynlige vendinger og bullshit, så finner man det selvfølgelig. Sånn er det med de aller fleste bøker!

Om to år tar jeg meg tid til å lese hele serien enda en gang, for da har jeg tid til det.

Savner veldig den koselige, aksepterende og "snille" modusen jeg alltid kommer inn i når jeg leser om Silje, Tengel og de andre herlige menneskene.

Det er en egen stemning i bøkene som gjør at jeg elsker dem.

Det er påfallende mange som aldri har lest Sagaen om Isfolket som dømmer serien nord og ned.

Jeg er enig i at det er mange elendige bokserier ute på markedet.

Men hva tror dere er grunnen til at MS har solgt millioner på millioner av eksemplarer av denne serien i mange land verden over?

Det er fordi den er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest den 1,5 gang, og synes den er veldig bra. MS er en dyktig historieforteller, hun fanger leserne sine godt. Du må ikke bry deg så mye om hva som anerkjennes som god litteratur og ikke, i mange tilfeller får bøker som er komplett utilgjengelige for leseren status som et MUST fordi det er en liten skare som er så stolt av å ha slitt seg igjennom den at de MÅ opphøye den. Ulysses av James Joyce er her et strålende eksempel. Ufattelig kjedelig og treig bok som hylles som stor verdenslitteratur. Jeg er litt som John Irving, han vil ikke kalle seg forfatter fordi det har det pompøse over seg, han kaller seg historieforteller. I sine bøker prøver han rett og slett å formidle gode historier, og peker på at DET er hva forfattere burde bedrive, ikke å kose med sitt eget ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest serien EN gang.

Hadde planer om å lese den en gang til, men da jeg begynte på den første boka 2-3 år etter, så fant jeg ut at jeg hadde forandret meg. Likte ikke "stilen" så godt lenger.

Men den var sabla god første gangen jeg leste den og jeg har sansen for Margit Sandemo også. Men det blir nok ikke aktuelt å lese serien på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste bøkene da jeg var 16-17 år, og synes de var helt fantastiske! Tror jeg hadde likt dem den dag i dag også. Jeg har lest såpass mye at jeg ikke er flau over å si at jeg har lest Isfolket (selv om mange mener at det ikke er helt stuerent med slik litteratur!) og synes MS har gjort noe helt spesielt med den serien. Flink, er hun! (betyr ikke at jeg liker det andre hun har skrevet - dessverre!)

Som Veslebråka skriver: litteratur som skal være så flott og fin, er dessverrre ikke alltid det for oss "vanlige" mennesker... Både min mann og jeg prøvde oss på Ulysses - og kom begge to til side 12. Så mye for såkalt god litteratur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste serien første gang da jeg var 14. Leste den en gang til et par år senere.

Denne serien er etter min mening genial hva fantasi angår. Den er for meg underholdende til tusen. Men, for noen år siden plukket jeg opp en bok for å lese den en gang til. Da måtte jeg gi opp ganske kjapt. det var språket som "knekte" meg. :lol: Jeg var kommet til et punkt der klisjeer og dårlige formuleringer irriterte meg grovt, og da hadde det ingen hensikt å lese videre.

Hadde noen "reforfattet" bøkene, og gitt dem et bedre språk, så kunne jeg nesten invistert i en innbundet serie. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shivani

Jeg har hele serien og har lest den flere ganger (med oppstart da jeg var ca. 15 år). For meg er det fortellingen som er god, og den betyr noe spesielt for meg. Sandemo er god å fortelle, historien står i sentrum. Hvis jeg vil lese stor KUNST velger jeg noe annnet.

Akkurat som når jeg har behov for å høre "dyp" musikk, velger jeg ikke noe fra "temple of light entertainment".Genrene eksisterer hos meg lykkelig hånd i hånd, og kan ikke erstatte hverandre, men utfyller hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har lest Isfolket. Tror jeg var 15-16 år. Husker jeg brukte kjempekort tid på hver bok for det var så spennende. Måtte bare kjøpe neste bok, og til slutt var hele samlingen komplett. Men jeg synes å huske at jeg ikke var helt fornøyd med slutten. Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En gang, på en høgskole, ble denne serien nevnt i en norsktime. Vår eminente foreleser slo fast at denne serien var kvinnefiendtlig og fæl, og ikke noe ungdom burde lese. Ja, det var et forferdelig kvinnesyn i den serien!

Lille meg rakk opp handa og spurte: "Har du lest mange bøker i serien?"

Kjerringa hadde ikke lest noen, hun. Det trengte hun da ikke. Hun hadde da hørt... :roll:

Da ble jeg en liten smule provosert gitt. Visst faen er det kvinner som havner i hardt vær i de bøkene, men sannelig får ikke mannfolkene som eventuelt har skylda sin straff også. Knute på snurrebassen, for eksempel.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den første boka i serien da jeg var omtrent ti... husker jeg syntes den var kjempeskummel :o

Leste så hele serien igjen da jeg var 13-14 år, lånte dem på biblioteket da.. Var nok litt for ung, for ble ikke helt overbegeistret akkurat...

Leste starten (dvs de første 35 bøkene :P ) igjen et par år senere (kjøpte hele serien brukt), og da forelsket jeg meg skikkelig :D så nå har jeg lest en god del av disse bøkene (før nummer 35) minst 20 ganger... Men slutten på serien liker jeg IKKE, den er ikke min stil i det hele tatt... Spesielt kan jeg ikke fordra Nathaniel, synes han virker som en skikkelig ekkel liten snobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den jeg også,flere ganger.Har også lest de tre

andre seriene hennnes,Heksemesteren,Lysets rike og

De sorte ridderne.Elsker bare det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg elsker den serien. Hun er en glimrende forfatter. Lest serien flere ganger og blir aldri lei. Savner den serien jeg. Enig i at det er en egen stemning ja i bøkene. Jeg lever meg så inn i historien. Tenkte faktisk på å lese den i går, men finner ikke bøkene. Serien anbefales for de som ikke har lest den :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en som har lest Sagaen om Isfolket her og så aboslutt ikke redd for å inrømme det! Riktignok begynner det å bli en del år siden (var i tidlig i tenårene), men jeg kan godt huske at jeg elsket den serien og lå våken om nettene å leste når det kom en ny bok i serien. Har egentlig glemt mye av handlingen, men når jeg leser her at andre var skuffet over slutten kan jeg godt huske at det også gjaldt meg. Det tapte seg likssom en del når Margit Sandemo tok historien inn i "vår" tid. De første bøkene i serien var helt klart i de beste.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååååå, jeg bare elsker en serien!! Jeg lever meg helt inn i deres verden. Jeg var sist ferdig og lese de for 1 år siden , hadde tenkt og vente litt før jeg begynte på nytt. Men jeg blir aldri lei av og lese den serien, har lest alle bøkene 3 ganger. *glede meg til og begynne igjen* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg var heller ikke helt fornøyd når vi kom til "vår" tid, spesielt da hun selv dukket opp i historien..

Å ja... Herregud, det hadde jeg helt glemt.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hele bokserien i bokhylla, så da jeg var 14 bestemte jeg meg for å begynne å lese den.

Jeg likte best de første bøkene. Når jeg begynte å komme opp mot 40, tapte serien seg mer og mer. Og de aller siste bøkene var preget av alt for mye overnaturlig, og jeg var heller ikke fornøyd med slutten... Allikvel er det vel den beste bokopplevelsen jeg har hatt så langt, og jeg kommer sikkert til å lese den flere ganger i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER Isfolket!!!

Det er det eneste jeg leser, punktum. Har lest serien nå ca fem ganger, og blir aldri lei. MS er helt utrolig flink til å skrive.

Min favoritt er Mattias!

(Forresten var det ikke vanskelig å gjette seg til hvem som startet denne tråden, hehe... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...