Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

har en datter på 2 1/2 år som har fått ørebetennelse. Leser (og hører) at løkomslag skal hjelpe. Har nå satt på henne en lue og pakket inn finhakket løk i hver sin sokk som sitter tett rundt ørene.

Har noen erfaring med at dette hjelper? I såfall; vet du hva det er løken inneholder av virkestoffer som hjelper? Tar det kun smerten eller tar det betennelsen?

Hilsen nysgjerrig mamma som ikke vil ty til antibiotika med en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke kjennskap til løkomslag.

Bruk nesedråper/spray og la henne sove med hodet høyt. Legg et par bøker under sengebeina i den ene enden.

Skrevet

Kom dere til legen å få øredråper!

Skrevet

...jeg blir litt trist og provosert av dette, jeg. Du velger altså å kjøre på med en behandling uten å sette deg inn i hvordan den eventuelt virker først. Hva om det faktisk viser seg at løk inneholder stoffer som er skadelig for øret? (noe det ikke gjør meg bekjent, men du tar vel poenget)

Hadde du valgt å sette deg inn i den medisinske behandlingn av dette i stedet for å bare avfeie det som "noe du ikke vil prøve enda", så ville du også oppdaget at antibiotika svært sjeldent gis mot ørebetennelse. Både fordi det er omdiskutert om det i det hele tatt hjelper, og fordi det uansett sannsynligvis ikke vil forkorte sykdomsforløpet noe særlig. De fleste ørebetennelser hos barn går over av seg selv, og trenger ingen annen behandling enn hvile. Paracetamol mot smertene og nesespray for å lette trykket anbefales også.

Om sykdommen ikke går over av seg selv etter 2-3 dager bør man oppsøke lege. Ikke fordi man da vil få antibiotika - men fordi det kan oppstå skader på mellomøret og fordi det kan være aktuelt med andre behandlingsformer.

Jeg synes du bør tenke litt over hva datteren din kommer til å lære av slike reaksjoner når hun er gammel nok til å skjønne det. Det er viktig og riktig å ikke stole blindt på noen og å kunne ta egne valg, men disse valgene bør være basert på fakta, ikke antagelser. Her har hun en sykdom, og du velger bort all den kunnskap og erfaring som finnes hos legen. Det valget er basert på en antagelse av at hun kommer til å få antibiotika, noe som ikke engang stemmer. I stedet velger du å sette i gang med en egen behandling basert på noe du har hørt om, men som du ikke vet effektene av. Hvor er logikken?

• Liker 1
Skrevet

Løkomslag????

Har jeg aldri hørt om......

Har hatt mine runder med ørebetennelser, og har et "ørebarn" til datter.

Det som hjelper er; smertestillende, nesespray, og å ligge med hodet høyt om natten så ikke det blir et vondt trykk.

De færreste leger gir uansett ikke antibiotika mot en ørebetennelse, men som skrevet over; ta kontakt med lege hvis det ikke er bedring i løpet av en 2-3 døgn.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...