Gå til innhold

Da far ikke betaler bidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

"en mann": du roter noe fryktelig. Fakta er som følger ifht. henting/bringing av barn til samvær:

- BEGGE foreldrene skal bidra til evt. kostnad, i forhold til egen inntekt. Dvs. den som tjener mest må bidra mest.

- dersom ikke annet er avtalt, så er det samværsforelders anvsar å sørge for den fysiske henting/bringing. Man kan imidlertid bli enig om en annen ordning, men så lenge man ikke gjør det, så ER det samværsforelders som skal gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"en mann": du roter noe fryktelig. Fakta er som følger ifht. henting/bringing av barn til samvær:

- dersom ikke annet er avtalt, så er det samværsforelders anvsar å sørge for den fysiske henting/bringing. Man kan imidlertid bli enig om en annen ordning, men så lenge man ikke gjør det, så ER det samværsforelders som skal gjøre det.

Fra egent innelegg lenger framme:

- BEGGE foreldrene skal bidra til evt. kostnad, i forhold til egen inntekt. Dvs. den som tjener mest må bidra mest.

Videre fra eget inlegg.

Reisekostnader skal om dere ikke blir enige deles etter inntekt, dvs den som har liten inntekt betaler mindre.

Det blir en brøk på dettes som dere må samarbeide etter denne.

Er det ikke det samme som du påpeker jeg tar feil i,har jo skrevet det samme som du påpeker

Neste.

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.

Når det gjelder hjemmelsgrunnlaget er den i barneloven og ikke et rundskriv. Rundskrivet er laget med reff til § 44 barneloven,

Les alt både hele rundskriv og barneloven.

Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.Hva betyr dette, et vedtak rettsavgjørelse så må bosteedsforelder også må bidra med reisen.

Hvordan ellers la barnet ha samvær når den ene bor i Beegn og andre Oslo. Ser du poenget?

Har dette vært det som gjorde at det ikke ble samvære har det blitt rettssystemet. Hjemmelsgrunnlag barneloven at også bostedsforelder skal medvikre til at samvære går i orden.

Hadde ikke tenkt et øyeblikk selv å ta dette elsempel til retsystemet.

Vet om eksepel på rettssavgjørelser, det går i favør samværsforelder når det er lang reisevei. Ved kort reisevei ikke alaltid det samme, kommer an på sitvasjon til begeg foreldre

Skrevet

Det som er så gjennomsyret i alle lover og tolkninger er at alt går til fordel bostedsforelder.

Ønsker samværforlder å følge opp i praksis er det maneg hull som må forseres,gjærene i rettssystemet.

Dette legger ikke opp tile t godt sammarbeid om bostedsforlder vil bruke det fuult ut.

Er dette som kan være at bostedsforlder ikke har mulighter til å ha samvære når bostedsforelder ikke vil levere og hente på flyplass.

Er ikke dette sabotasje/trenering av samvære i flge barneloven og dens intensjon.

Skrevet

Fra egent innelegg lenger framme:

Videre fra eget inlegg.

Reisekostnader skal om dere ikke blir enige deles etter inntekt, dvs den som har liten inntekt betaler mindre.

Er det ikke det samme som du påpeker jeg tar feil i,har jo skrevet det samme som du påpeker

Neste.

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.

Når det gjelder hjemmelsgrunnlaget er den i barneloven og ikke et rundskriv. Rundskrivet er laget med reff til § 44 barneloven,

Les alt både hele rundskriv og barneloven.

Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.Hva betyr dette, et vedtak rettsavgjørelse så må bosteedsforelder også må bidra med reisen.

Hvordan ellers la barnet ha samvær når den ene bor i Beegn og andre Oslo. Ser du poenget?

Har dette vært det som gjorde at det ikke ble samvære har det blitt rettssystemet. Hjemmelsgrunnlag barneloven at også bostedsforelder skal medvikre til at samvære går i orden.

Hadde ikke tenkt et øyeblikk selv å ta dette elsempel til retsystemet.

Vet om eksepel på rettssavgjørelser, det går i favør samværsforelder når det er lang reisevei. Ved kort reisevei ikke alaltid det samme, kommer an på sitvasjon til begeg foreldre

Fra eget innnlegg med andre ord en Regine

Gjest En mannn
Skrevet

Vet det er en del samværsforledre (BF) der bostedsforelder (BM) viser brosjyren ovs. Mange sa,værdforekdre blri lurt trill rundt.

De er så vant til at regelverket er gjennomsyret mot de. Stykket under ligger på nettsiden til verdens beste pappa

.

Dette spes,til Regine. Om dere ser er det noe lignende jeg har skrevet i tidligere innelegg.

Transport ved samvær

Klikk her for å spørre advokatene

Oppdatert 15.04 2010

Finnes det en lov som sier at det er farens ansvar og sørge for at barna blir hentet og levert ved samvær, eller en lov som sier at mor er pliktig å ordne transport frem og tilbake når barna skal ha samvær med far?

Har hørt at begge foreldre skal dele på utgiftene for transport ved samvær, er det riktig?

Isåfall, kan jeg da kreve at mor betaler 50%, eller skal det deles etter inntekt?

Advokaten svarer

Det som står i loven er at foreldrene har gjensidig ansvar for at barnets rett til samvær blir oppfylt. Hvordan samvær praktisk skal gjennomføres er begge foreldres ansvar å fastsette - dette er ikke bestemt ved lov. Jeg anbefaler at dette avtales skriftlig for alle samvær, slik at det ikke oppstår tvil. De aller fleste foreldre klarer å finne en praktisk ordning for dette, men i rettssaker hvor dette er problematisk kan dommeren også innta ordningen i en dom.

Det er riktig at samværskostnadene skal deles mellom foreldrene. Loven sier at utgiftene deles etter størrelsen på inntekten hvis man ikke blir enige om annet. Beregningen av inntekt i denne sammenheng er den samme som ved beregning av barnebidrag, dvs. personinntekt + kapitalinntekt over kr 10 000 p.a. + utvidet barnetrygd, kontantstøtte, skattefordel osv. Ikke bare utgifter til barnets reise, men også samværsforelderens utgifter skal regnes med.

Blir foreldrene ikke enige om fastsettelsen kan retten, eller i noen tilfeller Fylkesmannen avgjøre spørsmålet.

Med vennlig hilsen

XXXX Advokatfirma

Skrevet

Enda mer.

Roter jeg enda regine?

Er litt for lettvint med brosjyrer.

De har ikke noe hjemmelsgrunnlag.

www.justorget.no

Barn har rett til samvær med begge sine foreldre selv om foreldrene ikke bor sammen, og den av foreldrene som barnet ikke bor sammen med har rett til samvær med barnet. Foreldrene har et gjensidig ansvar for at samværsretten blir oppfylt. Bl. §§ 42 og 43.

Barnelova.

§ 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 44 (ikr. 1 april 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 april 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 april 2010 nr. 500).

§ 43. Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten. Dersom tilsyn vert sett som vilkår for samvær, kan retten i særlege høve påleggje departementet å oppnemne tilsynsperson. Departementet kan gje forskrifter med nærare føresegner om oppnemning av tilsynsperson, utøving av tilsynet og godtgjering for dette.

Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64.

Endra med lover 20 juni 2003 nr. 40, tidlegare § 44 a (ikr. 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 7 april 2006 nr. 6 (første og andre leden ikr. 7 april 2006, tredje ledd ikr. 1 jan 2007, etter res. 7 april 2006 nr. 392), 9 april 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 april 2010 nr. 500).

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadene ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Kostnadene som skal delast, er kostnader til barnet si reise, foreldra sine nødvendige kostnader til reise i samband med å hente eller bringe barnet til samværet og samværsforelderen sine kostnader til eiga reise når samværet skjer der barnet bur.

Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg.

Når begge foreldra ber om det, kan fylkesmannen fastsetje at ei skriftleg avtale om deling av reisekostnader skal kunne tvangsfullførast ved utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39, endra med lover 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå 44 b (ikr. 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 12 des 2008 nr. 85 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 12 des 2008 nr. 1354), 9 april 2010 nr. 13 (ikr. 9 april 2010, etter res. 9 april 2010 nr. 500)

Skrevet

Spør advokat > Barn og foreldre > Deling av reisekostnader samvær

14.01.2010

Deling av reisekostnader samvær

Jeg har en datter på 3 år som jeg har samvær med annenhver helg. Hun bor sammen med sin mor ca 2 timers kjøring med bil og hurtigbåt fra der jeg bor. Vi har en samværsavtale som ble utarbeidet ut fra et rettsforlik. Samværet fungerer topp, men samarbeidet med mor til barnet er meget vanskelig. Hun har nå blitt arbeidsufør, og nekter å komme med min datter annen hver gang som avtalen sier, pluss at hun nekter å betale halve reisekostnadene. Jeg er i full jobb, er gift og har huslån. Hun påstår at jeg må ta kontakt med NAV og kreve 1/3 av reiseutgiftene siden hun er ufør. Hun sier også at hun har en legeerklæring på at hun ikke kan kjøre bil og kjøre kollektivt. Hvis dette stemmer, er hun ikke pliktig til selv å sørge for transporten, i steden for å kreve at jeg overtar ansvaret? Og når det gjelder fordelingen av utgifter, hva gjør jeg når hun nekter å betale? Uansett hva lovverket sier, hva gjør jeg når hun ikke overholder avtalen og loven?

Hva gjelder fordeling av reisekostnader skal denne skje med utgangspunkt i partenes økonomi. Blir man ikke enige om hvorledes kostnadene skal fordeles kan spørsmålet bringes inn for retten evt. avgjøres av Fylkesmannen dersom partene er enige om en slik fremgangsmåte.

Hva gjelder medvirkningsplikt i forbindelse med samvær er dette et spørsmål som ikke er direkte lovregulert, men der det er kommet noen rettsavgjørelser som pålegger omsorgsforelder å bidra ved selve reisen, f. eks. transportere barnet til ferje, flyplass e. l.

Slik jeg oppfatter aktuelle rettsavgjørelser vil retten kunne pålegge bostedsforelder å medvirke i forhold til kjøring, f. eks slik at man har ansvaret for hver sin reisevei. Retten vil da, som ellers i spørsmål etter barneloven, vurdere forhold knyttet til barnets beste.

Ut fra det du beskriver tviler jeg på at en domstol vil pålegge mor ansvar i forbindelse med den praktiske gjennomføringen av samværene. Ut fra det hun anfører om egen helse fremstår dette som svært problematisk. Jeg kan heller ikke tenke meg at retten vil pålegge mor å finne andre som må påta seg en slik oppggave. Jeg uttaler meg da med forbehold om begrenset kunnskap hva gjelder de forhold mor påberoper som problematiske.

Med vennlig hilsen

advokat XXXX

Som dere ser er det nok opp til hver enkelt sak som tidligere skrevet. Har uthevet det som gjør det til bostedsforelder pga. helsen.

Skrevet (endret)

Dagsavisen.no / Innenriks /

Vil fengsle foreldre som nekter samvær

Venstre vil at skilte foreldre som nekter den andre parten samvær med barnet, skal fengsles. Aleneforeldrenes talsmann mener forslaget er til barnets verste.

Kristina T. Storeng 05. september 2008, oppdatert 05. september 2008 11:04

Forslaget kommer fram av Venstres stortingsvalgprogram for 2009 til 2013.

– Dagens tiltak er ikke tilstrekkelige, sier barnepolitisk talskvinne i Venstre Trine Skei-Grande.

Etter dagens Barnelov er den eneste sanksjonsmuligheten for foreldre som ikke overholder samværsretten en daglig bot. Venstre vil at politiet både skal kunne ilegge bøter og anholde forelderen som saboterer en rettslig bindende samværsavtale.

[...]

Et utvalg er blitt nedsatt til gjennomgangen av Barneloven, herunder tvangstiltak som kan brukes overfor foreldre som ikke overholder samværsretten. Utvalgets flertall foreslår at man bør kunne tvangsinnhente barn i spesielle situasjoner dersom samværsretten ikke blir overholdt.

– Vi foreslår heller at forelderen skal anholdes. Barn skal ikke straffes for voksnes feil. Her skal barnets beste være gjeldende, mener Skei-Grande.

[...]

Venstre ser for seg at forelderen kan anholdes på jobben, slik at barnet ikke blir vitne til det, og at forelderen tas med på politikammeret slik at den andre får samvær med barnet.

– Man kan ikke regulere foreldreskap gjennom bøter og arrestasjoner og kriminalisere det på denne måten. Å være en forelder handler først og fremst om ansvar og omsorg, sier Rusten.

Innlegget er redigert iht. opphavsretten. Resten kan dere finne her.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...