Gå til innhold

Da far ikke betaler bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har far til barna ganske grei økonomi og inntekt. Jeg er student med lav inntekt, så han skal jo betale en del i bidrag, og har fram til den siste tiden gjort det. Men de siste månedene har han ikke betalt noe. Og jeg sliter grunnet dette. Han lovte att jeg skulle få alle pengene han skyldte nå i desember, lovte de skulle være på konto før jul. Men jeg har ikke fått noe. Så da lurer jeg på om jeg kan nekte far samvær med barna, og ikke for å straffe han, men jeg bruker 1500 kr i måneden på att far skal ha samvær med barna, grunnet lang reisevei. Han betaler halvparten av det da. Vi har ingen samværsavtale, men muntlig avtale om annenhver helg og ferie. Men han trekker seg jevnlig fra sitt samvær. Derfor lurer jeg på om jeg kan gå ned på samværet så lenge han ikke betaler bidrag. For jeg klarer are ikke økonomisk å få barna opp til far annenhver helg da jeg ikke får bidrag. Ja, jeg vet att jeg etterhvert vil få minstesatsen fra nav. Men far skal betale 3 ganger så mye i bidrag, så dette legger jeg jo godt merke til.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du virkelig så utrolig egoistisk at du lar det gå utover barna deres at du ikke får bidrag fra far?!? Gjør du det vil barna garantert hate deg for det når de blir eldre.

Du får heller si det som det er til faren at han må betale reisen for dem siden du ikke har råd når han ikke betaler deg bidraget.

Skrevet

Det er da samværsforelders oppgave å hente og bringe barna ved samvær. Dere kan dele utgiftene ved henting og bringing, men det er i utgangspunktet samværsforelders oppgave å hente og bringe, og da evt. få tilbake deler av kostnaden av deg, denne skal i hovedregel deles forholdsvis mellom dere etter inntekt.

http://www.farogbarn.no/artman/publish/kostnader_ved_samvaer.php

Skrevet

Igjen dette var ikke for å straffe hverken far eller barna. Jeg vil gjerne få barna opp til far annenhver helg, synes det er svært viktig att han har samvær med de. Og hvis far dekker det reiseutgiften koster, så sefølgelig får han da se barna så mye han ønsker. Men hvis han nekter å både betale for det og bidrag. Hva da? Kan jeg da gå ned på samvær, for har tenkt att jeg må jo få til hver 4 uke, det vil koste meg 750 kr. Så er ikke det att jeg ikke er villig til å bruke noe på det. Men jeg er og student, og min inntekt er svært lav, så her er økonomien sånn att vi har bare akkuratt nok hver måned, gode måneder en tusenlapp ekstra. Og når man da mister bidrag på 4800 kr i mnd, så legger man godt merke til det.

Skrevet

Dersom far vil treffe barna, får han hente og bringe, og ta kostnaden ved det. Velger han å ikke ville dette er han en idiot.

• Liker 3
Skrevet

er du virkelig så utrolig egoistisk at du lar det gå utover barna deres at du ikke får bidrag fra far?!? Gjør du det vil barna garantert hate deg for det når de blir eldre.

Du får heller si det som det er til faren at han må betale reisen for dem siden du ikke har råd når han ikke betaler deg bidraget.

Leste du i det hele tatt hva som ble skrevet her tro?

Det går mye mer utover barna om de faktisk ikke har råd til mat f.eks. Om far virkelig vil treffe ungene sine så får han da også ta sin del av kostnadene med det.

Skjønner ikke hvorfor det er så mange her som mener mor skal svelge kamel etter kamel bare for at far ikke skal måtte ta ansvar for sin egen oppgave som forelder.

• Liker 2
Skrevet

Si til far at du ikke har penger til din del av reisen, blant annet fordi du ikke har fått pengene han lovte å betale deg. Utover det syns jeg du skal holde samvær utenfor deres uoverenstemmelser.

Skrevet

Her har far til barna ganske grei økonomi og inntekt. Jeg er student med lav inntekt, så han skal jo betale en del i bidrag, og har fram til den siste tiden gjort det. Men de siste månedene har han ikke betalt noe. Og jeg sliter grunnet dette. Han lovte att jeg skulle få alle pengene han skyldte nå i desember, lovte de skulle være på konto før jul. Men jeg har ikke fått noe. Så da lurer jeg på om jeg kan nekte far samvær med barna, og ikke for å straffe han, men jeg bruker 1500 kr i måneden på att far skal ha samvær med barna, grunnet lang reisevei. Han betaler halvparten av det da. Vi har ingen samværsavtale, men muntlig avtale om annenhver helg og ferie. Men han trekker seg jevnlig fra sitt samvær. Derfor lurer jeg på om jeg kan gå ned på samværet så lenge han ikke betaler bidrag. For jeg klarer are ikke økonomisk å få barna opp til far annenhver helg da jeg ikke får bidrag. Ja, jeg vet att jeg etterhvert vil få minstesatsen fra nav. Men far skal betale 3 ganger så mye i bidrag, så dette legger jeg jo godt merke til.

Hei.

Dette hørtes veldig rotete fra dere begge.

Du som mor har bosted på barna.

Du har vært hos nav og fått de støtteordninger som gjelder?

Hvis ikke gjør avtale så fort som mulig,

Stønad som student,

Skolematriell.

Stønad til barnepass inntil fjerde skoleår.

Overgangsstønad.

Er det snakk om foreldrepenger/engangsstønad? Nyfødte barn.

Bostøtte (gjennom husbanken)

Sosialstønad,

Det er flere ting som du kan få hjelp til.

Ville selv først vært på familevernkontor og fått en meklingsattest hvis det ikke foreligger.Om far ikke møter får du en ut fra det du selv ønsker.Vil far endre den må han ta kontakt med familevernkontoret på nytt.

Det er ikke pålrevd med slik attest hos nav for å regne bidrag med de setter pris på noe skiftlig.

Følges ikke samvær og dere ikke har laget dere sav

mværsavtale skriftlig (heller ikek krav for bidrag) så lager nav bidrag for det den som sier det er mins samvær. Den andre part må da bevise sitt samvær.

Søk så fort som mulig, du får dra den dato du søker,

Bidrag kan kreves inn gjennom staens innkrevingssentral om far ikke betler her. Dette tar noe tid men du skäl få etterbetalt.

Reisekostnader skal om dere ikke blir enige deles etter inntekt, dvs den som har liten inntekt betaler mindre.

Det blir en brøk på dettes som dere må samarbeide etter denne.

Ikke begynn å nekte samvær, da legger du egget selv som en sier. Du straffer barn ovs,Ødegge for deg selv ang, det med samarbeid.

Så få deg en samværsavtale som kan reforhandles etter en tid. Finnes slik hos advokater ovs.Ligger noen gratis på nett.

Få deg meklingsattest enten med eller uten BF.

Få nav til å regne ut dine stønader bidrag.(pga deres rot,skolesitvasjonen din,tror også det er er en fordel da dere får ed alt. Koster litt under 900 for dere hver,

Les barnelova,folketrygdlova på www,lovdata.no.

Les www.nav.no

Ring i moegn og bestill avtale familevernkontor og hos nav.

Snakk med BF og informer hav du akter gjøre.

Ikke la deg manipulere av lovnader.

Ikke nekt samvær for BF (det kan du ikke,om det ikke foreligger rettsadgjørlse mot han).

Lykke til,

Har jeg glemt noe får du spørre mer.

Skrevet

Krev bidrag via NAV så vil far få bidragsgjeld de gangene han ikke betaler, betaler han ikke over tid trekker de han fra lønna.

Reiseutgifter skal deles etter inntekt, dvs om far har 70% av inntekten skal far betale 70% av reiseutgiftene. Det er samværsforelder som er ansvarlig for at at barnet kommer frem og tilbake etter samvær.

Skrevet

Det er samværsforelder som er ansvarlig for at at barnet kommer frem og tilbake etter samvær.

Har du link til hvor dette står?

Skrevet

Les hele,så er en det står om bostedsforlder med.

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet

til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i

barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet,

er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen

kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke

til henting og bringing av barnet.

Skrevet

I forhold til det å ikke betale bidrag. Jeg synes ikke det handler bare om pengene. Når far ikke betaler for barnet/barna sine, hvor ansvarlig er han som forelder da? Er det bare nok at mor får bidragsforskudd gjennom nav, og så er det greit?

Jeg er selv i en situasjon der far ikke betaler bidrag. Vi har hatt privat avtale i lang tid, men nå har han ikke betalt på flere måneder.

Jeg lurer også på om jeg skal innføre mer regulert samvær. Dette på grunn av at jeg synes det ligger en stor uansvarlighet bak det å ikke bidra til forsørgelse av egne barn.

Så for meg handler det ikke om at JEG straffer far eller barn, men at far opptrer så uansvarlig at jeg stiller spørsmålstegn ved egnetheten til far.

Men uansett er vel det greieste å gjøre avtaler ved et familievernkontor ved slike tilfeller. Da sikrer man barnet bedre tenker jeg.

• Liker 3
Skrevet

Står ikke hvem som skal være ansvarlig for at barn kommer fram.

Det er normalt dens om sender/har ansvar på tidspunki

Avsnittet liv viser til er som følger:

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.

(Utheving foretatt av meg).

Skrevet

Dette står osgså iavsnittet.

Bosteds- forelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å med- virke til henting og bringing av barnet.

Hvordan forstår du det?

Jeg foratår det også er meningen bostedsforelder bidrar, selv om det ikke foreligger noen rettsavgjørelse.

Saværsforelder organiser når den er ansvarlig.

Bostetedsforelder bør levere på stasjon/flyplass for videre transport og motsatt.

Hvordan ville kostnader blitt på lange reiser om både barn og samværsforelder skulle resie.(mindre barn).

Samme på korte reiser når bostedforelder ikke bidro, blitt reire eks, oslo-fr.stad 1100 kr,(1 barn 1 voksen) i stedet for 400 kr.( 1 barn).

Kjøring er heller ikke gratis (uansett hvordamn man regner det).

Legger bostedsforelder opp til at samværsforelder skal leverer og hente dør til dør blir det dårlig sammarbeid.

Har jeg vært innvolvert der mor ville bidra har det nå blitt en tur i forliksråadet og rettsystemet.

Bostedsforelder skal betale sin del av reisen uansett.

Rundskrivet er ment som ei hjelp til praktisering av samvær etter barnelova,og er ikke hjemmelsgrunnlag slik barnelova er.

Ansvar er ikke det samme som at samværsforelder skal gjøre reisen med barnet selv.

Skrevet

Det økonomiske skal deles etter økonomien til begge parter. Men jeg forstår det sånn at den fysiske leveringen skal samværsforelder stå for. I praksis bør vel begge parter bidra der, men hovedtyngden ligger på samværsforelder.

Skrevet

Det økonomiske skal deles etter økonomien til begge parter. Men jeg forstår det sånn at den fysiske leveringen skal samværsforelder stå for. I praksis bør vel begge parter bidra der, men hovedtyngden ligger på samværsforelder.

Leveringen?

Joda du har sikkert lest rundskrivet som laget for praktiseringen av barneloven. Det er et rundskriv laget for praktiseringen av barneloven på dette området.

Begge forldre plikter å bidra,selv om samværsforelder har ansvar som det står. Ansvar betyr at en skal ha ansvar, det er dermed ikke sagt bostedsforlder ikke skal bidra. Dert er maneg som bare leser den delen de vil lese. Etter dette i samme avsnitt står det bl.a,

" Bostedsforelderen

til henting og bringing av barnet."

Skal samværs forlder levere og hente fra dør til dør blir det mange kostnader,eks, biletter for både voksen og barn. Dette er også kostnader bostedsforelder skal være med å betale, De skal også regnes med i de totale kostnandder står det i brosjyren.

Når det gjelder hjemmelsgrunnlaget er den i barneloven og ikke et rundskriv. Rundskrivet er laget med reff til § 44 barneloven,

Har jeg vært samværsforlder i et tilfelle der bostedsforelder ikke ville medvirke til samværsreisen for barnet har det nok blitt en runde i forliksrådet og rettsystemet evt.

Dette for å kjempet for en avgjørelse lik.

" Bostedsforelderen

til henting og bringing av barnet."

Skrevet

Hva når situasjonen er motsatt da? Når samværsforelder krever at den andre skal bidra mest til levering? Både den økonomiske biten og selve leveringen?

Hva blir riktig da?

Skrevet

Hva når situasjonen er motsatt da? Når samværsforelder krever at den andre skal bidra mest til levering? Både den økonomiske biten og selve leveringen?

Hva blir riktig da?

Økonomisk bidra etter inntekt,

Det jeg svarte på var vel mere at også bostedsforelder skal bidra med utførelsen som samværsforelder har et ansvar for.

Men begge deler er jo feil. Hvis ikke samværsforelder tar insjativ til samværsreisen så forstår jeg det at samværsfordelder ikke gjør slik den skal.Insjativ når en ahar ansvar kan være å bestille biletter for reisen til barnet ovs.

kostnader skal deles etter inntekt, det ser du i brosjyren.

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...