Gå til innhold

Når hunder sloss... VIRKELIG sloss.


Gjest Aria.

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt på lenge...

Valpen min ble angrepet en tid tilbake, av en løs hund. Det var en veldig skremmende opplevelse som satt igjen i kroppen lenge. Heldigvis går det veldig bra med lille voffsen min.

Men hva i all verden gjør man i slike situasjoner? Skal nevnes at hunden som angrep var rimelig DIGER, og min er pitteliten. Skal man gå imellom og forsøke å skille de? Jeg var helt alene på en ganske øde strekning, og eiern kom først en stund etterpå. Har hørt noen si at man aldri skal gå i mellom i sånne situasjoner. Skal man prøve å få vekk sin egen hund? Løfte den? Eller løpe unna? Eller skal man gå på den andre hunden (som ikke er din) og forsøke og dra den vekk?

Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre da dette skjedde, har NULL erfaring med hunder som sloss. Jeg forsøkte å løfte opp min hund, men denne andre hunden hoppet opp på meg, slik at jeg datt, og så fortsatte den på min hund. Hva kunne jeg ha gjort i denne situasjonen? Jeg regner med at om jeg hadde løftet opp min hund, så ville den bare fortsatt og hoppe opp til jeg falt igjen og mistet hunden min. Den knurret også til meg, så jeg var jo selvfølgelig veldig veldig redd for denne hunden der og da.

Noen som har erfaring rundt dette? Og ikke minst; hva sier loven? Hvordan har jeg lov å beskytte meg, og hunden min i en slik situasjon?

Kan nevne at det går veldig bra med hunden min nå, og eieren til den andre kom etterhvert, og tok all skyld og hjalp til så godt han kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår at situasjonen du havnet i var skremmende. Når to hunder sloss er det vanligste at de holder på helt til den ene underkaster seg den andre. Men det at en voksen hun angriper en valp er virkelig atypisk. Hvor gammel er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig hadde jeg prøvd å jage samtidig som jeg hadde forsøkt å dokumentere det - eiere som lar bikkjene sine som attpåtil ANGRIPER gå løs burde ikke slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at situasjonen du havnet i var skremmende. Når to hunder sloss er det vanligste at de holder på helt til den ene underkaster seg den andre. Men det at en voksen hun angriper en valp er virkelig atypisk. Hvor gammel er den?

Hunden min var 7 mnd når det skjedde, er 10 mnd nå. Vet ikke hvor gammel den andre hunden er, men den var voksen. Flere har sagt at det er rart at den angrep en valp. Ja er vel sikkert sånn at en underkaster seg etterhvert, men hva skjer etter det? Tror nok min hund hadde underkastet seg, hun lå på bakken og skrek og den andre viste ikke tegn til å gi seg, før eieren kom og dro den vekk. Er det sånn at de holder på til en dør i værste tilfelle? Eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått imellom, men det er fordi jeg hater å dra til dyrlege og betale over tusen spenn pluss enda kanskje tusen til, til røntgen og slikt pluss at de skal ha ekstra for bandasjer og fy flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hadde ei bikkje angrepet noen jeg bryr meg om, eller en forsvarsløs person, hadde jeg drept bikkja ved å sparke og slå den i filler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, for en ekkel situasjon - har opplevd det samme selv flere ganger.

Etter siste episode ringte jeg politiet og ble anbefalt å anmelde om det skjedde igjen. Få tak i navn på eier og anmeld. Det er den eneste måten vi kan få gjort noe med alle de som ikke klarer å holde hundene sine i bånd der hvor det er båndtvang og som gjør livet surt for andre hundeeiere som faktisk tar sitt ansvar seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei bikkje angrepet noen jeg bryr meg om, eller en forsvarsløs person, hadde jeg drept bikkja ved å sparke og slå den i filler.

Var overhode ikke det jeg spurte om, men takk da vet jeg deet!

Endret av **Nora**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en ekkel situasjon - har opplevd det samme selv flere ganger.

Etter siste episode ringte jeg politiet og ble anbefalt å anmelde om det skjedde igjen. Få tak i navn på eier og anmeld. Det er den eneste måten vi kan få gjort noe med alle de som ikke klarer å holde hundene sine i bånd der hvor det er båndtvang og som gjør livet surt for andre hundeeiere som faktisk tar sitt ansvar seriøst.

Det er såpass lenge siden, så alt er tatt hånd om for lengst :) Nei, jeg er enig i at uansvarlige hunde eiere ikke må få slippe unna. Jeg gikk til politiet, som fortalte at jeg ikke ville komme noen vei med anmeldelse, da det måtte være noe uaksomt med i bildet. Hunden hadde nemlig rømt hjemmefra. Men hendelsen ble loggført, i og med at den gikk løs på en valp og litt andre ting også, så om det skulle dukke opp noe som helst med den hunden igjen, har politiet det inne i sitt register. Men eieren virket veldig lei seg, og ikke som noen ansvarsløs tulling. Men jeg ga veldig klar beskjed at "om jeg ser den hunden løs en gang til...."

Uansett; hvordan reagerer du når din hund blir angrepet? Har du lært noe av det som har skjedd om hva som kan være lurt å gjøre? Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass lenge siden, så alt er tatt hånd om for lengst :) Nei, jeg er enig i at uansvarlige hunde eiere ikke må få slippe unna. Jeg gikk til politiet, som fortalte at jeg ikke ville komme noen vei med anmeldelse, da det måtte være noe uaksomt med i bildet. Hunden hadde nemlig rømt hjemmefra. Men hendelsen ble loggført, i og med at den gikk løs på en valp og litt andre ting også, så om det skulle dukke opp noe som helst med den hunden igjen, har politiet det inne i sitt register. Men eieren virket veldig lei seg, og ikke som noen ansvarsløs tulling. Men jeg ga veldig klar beskjed at "om jeg ser den hunden løs en gang til...."

Uansett; hvordan reagerer du når din hund blir angrepet? Har du lært noe av det som har skjedd om hva som kan være lurt å gjøre? Noen råd?

Nei, jeg har vel ikke lært så mye av det. Vil heller si at det har ødelagt mye av gleden ved å ha hund for meg - fordi jeg stadig går med angst for at det skal skje igjen.

Tar meg ofte i å tenke på hva jeg skal gjøre om hunden blir angrepet akkurat der og der ... Skal jeg løfte ham opp, skal jeg gå imellom og sparke den andre hunden? Det er uansett ikke greit å planlegge slikt - man vet ikke hvordan man reagerer før det faktisk skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig ekkelt når slikt skjer.

Veldig vanskelig situasjon. Jeg har lært at man overhode ikke skal gå inn i mellom to hunder som sloss. Man skal ikke skrike eller gjøre noe som på noen måte kan fyre opp slosskampen. Begge eierene skal gå stille og rolig til hver sin kant.

Nå var det jo bare du som var til stedes, og da er det vanskeligere. I tillegg var det snakk om en valp.

Jeg tror nok jeg ville prøvd å finne meg en pinne, brest meg skikkelig opp, og brølt på en dominerende måte før jeg slo pinnen i bakken ved siden av hunden, og gått truende mot den. Jeg ville prøvd å vise den at den ikke skal fucke med flokken min. Og håpt det hadde fungert....

Godt at det gikk bra til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør meg så stor, tøff og høylytt som jeg bare klarer. Roper "ØØØØØY!!" og går mot angriperen med svært bestemt kroppsholdning. Sender et kjapt spark i mageregionen/krysset hvis hunden ikke backer unna og er helt rabiat. Gjør alt jeg kan for å vise hvor lite greit det er at noen angriper hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig ekkelt når slikt skjer.

Veldig vanskelig situasjon. Jeg har lært at man overhode ikke skal gå inn i mellom to hunder som sloss. Man skal ikke skrike eller gjøre noe som på noen måte kan fyre opp slosskampen. Begge eierene skal gå stille og rolig til hver sin kant.

Nå var det jo bare du som var til stedes, og da er det vanskeligere. I tillegg var det snakk om en valp.

Jeg tror nok jeg ville prøvd å finne meg en pinne, brest meg skikkelig opp, og brølt på en dominerende måte før jeg slo pinnen i bakken ved siden av hunden, og gått truende mot den. Jeg ville prøvd å vise den at den ikke skal fucke med flokken min. Og håpt det hadde fungert....

Godt at det gikk bra til slutt!

Haha, det var dagens!

Hvis begge eierne går til hver sin kant, så kan jo hundene bli igjen og holde på til de er ferdige, i verste fall at den ene blir drept. Så det er ikke lurt. Og hva hvis den ene er dobbelt så stor som den andre, skal man ikke gripe inn da heller?

En skal selvsagt gripe inn, ellers kan det ende tragisk.

Ta tak i bakføtter på den ene og trekk det man makter. Er man flere, så ta tak i begge hundene og trekk dem fra hverandre. Er man redd, så bruk en kjepp eller noe. Alt er bedre enn ingenting i en sånn situasjon. Får de holde på, kan de skade hverandre stygt, og i verste fall drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har vel ikke lært så mye av det. Vil heller si at det har ødelagt mye av gleden ved å ha hund for meg - fordi jeg stadig går med angst for at det skal skje igjen.

Tar meg ofte i å tenke på hva jeg skal gjøre om hunden blir angrepet akkurat der og der ... Skal jeg løfte ham opp, skal jeg gå imellom og sparke den andre hunden? Det er uansett ikke greit å planlegge slikt - man vet ikke hvordan man reagerer før det faktisk skjer.

Uff, det er så dumt at det skal få ødelegge. Men det gjør det virkelig. Jeg var redd lenge etterpå, og ville ikke gå alene, fikk ofte noen til å gå tur sammen med meg. Og nei, det er så og si umulig å planlegge slikt. Hva hvis det er flere hunder? Denne hunden var enorm, og var såpass stor over munnen at det lett hadde tatt låret mitt i ett jafs. Håper det har gått bra med hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er så dumt at det skal få ødelegge. Men det gjør det virkelig. Jeg var redd lenge etterpå, og ville ikke gå alene, fikk ofte noen til å gå tur sammen med meg. Og nei, det er så og si umulig å planlegge slikt. Hva hvis det er flere hunder? Denne hunden var enorm, og var såpass stor over munnen at det lett hadde tatt låret mitt i ett jafs. Håper det har gått bra med hunden din.

Veldig leit å høre hva som skjedde med valpen din! Sånt bør både valper/voksne hunder og eiere slippe å komme ut for!

Jeg har også en diger hund, som også kan oppfattes som skummel for andre. Og han ER også de i visse situasjoner. Har man slike hunder, så må man være påpasselig. Og er de sånn at de kan finne på å skremme eller gå til angrep på folk og/eller andre hunder, så kan de ikke være løse. En må også passe såpass godt på at de ikke "rømmer" hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør meg så stor, tøff og høylytt som jeg bare klarer. Roper "ØØØØØY!!" og går mot angriperen med svært bestemt kroppsholdning. Sender et kjapt spark i mageregionen/krysset hvis hunden ikke backer unna og er helt rabiat. Gjør alt jeg kan for å vise hvor lite greit det er at noen angriper hunden min.

Ja, det kan nok være lurt. Jeg gikk mot hunden og prøvde å gjøre stemmen min så mørk og skremmende som mulig og sa SLUTT. Da kom den mot meg og knurret. En ting er om begge eiere er tilstede og kan gripe inn, men denne hunden var fremmed for meg, det var ikke et menneske i nærheten. Det var tydelig at den ikke kom til å høre/ la seg skremme av meg. Det var akuratt som den sa denne hunden er min, hold deg unna. Den hørte ikke på sin eier da han kom heller, han måtte dra den bort, som også tok litt tid siden den var så sterk. Men ja, får prøve å gjøre meg enda tøffere og dominerende neste gang, og finne en kjepp, eller noe annet stort.

Edit: jeg tror nok denne hunden fort merket at jeg var redd for den, og da var liksom slaget tapt. Hadde det vært en liten hund, hadde jeg muligens klart å være mer overbevisende, og truet den vekk. Men her var det håpløst.

Endret av **Nora**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, det var dagens!

Hvis begge eierne går til hver sin kant, så kan jo hundene bli igjen og holde på til de er ferdige, i verste fall at den ene blir drept. Så det er ikke lurt. Og hva hvis den ene er dobbelt så stor som den andre, skal man ikke gripe inn da heller?

En skal selvsagt gripe inn, ellers kan det ende tragisk.

Ta tak i bakføtter på den ene og trekk det man makter. Er man flere, så ta tak i begge hundene og trekk dem fra hverandre. Er man redd, så bruk en kjepp eller noe. Alt er bedre enn ingenting i en sånn situasjon. Får de holde på, kan de skade hverandre stygt, og i verste fall drepe.

Jeg har også hørt at man "aldri skal gå imellom" eller prøve å løse det opp på noen måte. Men da ender man vel kanskje med en død eller veldig skadet hund, og i dette tilfellet var det ikke et alternativ. Min hund hadde jo ingen måte å forsvare seg på, det prøvde den heller ikke på. Når det blir så stor forskjell på størrelsen så går det bare ikke. Jeg syntes ikke det er noe problem om begge går i bånd og de skulle begynne å sloss, da trekker man de unna, har mye mer kontroll med båndet føler jeg (vokste opp med en relativt stor hund). Er min hund i bånd (som den alltid er) og den andre løs, men eier tilstedet, må den andre eieren ta tak i sin hund og dra den vekk. Men det er vannskelig når man er alene, med en fremmed hund som er diger og opptrer truende.

Jeg har gått over hendelsen 100 ganger i hodet mitt, og tenkt ting som om jeg bare hadde hatt med meg det og det. Men det er nok ingen måte å gardere seg mot slike ting på. Noen har sagt ha med deg hårspray eller pepperspary, men det hadde jeg ikke denne dagen, egentlig hadde jeg ikke med meg noen ting, bortsett fra meg selv og hunden min, vi skulle bare ut på en liten tur. Det som har overrasket meg er hvor lett denne andre hunden greide å få meg ned i bakken også.

Jeg tror, neste gang, må jeg bare forsøke og dra den unna, avlede den på en eller annen måte. Tragisk nok prøvde jeg å si ting som "se her, kom og få, mat, godbit" osv, vet at mange hunder reagerer på det, men det gjorde den ikke, jeg hylgråt jo også da jeg sa det, så det hele hadde vel sett ganske komisk ut om noen stod og så på, huff.

Jeg er enig i at man ikke skal skrike, eller gjøre ting som kan oppfordre til kamp. Skjønner i ettertid at jeg hadde max uflaks, da det ikke var noen andre tilstede, hunden var såpass stor, og itilegg sinna, og at den fikk meg ned i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vann tilgjengelig kaster du så mye som mulig i ansiktet på den bikkja som har tak på den andre, den får da vann i nesa og slipper stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig leit å høre hva som skjedde med valpen din! Sånt bør både valper/voksne hunder og eiere slippe å komme ut for!

Jeg har også en diger hund, som også kan oppfattes som skummel for andre. Og han ER også de i visse situasjoner. Har man slike hunder, så må man være påpasselig. Og er de sånn at de kan finne på å skremme eller gå til angrep på folk og/eller andre hunder, så kan de ikke være løse. En må også passe såpass godt på at de ikke "rømmer" hjemmefra.

Nei, jeg skulle virkelig ønske at det ikke hadde skjedd. Hadde aldri i verden trodd noe sånt skulle skje på en liten ettermiddagstur i skogen her. Jeg er vokst opp med en relativt stor hund, som mange syntes så skummel ut, hun var også sinna på andre tisper, så da måtte vi bare ta visse forhåndsregler. Vi hadde henne aldri løs, og når vi møtte andre hunder spurte jeg på god avstand om det var tispe, slikt at ubehagelige situasjoner ikke oppstod, og det gikk alltid veldig fint. Dette var verdens snilleste hund mot alle mennesker, og verdens lateste, hun ville bare kose og sove :fnise: Men vi måtte selvsagt ta hensyn til at hun kunne virke skremmende for andre.

Har aldri vært redd store hunder, men etter denne episoden har jeg virkelig fått mer respekt for de, og hvor sterke de kan være når du har de mot deg. Den fikk meg ned i bakken på noen sekunder. Jeg skal aldri mer ta det forgitt at en hund (uansett størrelse) er vennlig.

Er jo kjempebra å høre at du tar såpass ansvar for din store hund :) Hunden min har heldigvis fått møte flere store, veldig snille, hunder som vi kjenner etter angrepet, slik at hun ikke er blitt redd eller aggresiv mot store hunder. Hun har også fått møte en av samme rase av den som angrep, de som eier den har flere små hunder pluss den store, så det var veldig trygt. Gikk kjempefint da de møttes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...