Kara W Skrevet 26. desember 2010 #21 Skrevet 26. desember 2010 Hvis man velger å kjøpe et våpen til en ungdom under 18 år, ville jeg forsikret meg om at: - det var lov for barnet/ungdommen å eie et slikt våpen - det var greit for foreldrene at barnet/ungdommen fikk et slikt våpen - det fulgte med instruksjoner om bruk og jeg ville personlig forsikret meg om at disse ble forstått - det fulgte med verneutstyr Det er mange ting som er farlige her i verden. Vrikke ankel eller bli truffet av en dartpil. Likevel vil det være min påstand at det er lett for barn og unge og deres foreldre å ha kontroll med hvor og hvordan det skytes med dartpiler, og litt mindre lett når det gjelder softgun. Uansett er aldersgrensen satt ved 18 år og det er nok ikke helt tilfeldig. Må si meg helt enig med Blondie her. Det er ikke farlig i seg selv å eie et slikt våpen, men 15 år gamle gutter er ikke akkurat kjent for å være fornuftige og reflekterte. Dersom våpenet kom med opplæring og kun ble brukt i kontrollerte former, hadde jeg ikke reagert. Dersom det var "bare" en gave hadde jeg nok tatt det fra barnet frem til det var 18.
Gjest Skytter Skrevet 19. mars 2011 #22 Skrevet 19. mars 2011 Softgun er lovlig og eie av personer under 18 år også. Men dette krever at foreldrene godkjenner dette, og skriver under på pappirer osv. Samme gjelder for rifler. En 16 år gammel person har lovt og eie rifle og hagle tilegnet jakt eller skyting på bane. Men foreldrene må godkjenne dette og være verge. Det vil si at våpenet står på ungdommen, men foreldrene er ansvarlig for bruken av våpenet til personen er 18 år. Og personlig kan jeg ikke skjønne hva som er så farlig med gaven. Personen mente det sikkert ikke ondt. I dag er det vanlig at ungdommer har softgun, og personen tenkte da kanskje ikke på lovverket. Og ja, jeg vet dette er en gammel tråd. Men måtte bare si i fra, hvis andre søker opp dette. Jeg vil også si at jeg ikke dømmer de foreldre som ikke vil godta at deres unger har softgun, men personlig ser jeg ikke hva som er farlig med det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå