Ulrikke Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Scenario: Gutt (nettopp fylt 15) har hatt kjæreste (1 år eldre) siden i sommer. Jeg er stemor som bor sammen med hans far (har gjort i 8 år). Mor og stefar i "det andre hjemmet"... Han er ca 60% der og 40% hos oss. Jeg tømmer tørketrommelen her hos oss, og finner en åpnet kondompakke. Vi har på en måte regnet med at de har sex, men verken fått det bekreftet eller avkreftet. Det har nok også skjedd hos mor (eller hos kjæresten), og at den åpnede pakka har værti lomma hans og han har glemt å kaste den... Jeg sa ifra til min samboer om det jeg fant, siden jeg tross alt ikke er mamma'n til gutten. Vi har et godt forhold, men jeg har respekt for at foreldrene hans er foreldre sammen! Reaksjonen til sambo var først og fremst at han er glad for at de bruker beskyttelse dersom det nå er sånn at de har sex, og det er jeg så klart veldig enig i! Nå har sambo to dilemmaer... For det første: skal han si fra til sin eks om det han vet? 15-åringen og mora har et noe anstrengt forhold for tiden, og han har et VELDIG anstrengt forhold til sin stefar. Jeg ser at det på mange måter er riktig å informere mor, men jeg er på INGEN måte sikker på at det vil være positivt for verken mor, stefar eller 15-åring... Hva gjør man her? OG: han er også usikker på om han skal si noe til 15-åringen. Han sier at han på mange måter har lyst til å si at han er veldig glad for og stolt av ham fordi han tar ansvar. Far og sønn har et veldig ok forhold, men jeg selv som 15-åring ville ihvertfall syntes at det var forferdelig pinlig... Han har hatt generelle samtaler om temaet med ham, sagt fra at det er viktig med beskyttelse osv, OG sagt at han er tilgjengelig om han trenger noe, eller om han trenger å spørre/prate om noe - men han har ikke sagt at han VET... (det har vi forsåvidt bare gjort siden i går...) Bør man informere mor? Og bør man prate med gutten?
Mistymya Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 Selv om det er 10 år siden jeg var i samme situasjon (som din sønn), tror jeg at jeg lett kan si at jeg hadde blitt svært opprørt om noen tok dette opp med meg. (Altså kondomet fra vaskemaskinen) Dette er noe gutten selv ikke har ønsket å snakke om. Hvis dere skal snakke om sex, glem kondomet og snakk om det som en selvfølge ettersom han nå har vært sammen med kjæresten sin en stund. Selv om min mor og far er sammen, ser jeg heller ikke det som en selvfølge av mamma skal snakke med pappa om alt vi har snakket om. Og i alle fall ikke snakke videre med meg om det, dersom han skulle få vite noe.
fruBeist Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 Ser ikke poenget med å skulle informere mor. Hva er egentlig vitsen? Selv om han har kjæreste og du fant en åpna kondompakke, er det ikke sikkert de har hatt sex. Kanskje han har brukt kondom på egenhånd, det er jo fullt mulig. Om de har hatt sex, så ser det jo ut til at de har brukt beskyttelse. La heller far ta opp tema på litt generell basis, sånn at 15-åringen kan føle seg trygg til spørre om det er noe han lurer på. Du sier at det er litt anspendt forhold mellom 15-åringen og hans mor og stefar. Kanskje ikke verdt å risikere at det blir verre ved å fortelle om kondomfunnet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Man bør definitivt ta det opp med 15-åringen. Ellers er det plutselig barnebarn på gang. Far bør vel også på generelt grunnlag snakke med mor om 15-åringens alder, kjæreste, blomster, bier etc.
Furstina Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 Jag skulle inte skvallra/sladdre till barnets mor. jag skulle ta mod till mig och prata med 15 åringen. Säga att det vore bra om han tömde sina fickor innan han lade kläderna till tvätt, och att kondompacken dykt upp i torktumlaren. SEN kanske jag skulle sagt att det är bra att de använder kondomer och att han inte ska behöva skämmas över att ni hittat kondomerna eller listat ut vad de är för. Uppmana honom att fortsätta använda kondom. 2
Knitcat Skrevet 25. desember 2010 #6 Skrevet 25. desember 2010 Man bør definitivt ta det opp med 15-åringen. Ellers er det plutselig barnebarn på gang. Far bør vel også på generelt grunnlag snakke med mor om 15-åringens alder, kjæreste, blomster, bier etc. Nei, ikke ta det opp med gutten. Han har jo vist sunn fornuft og tatt ansvar allerede da han anskaffet seg kondomene. Ikke sladre til moren heller. Sønnen er i en vanskelig alder, og hvis han nå for tiden ikke har det beste forholdet til moren og stedfaren, er det helt på jordet å begynne å utlevere ham til dem. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Ta det opp med han og moren. han er ett BARN!! 1
Knitcat Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 Ta det opp med han og moren. han er ett BARN!! Nei, han er en ungdom og har rett til privatliv. Eneste grunn til at TS fant ut var at han hadde glemt å tømme lommene sine. Han har ikke selv tatt opp emnet og har derfor ikke noe behov for å få diskutert sexlivet sitt "over middagsbordet". 4
fruBeist Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 Ta det opp med han og moren. han er ett BARN!! Han er 15, kanskje han fyller 16 neste måned, dette sier ikke TS noe om. Da er han over den seksuelle lavalder. Kjæresten er over 16. De er strengt tatt ikke barn, men ungdom. Stor forskjell.
LukaFrost Skrevet 25. desember 2010 #10 Skrevet 25. desember 2010 Jeg ser ingen grunn til å ta opp dette med mor. Foreldre trenger ikke vite at barna har sex. Gutten bruker kondom og viser dermed ansvar, så dette er ikke noe der trenger å ta opp med han heller. Når man er 15 er det for sent å snkakke om bier og blomster. Sånt må man snakke om flere år tidligere. 1
Ulrikke Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 25. desember 2010 Takk for svar alle sammen! Sambo har nok kommet fram til at han ikke sier noe til noen av dem om dette... Vi har jo som sagt gått ut fra at de enten hadde sex, eller kom til å ha det om ikke lenge... Gutten er voksen og fornuftig, har aldri vært noe som helst tull fra den kanten. Kjæresten hans er ei veldig trivelig jente. Synes det er flott at han tar ansvar! Blomster- og bier-praten har man hatt for lenge siden her! Nå ligger det mer på nivå som "si fra hvis du trenger noe eller hvis du lurer på noe"...
Gjest haien Skrevet 25. desember 2010 #12 Skrevet 25. desember 2010 jeg hadde tatt en kort prat med sønnen uansett, jeg. men siden de allerede har hatt blomste og bier-prat, så ville jeg nok holdt det til at jeg fant noe han hadde glemt i lommen - og at jeg derfor bare ønsker å si at selv om jeg skulle ønske h*n ventet lengre er jeg glad for at de beskytter seg. jeg hadde også bedt ham sørge for at kjæresten begynner på prevensjon, for ingenting er 100% sikkert. hverken kondom eller p-piller - og netopp dette er det mange ungdommer som ikke vet. joda, denne gangen hadde han kondom, men det er lett å "bare ha sex en gang uten" hvis man har glemt å kjøpe. norsk ungdom er VERDENS DÅRLIGSTE på statistikken på kondombruk, og vi er blant de som har aller mest tilfeldig sex. i tillegg er vi på klamydiatoppen i verdenssammenheng, så man kan aldri beskytte seg godt nok. joda, det er flaut - men jeg har faktisk flere voksne venninner jeg ikke visste var smittet av klamydia - men som nå forteller det fordi de muligens må ta keisersnitt(og uansett risikerer overførsel av klamydia). Bedre med et par flaue samtaler enn en kjønnsykdom resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #13 Skrevet 25. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt grunnen til å skulle ta dette opp med sønnen? Han beskytter seg jo og har tydeligvis skjønt poenget så hva mer er det egentlig å si? 1
liv Skrevet 25. desember 2010 #14 Skrevet 25. desember 2010 Siden du vaska den gamle pakka ville jeg kjøpt en ny til de 1
Ulrikke Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #15 Skrevet 25. desember 2010 Siden du vaska den gamle pakka ville jeg kjøpt en ny til de Hehe, det ville jeg jo gjort hvis jeg hadde ødelagt noe, men det var en sånn pakke med en eneste i, som var revet åpen... ;)Og da regner jeg med at innholdet i den var brukt
Gjesten Skrevet 25. desember 2010 #16 Skrevet 25. desember 2010 Jeg synes ikke det er nødvendig å snakke med moren. De aller færreste ungdommer sier fra tl mor når de begynner å ha sex, og jeg tror de aller fleste foreldre har stor forståelse og respekt for dette. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir noe annerledes bare fordi far vet. Jeg tenker også at siden far allerede har hatt den generelle praten om emnet med gutten, og siden dere nå har fått bevist at de bruker beskyttelse, så er det ingen grunn til å ta det opp med ham. Det vil sannsynligvis bare gjøre ham flau og kan skape en vemmelig stemning i hjemmet en stund.
Stinius Skrevet 26. desember 2010 #17 Skrevet 26. desember 2010 Hei..mor trenger absolutt ikke vite noe, ikke alle som vet når barna debuterer. Ikke alle som ønsker helt å vite det heller. Å hvis de har et anstrengt forhold, ja så gjør ikke dette det bedre. Tenk en mor som allerede er bekymret, og får vite det ang kondomen.. Men jeg vil nok gi et hint til gutten, ved en bi setning nevne det. F.eks. Hei, i den blå buksa eller hva det var, så hadde du glemt noe "søppel" i lomma. Husk at du bør tømme lommene så ikke maskinen går i stykker.. Holder det, enten så skjønner han det dobble budskapet eller ikke!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #18 Skrevet 26. desember 2010 jeg hadde tatt en kort prat med sønnen uansett, jeg. men siden de allerede har hatt blomste og bier-prat, så ville jeg nok holdt det til at jeg fant noe han hadde glemt i lommen - og at jeg derfor bare ønsker å si at selv om jeg skulle ønske h*n ventet lengre er jeg glad for at de beskytter seg. jeg hadde også bedt ham sørge for at kjæresten begynner på prevensjon, for ingenting er 100% sikkert. hverken kondom eller p-piller - og netopp dette er det mange ungdommer som ikke vet. joda, denne gangen hadde han kondom, men det er lett å "bare ha sex en gang uten" hvis man har glemt å kjøpe. norsk ungdom er VERDENS DÅRLIGSTE på statistikken på kondombruk, og vi er blant de som har aller mest tilfeldig sex. i tillegg er vi på klamydiatoppen i verdenssammenheng, så man kan aldri beskytte seg godt nok. joda, det er flaut - men jeg har faktisk flere voksne venninner jeg ikke visste var smittet av klamydia - men som nå forteller det fordi de muligens må ta keisersnitt(og uansett risikerer overførsel av klamydia). Bedre med et par flaue samtaler enn en kjønnsykdom resten av livet. Må man ta keisersnitt pga clamydia? Er det ikke clamydia som kan føre til sterilitet og herpes som kan føre til keisersnitt? Uansett er kondom viktig. Nå er det kommet gonore som er motstandsdyktig mot antibiotika. Jeg ville ikke tatt det opp med gutten. Det virker som de har et fornuftig syn på beskyttelse.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #19 Skrevet 26. desember 2010 Nei, han er en ungdom og har rett til privatliv. Eneste grunn til at TS fant ut var at han hadde glemt å tømme lommene sine. Han har ikke selv tatt opp emnet og har derfor ikke noe behov for å få diskutert sexlivet sitt "over middagsbordet". deg om det.JEG mener han fortsatt er ett barn!
Knitcat Skrevet 26. desember 2010 #20 Skrevet 26. desember 2010 deg om det.JEG mener han fortsatt er ett barn! Hva gjorde du med dine tenåringer, da de begynte å ha sex?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå