Gjest Student89 Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Det ryktes at svineinfluensen har kommet tilbake i Norge, bør man da ta en ny svineinfluensa vaksine?
Hoppetaujenta Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Det kommer vel an på hva en syns om den saken. Jeg tok ikke forrige gang og har så visst ikke tenkt å vaksinere meg noe sted som helst denne gangen heller. I fjor var nesten samtlige (av de jeg kjente) som hadde tatt advarslene på alvor, syke i mere enn de få dagene som var spådd i forbindelse med sprøytestikket. Jeg var frisk midt oppi alt sammen. Skulle tro at vanlige hygieneregler og ellers å holde seg litt unna de som hoster verst, er nok denne gangen også. Endret 25. desember 2010 av Margareth
Zzyzx Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 Hvis du allerede har tatt den er det ikke nødvendig å ta den en gang til. Margareth: Det er fint om du svarer på det TS spør om og ikke lager enda en vaksinedebatt. Det finnes nok slike tråder her allerede. 1
Hoppetaujenta Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Jøss og bevares da. Du vet det Zzyzx; i et samtaleforum så samtaler man om smått og stort. Kommer med kommentarer og tanker rundt et tema. Det får du tåle. 1
Gjest wahaj Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 Det ryktes at svineinfluensen har kommet tilbake i Norge, bør man da ta en ny svineinfluensa vaksine? Jeg trodde de fikk beskjed om å ta den en gang til jeg? At det ikke holdt med én. Selv tok jeg ikke i fjor, og ikke tar jeg den i år heller. Kroppen klarer fint å gjøre opp selv. Enda jeg er gravid igjen (var gravid i fjor og), så ble jeg ikke syk.
Zzyzx Skrevet 25. desember 2010 #6 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Jeg tåler det helt fint, Margareth, men jeg vil påpeke at det ikke er god nettikette å ikke svare på spørsmålet i åpningsinnlegget. Hvis det er viktig for deg å fortelle om det du vil fortelle om, så er det vanlig høflighet å ikke gjøre det i en tråd der trådstarter stiller et konkret spørsmål. Endret 25. desember 2010 av Zzyzx
Zzyzx Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Jeg trodde de fikk beskjed om å ta den en gang til jeg? At det ikke holdt med én. Det oppnås ca 70-80% immunitet ved første vaksinasjon, så det skal ikke være nødvendig å ta den en gang til. Hvis man vil komme nærmere 100% sikkerhet om at man er immun så tar man den en gang til. Folkehelseinstituttet om influensa.
Hoppetaujenta Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 ...men jeg vil påpeke at det ikke er god nettikette å ikke svare på spørsmålet i åpningsinnlegget. Jeg svarte trådstarter følgende: "Det kommer vel an på hva en syns om den saken" - noe som er så nær en kan komme et svar, siden ingen er enig med noen om hva som er det rette å gjøre i dette spørsmålet. Leger og øvrighet inkludert. Om du har lyst til å kuppe tråden med flisespikking, vær så god. Personlig sier jeg meg ferdig med den saken. Ha en god og glad kveld. 1
Zzyzx Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 Som jeg har sagt over så vet man hva man kan forvente av immunitet, så om man synes 70-80% er for lite så tar man den en gang til. Dette har ikke noe med synsing og flisespikking å gjøre. Nå er det såpass mange som er vaksinert at det er nok en mye større del av årsaken til at verken du eller mange andre uvaksinerte ble syke enn at dere var flinke til å vaske hender, og det kommer dere til å dra veldig god nytte av i år også. 1
The Kitten Skrevet 25. desember 2010 #10 Skrevet 25. desember 2010 Jeg er kjempeglad for at jeg ikke vaksinerte meg i første runde, og skal heller ikke gjøre det denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #11 Skrevet 25. desember 2010 Jeg svarte trådstarter følgende: "Det kommer vel an på hva en syns om den saken" - noe som er så nær en kan komme et svar, siden ingen er enig med noen om hva som er det rette å gjøre i dette spørsmålet. Leger og øvrighet inkludert. Om du har lyst til å kuppe tråden med flisespikking, vær så god. Personlig sier jeg meg ferdig med den saken. Ha en god og glad kveld. Hun spurte vel ikke om folks personlige meninger om hu burde ta den, men om det er nødvendig å ta en ny i år for å være sikret.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #12 Skrevet 25. desember 2010 Vaksinen varer bare ett år, så hvis du tok den ifjor, må du ta en i år også om du vil være beskyttet. Jeg tok nettop vaksinen, tok den ifjor også, ble ikke noe dårlig av den ifjor eller nå.
Zzyzx Skrevet 25. desember 2010 #13 Skrevet 25. desember 2010 Det er ikke helt riktig. Grunnen til at man skal vaksineres hvert år er ikke at den forrige mister effekten, men at influensaviruset stadig muterer og kommer i et utall varianter. Sesonginfluensavaksinen inneholder flere virusstammer hvert år, basert på hva man ser av utbrudd og hvilket virus man tipper vil slå ut. Så det at man har tatt en vaksine en gang betyr på ingen måte og langt fra at man er immun mot alt av influensa, men man er immun mot de variantene som vaksinen inneholder. For svineinfluensa så er man beskyttet om man tok vaksinen i fjor, denne trenger man ikke ta en gang til. Men man kan altså bli rammet av sesonginfluensa. Årets sesonginfluensavaksine inneholder også H1N1 (svineinfluensa). 1
Gjest Jensen Skrevet 25. desember 2010 #14 Skrevet 25. desember 2010 Svineinfluensaen og vaksinering er en stor scam !!! PÅ tide å våkne opp folkens. Snakk om hjernevasking, jeg kan ikke tro at folk falt for dette lureriet i runde 1 men synes direkte synd i dem som faller for dette i runde 2. http://www.bt.no/forbruker/helse/Spontanaborter-og-allergisjokk-1213230.html
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #15 Skrevet 25. desember 2010 Det er ikke helt riktig. Grunnen til at man skal vaksineres hvert år er ikke at den forrige mister effekten, men at influensaviruset stadig muterer og kommer i et utall varianter. Sesonginfluensavaksinen inneholder flere virusstammer hvert år, basert på hva man ser av utbrudd og hvilket virus man tipper vil slå ut. Så det at man har tatt en vaksine en gang betyr på ingen måte og langt fra at man er immun mot alt av influensa, men man er immun mot de variantene som vaksinen inneholder. For svineinfluensa så er man beskyttet om man tok vaksinen i fjor, denne trenger man ikke ta en gang til. Men man kan altså bli rammet av sesonginfluensa. Årets sesonginfluensavaksine inneholder også H1N1 (svineinfluensa). Dette stemmer ikke med den informasjonen jeg fikk på legekontoret mitt. Siden jeg er i utsatt gruppe fikk jeg beskjed om at hvis jeg ville være beskyttet burde jeg ta vaksinen mot svineinfluensa i år også. Syns det er merkelig hvis de gir feilinformasjon hos legen, men man vet jo aldri. 1
Gjest Anonym Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Svineinfluensaen og vaksinering er en stor scam !!! PÅ tide å våkne opp folkens. Snakk om hjernevasking, jeg kan ikke tro at folk falt for dette lureriet i runde 1 men synes direkte synd i dem som faller for dette i runde 2. http://www.bt.no/for...kk-1213230.html Hei jeg må jo si det at jeg har en datter som nå er 7 år gammel som er kronisk syk,hun har lungeatlektase på den ene lungen. Så når min fastlege ringte meg i 2009 når hun da bare var 4 år og anbefalte meg å gi henne den vaksinen den gangen,så var det ingen tvil på å gjøre det,siden hun var i risokogruppen og jeg vil ikke miste det kjæreste jeg har pga jeg er skeptisk til en vaksine. Hvilken mor er jeg da?? Så hun fikk vaksinen delt opp på 2 doser pga hun var så liten. Rett etterpå fikk jeg svineinfluensaen selv og var syk i 3 måneder,heldigvis var min datter vaksinert og ble derfor ikke smittet!!
antibac Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har ingen alvorlige kroniske sykdommer, så jeg kommer ikke til å ta vaksinen.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Man kan få alle sykdommener selv MED vaksine. Ingenting er sikkert her i verden, men stoler dere blindt på legemiddelindustrien så vær så god. Jeg tok heller ikke vaksinen og ble ikke syk en dag. Alle de andre som tok vaksinene ble syke en etter en, og det var MYE fravær i den perioden. Gleden ble stor da helsemyndighetene gikk ut og sa vaksinen var total unødvendig og at den var farlig. Mange fikk jo ME etter den vaksinen. Flere ble syke av vaksinen enn selve svineinfluensaen, så nei, ingen vaksiner på denne kroppen her. Anonym poster: 6864419b01bea25d80d98220d7375533
antibac Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Man kan få alle sykdommener selv MED vaksine. Ingenting er sikkert her i verden, men stoler dere blindt på legemiddelindustrien så vær så god. Jeg tok heller ikke vaksinen og ble ikke syk en dag. Alle de andre som tok vaksinene ble syke en etter en, og det var MYE fravær i den perioden. Gleden ble stor da helsemyndighetene gikk ut og sa vaksinen var total unødvendig og at den var farlig. Mange fikk jo ME etter den vaksinen. Flere ble syke av vaksinen enn selve svineinfluensaen, så nei, ingen vaksiner på denne kroppen her. Anonym poster: 6864419b01bea25d80d98220d7375533 Tror det var narkolepsi. Selv om det kanskje var mindre som fikk narkolepsi enn de som ikke fikk det, så tar jeg ikke den sjansen. Endret 29. desember 2012 av antibac
Thalassos Skrevet 29. desember 2012 #20 Skrevet 29. desember 2012 Unnskyld TS, for at jeg ikke kan svare på spm ditt, men jeg lurer på det samme. Jeg tok vaksine for 2 (eller 3?) år siden, bør jeg da ta den igjen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå