Kløftfrid Skrevet 25. desember 2010 #21 Skrevet 25. desember 2010 Det at ein kan slå eit nummer på mobilen (som ikkje har nokon ledningar kopla opp mot seg) og så kan ein snakke med ein person på andre sida av jorda på direkten. Sjølv om det kan vere litt enklare å forstå når ein tenkjer på diverse stasjonar/satelittar og liknande over hovudet på oss, så er det rart at ein høyrer stemma samstundes som personen snakkar fleire tuuusen mil unna. Prosentrekning er også ikkje alltid så enkelt å forstå
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #22 Skrevet 25. desember 2010 jeg forstår ikke hvordan enkelte menn takler å være i forhold men kvinner som har barn fra før.
epione Skrevet 25. desember 2010 #23 Skrevet 25. desember 2010 Jeg må og tenke meg om for å skille høyre/venstre. Det går, men ikke automatisk. Har lest en plass at dette kan være et tegn på dysleksi. Jeg roter også til høyre og venstre, men jeg har nok ikke dysleksi. Kanskje jeg er unntaket? Jeg forstår ikke hvor stort universet egentlig er. Jeg forstår ikke hva som er utenfor denne jorden, og jeg har store problemer med å tenke meg til det også. Jeg ser dokumentarer om universet, melkeveien og alle galaksene, men jeg klarer ikke anta eller føle på den tanken liksom. Vanskelig å forklare :gjeiper: Det forstår ikke jeg heller. Det jeg jeg forstår enda mindre er at universet er uendelig stort, men det vokser. Hva i allverden vokser det i, da? Dette forvirrer meg noe helt enormt! Noe annet jeg ikke forstår er, hvordan mennesker kan være direkte ONDE mot andre.
Lykkelitenen Skrevet 25. desember 2010 #24 Skrevet 25. desember 2010 ondskap.... At noen mennesker ikke bryr seg om andres lidelse og med vilje gjør andre vondt, både medmennesker og dyr. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 25. desember 2010 #25 Skrevet 25. desember 2010 Jeg har forresten en til som egentlig er litt flau.. Jeg blander bestandig agurk og gulrot Jeg vet jo selfølgelig hva forskjellen på de to er, men når jeg skal si det blander jeg nesten alltid de to sammen (slik at jeg på steder som BIT til stadighet ber om å få gulrot på baguetten min ) Sånn har jeg det også, bare med kjøkken og bad! Jeg vet at kjøkkenet er stedet med komfyren og maten, og at badet inneholder dusj og håndklær, men av en eller annen grunn, hvis besøkende spør: -Hvor finner jeg søppelposene? så svarer jeg nesten garantert -i skuffen til venstre på badet! Neiventlitt, kjøkkenet! --- Jeg sliter også med å forstå at noen mennesker orker å ha det vondt psykisk, uten å gjøre noe med det. Når man har fysisk vondt, ringer man til legen eller til sykehuset, eller tar en paracet/drikker vann osv. Man gjør noe for å overvinne problemet! Men når man har psykisk vondt, nei, da skal man ikke ringe til fagpersonell, da skal man bare vente til det går over av seg selv, og klage om det til alle andre i mellomtida! Merkelig spør du meg!
EmmaW Skrevet 25. desember 2010 #26 Skrevet 25. desember 2010 Matte utover vanlige regnestykker, samt volum/flate. Brøks får hjernen min til å kortslutte. Jeg er helt håpløs på å strikke, brodere, stort sett alle feminine pusleaktiviteter. I tillegg har jeg vanskelig for å småprate, unngår det som pesten. Naboen min er en drøm - vi har innsyn til hverandre, og bor tvers over plenen for hverandre, men kunne like gjerne bodd på to forskjellige planeter.
Anglofil Skrevet 25. desember 2010 #27 Skrevet 25. desember 2010 Jeg forstår ikke hvordan mennesker som selv har opplevd f.eks mobbing eller andre onde handlinger kan gjøre det samme mot andre. For meg er det et mysterium. Jeg forstår heller ikke helt hvordan f.eks tv fungerer, eller at man kan fange øyeblikket via et fotografi, dvs å ta bilder. Jeg synes det er veldig fascinerende, og selv om jeg egentlig vet hvorfor, så virker det fremdeles merkelig for meg. Mvh Yvonne
tantethea Skrevet 25. desember 2010 #28 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Edit: Dårlig svar.. Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor det er så utrolig mange som bestandig tenker negativt. Endret 25. desember 2010 av tantethea
Gjest kml Skrevet 26. desember 2010 #29 Skrevet 26. desember 2010 Mange ting. Når jeg var liten skjønte jeg ikke hvorfor jorda kunne sveve uten og falle ned. Husker jeg spurte læreren om det, og klassen lo av meg Jeg bruker også ofte å se på høyrehanda mi for å tenke "der den handa som jeg skriver med er, det er høyre!" Jeg syntes også teknikken bak tv, fotografi, telefon, elektrisitet og innlagt vann er enestående. At vi har klart dette. Jeg slet også mye med subtraksjon på barneskolen husker jeg. Heldigvis kan jeg bruke kalkulator nå i voksenalderen! Jeg forstår ikke hvordan noen kan være så onde som vi leser om. De som er involvert i menneskehandel for eksempel. Gråter og blir forferdelig pissed of hver gang jeg ser filmen "human trafficking". ..Og da jeg sliter med angst, så skjønner jeg ikke hvordan folk kan være komfortable i sosiale situasjoner. Jeg drømmer om den dagen jeg kan gå inn i et rom og ikke bry meg om hva andre tenker om meg, og bare være meg selv.
Gjest Cho Skrevet 27. desember 2010 #30 Skrevet 27. desember 2010 Roter noe vilt med høyre og venstre. Klarer ikke engang å kjenne forskjellen ved å late som om jeg skriver. Og så har jeg dyskalkuli. Stakkars kjæresten min står ofte på busstoppet i en halvtime fordi jeg har lest av busstabellen feil..
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #31 Skrevet 27. desember 2010 Jeg skjønner ikke det med rytme... altså, prinsippet skjønner jeg, men jeg får det ikke til. Å ikke forstå størrelsen på universet, hvordan mobiltelefoner osv virker tror jeg gjelder de fleste av oss..? Jeg er realist, men noen emner er og blir abstrakte for meg.
Yme Skrevet 27. desember 2010 #32 Skrevet 27. desember 2010 Jeg forstår ikke at noen mennesker ikke greier å tegne. Det er jo bare å se på en gjennstand, så tegner man det man ser... Jeg veit at de fleste ikke får det til, men jeg forstår ikke hvorfor.
Kråkesaks Skrevet 27. desember 2010 #33 Skrevet 27. desember 2010 Har problemer med høyre og venstre. Og retninger generelt. Jeg kan ikke peke ut hvilken retning noe er uten å se det jeg peker mot eller noe i nærheten.
MaxHansen Skrevet 27. desember 2010 #34 Skrevet 27. desember 2010 Skjønner ikke hvordan særdeles enkle folk som knapt kan legge 2 og 2 sammen eller vet forskjellen på høyre/venstre osv snubler over den ene skatten etter den andre. Det svarer seg faktisk å ikke vite bedre har jeg vel konkludert med. Om du flipper krone/mynt 1000 ganger skulle man tro at det ble sånn ca 500/500 +/- ikke så mye. Prøv det i praksis og du vil sansynligvis ende opp med noe sånn som 800/200 eller 300/700. Kan ikke skjønne helt det?, nei ikke jeg heller ...om du i livet forøvrig føler at du er avhemgig av å ikke bomme for mange ganger i de situasjonene på rad for at du skal komme noen vei så er det bare å håpe på at du er i en 900/100 roll for øyeblikket. Er ikke sikkert det snur før det er for sent in any case om det motsatt.
slask Skrevet 27. desember 2010 #35 Skrevet 27. desember 2010 Jeg forstår ikke hvor stort universet egentlig er. Jeg forstår ikke hva som er utenfor denne jorden, og jeg har store problemer med å tenke meg til det også. Jeg ser dokumentarer om universet, melkeveien og alle galaksene, men jeg klarer ikke anta eller føle på den tanken liksom. Vanskelig å forklare :gjeiper: Hvor stort universet er vet jo ingen (ingen som jeg kjenner i alle fall), men er det så vanskelig å tenke at det er gigantisk? Gå inn i en hvilken som helst gymsal og legg et knappenålshode i et hjørne. Det er en grei pekepinn på hvordan vårt solsystem er. Så tenker du at hele gymsalen (solsystemet) nå forminskes til et knappenålshode og gymsalen er melkeveien. Så forminsker du melkeveien til knappenålshodet...... (hvis jeg nå ikke roter med hva som er hva...) http://www.youtube.com/watch?v=b0lxbzgwW7I
Gjest Sommertid Skrevet 27. desember 2010 #36 Skrevet 27. desember 2010 Jeg sliter også fælt meg høyre og venstre. Det nytter heller ikke og tenke på hvilken hånd jeg skriver med, for det kommer jeg ikke å så lenge jeg ikke sitter med en penn i hånden. Det som nytter for meg er å alltid ha klokke på for jeg vet at den skal være på venstre hånd.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #37 Skrevet 27. desember 2010 Jeg har dyskalkuli. Det er faktisk noe som heter det ja? Hvordan utarter det seg? Så at ei i Bartenderskolen (og Luksusfellen, hehe) skrev at hun har det, men trodde hun bare fant på ordet.
Hoppetaujenta Skrevet 27. desember 2010 #38 Skrevet 27. desember 2010 (endret) "Før i tiden", når en skulle ha iskrem til dessert, måtte en ta opp boksen veldig lenge før, slik at den fikk tinet skikkelig. Hva har skjedd med iskremen, siden den alltid er helt perfekt når en tar den rett ut fra frysen? Har de puttet noen "mystiske greier" i den muligens? Endret 27. desember 2010 av Margareth
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #39 Skrevet 27. desember 2010 Jeg sliter også med å forstå at noen mennesker orker å ha det vondt psykisk, uten å gjøre noe med det. Har du noen gang hatt veldig psykisk vondt? Aner du hvor apatiske man kan bli da? Noe så enkelt som å hente posten, pusse tennene, dusje eller smøre seg med fuktighetskrem kan være et ork. Det er ikke så lett å "ta seg sammen", lette på ræva og være fornuftig. Da er det kjekt med litt drahjelp fra gode venner eller familiemedlemmer. Man har ansvar for sitt eget liv, men det er ikke alltid bare bare... 2
fruBeist Skrevet 27. desember 2010 #40 Skrevet 27. desember 2010 "Før i tiden", når en skulle ha iskrem til dessert, måtte en ta opp boksen veldig lenge før, slik at den fikk tinet skikkelig. Hva har skjedd med iskremen, siden den alltid er helt perfekt når en tar den rett ut fra frysen? Har de puttet noen "mystiske greier" i den muligens? Tenker vanninnholdet er gått ned, og fløteinnholdet gått opp. Det er vannet i iskremen som gjør at den blir steinhard. Tror jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå