Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig?

Jeg har kun tatt grunnkurs matte i videregående, altså den absolutt letteste, og jeg syntes at det var vanskelig likevel, og fikk 4 på eksamen, i de andre fagene har jeg 5 og 6. Matte er altså det faget jeg er klart svakest i, og her sitter jeg og lurer på om ikke jeg burde ta et årskurs i samfunnsøkonomi. Er det helt teit? Jeg regner med at det blir veldig vanskelig, jeg husker knapt en brøk engang, skjønner meg ikke på kalkulatorer og i det hele tatt...

Noen som har studert økonomi uten å kunne matte fra før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matte er matte og økonomi er økonomi. Jeg er elendig i matte, men flink i økonomi, middels karakterer i matte og meget gode karakterer i økonomi. arbeider med regnskap og stortrives :-)

Skrevet

Typen min studerer økonomi, og han gikk ut fra vgs med 6'er i matte. Likevel syntes han studiene er greit hardt og det krever sinnsykt mye arbeid, så det er nok en stor fordel å kunne mere enn grunnkurs i matte...

Skrevet

Matte er matte og økonomi er økonomi. Jeg er elendig i matte, men flink i økonomi, middels karakterer i matte og meget gode karakterer i økonomi. arbeider med regnskap og stortrives :-)

Hm, inspirerende:)

Skrevet

Typen min studerer økonomi, og han gikk ut fra vgs med 6'er i matte. Likevel syntes han studiene er greit hardt og det krever sinnsykt mye arbeid, så det er nok en stor fordel å kunne mere enn grunnkurs i matte...

Ikke så inspirerende, sukk:)

Skrevet

Matte er matte, økonomi er i stor grad matte, men samfunnsøkonomi er i liten grad økonomi.

Skrevet

Så samfunnsøkonomi er litt lettere enn den typiske da? Jeg er ikke keen på NHH akkurat, bare lære meg litt statistikk og sånt noe, går det bra selv med 4 i GK?

Skrevet

Nå er jeg vel over middels glad i matte selv, og jeg mener at det er dette det handler om. Liker du matte, så går det nok greit. I samfunnsøkonomifagene er det ligninger som er det viktigste å kunne, samt derivering (som også er latterlig enkelt). Regner med at du kanskje må ta et "grunnkurs" i matte som start på årsstudiumet, og dette er ofte vanskeligere enn de økonomiske fagene i seg selv.

Samfunnsøkonomi: Det meste er å sette inn for tilbud = etterspørsel f.eks, altså løse ligninger. Og derivere enkle funksjoner.

Økonomifagene: Handler mest om pluss og minus, og litt om å finne nåverdi av prosjekter.

Selve matten er veldig grunnleggende, og er det en ting i matte jeg aldri har skjønt meg på så er det ligninger. Frem til jeg begynte på høyskolen hatet jeg ligninger værre enn verst, og nå begynner jeg å bli riktig god på det (for å være litt selvsikker).

Så tenk litt på hvilke deler av matten du er sterkest og svakest på, men som nevnt tidligere så er ikke økonomi det samme som matte, matte er bare middelet vi bruker for å få svarene vi trenger. Og spesielt i samfunnsøkonomi så hjelper det veldig å "skjønne" stoffet istedet for å være knallgod i matten. Mine eksamener er i alle fall 85% skriftlige og resten er mest illustrasjoner.

Lykke til uansett! :)

Skrevet

Så samfunnsøkonomi er litt lettere enn den typiske da? Jeg er ikke keen på NHH akkurat, bare lære meg litt statistikk og sånt noe, går det bra selv med 4 i GK?

Statistikk er nok litt vanskeligere enn de typiske samfunnsøkonomi-fagene, men handler også i bunn og grunn om å sette inn tall på riktig sted i en bestemt formel.

Skrevet

En annen ting...

Det finnes jo innføringsemner på alle fakulteter, og et også innføring i samfunnsøkonomi. Det er jo sikkert VELDIG lurt å ta dette først sant, men det er ikke obligatorisk, og i og med at jeg har ex.phil, ex.fac og sampol100 fra før kan jeg ikke bruke econ100 til noe, man kan jo bare få 30 poeng max av innføringsemner. Burde jeg gå rett på econ110 eller er det skrullete?

Skrevet

Huh? Det er da mer avansert matte i samfunnsøkonomi enn i vanlig økonomi? Det er det jeg alltid har blitt fortalt, av diverse økonomi og samfunnsøkonomi-studenter. Så vidt jeg har lært er samfunnsøkonomi i Norge mer sammenlignbart med "economy"studier i utlandet, mens økonomistudier i Norge som kjent er Business Administration i utlandet. Men joda, mye mulig at jeg har hørt feil, jeg studerer "bare" vanlig økonomi, men angrer litt på at jeg ikke studerer samf.øk. fordi jeg elsker matte.

Man må for all del ikke tro at samfunnsøkonomi på høyere nivå i det hele tatt er sammenlignbart med samfunnsøkonomi på videregående, samf.øk. kan være veldig krevende (og spennende). Men dette varierer sikkert fra studie til studie, og mulig at et årsstudie ikke er like krevende som 1. år i en 5-årig profesjonsutdanning i samfunnsøkonomi?

Uansett hva du velger TS så tror jeg at det kan være lurt å gå gjennom noe mer enn grunnleggende matte, du bør ha derivasjonsregler etc. på plass uansett hva slags økonomi du studerer. Hvorvidt du vil klare deg fordi du føler at du er dårlig i matte er vanskelig å si, for noen kan økonomimatte være enklere fordi man ser ting i en sammenheng, for andre blir det verre. Er jo ikke verre enn å prøve...;)

Skrevet

Jeg tar en bachelor innenfor mediemanagement, altså media + økonomi og ledelse. Jeg hadde den letteste (tror jeg) matten på vgs. Gjorde det i hvertfall ikke kjempebra på vgs, men det har gått bedre på høgskolen. Men nå er jo ikke dette det samme som en ren økonomiutdannelse, men de fleste øk.fagene vi har er med dem som går akkurat ledelse og økonomi bachelor. Men vi slippet unna mikroøkonomi og lignende, selv om jeg har tentk å ta dette uansett. Poenget var: Jeg var ikke noe smart-ass i matte på vgs, men har gjort det bedre i senere tider! :)

Skrevet (endret)

Kjem nok an på kor langt du skal med samfunnsøkonomien. I starten er det ikkje særleg krevande matematisk. Kjem du lenger ut i studiet vert det verre og det vert krevd at du kan vise det meste matematisk.

Men det kjem også an på kva kurs i studiet du vel å studere, du kan hoppe over mykje av det mest vanskelege (som oftast er innanfor finans og investering).

Har du slite med matematikk til no, må du nok rekne med å jobbe litt ekstra med det matematiske, men ingenting er umogeleg :)

Endret av Ms. Nasdaq
Skrevet

Jeg har en bachelor innen bedriftsøkonomi, herav noen fag innen samfunnsøkonomi. Jeg hadde kun den letteste matten fra VGS, og hadde ikke hatt matte på 7-8 år. Jeg hadde ikke problemer gjennom studiet. Men jeg hadde ikke vært borte i derivasjon på VGS, så heldigvis hadde vi et grunnkurs i matte på 1. året før vi begynte med samfunnsøkonomien. Tror jeg vil anbefale TS et mattekurs hvis hun heller ikke har hatt derivasjon før, man kommer ikke langt i samfunnsøkonomi uten å kunne dette!

Skrevet

Jeg gikk inn i økonomistudiet ganske redd, fordi det var 6 år siden jeg hadde hatt matte på skolen. jeg sluttet med matte 1 kl vgs og det var den letteste. Fikk en treer hehe.

Nå går jeg økonomi på høyskole og det er faktisk veldig interessant. Mer regnskap og invstering, enn brøk og mattestykker. Man bruker jo kalkulator, men er mer regnskapsanalyse. Vanskelig å forklare. Jeg jobber trutt med faget og regner med jeg får ganske bra på eksamen :) Go for it!

Personlig syntes jeg økonomi på høyskole er enklere for meg enn matte på videregående..

Skrevet

Hvorfor vil du studere økonomi når du ikke har interesse for matte?

Skrevet

Jeg har studert økonomi både på høyskole (økonomi og administrasjon) og universitet (samfunnsøkonomi), og mange av de typiske økonomifagene har ganske enkel matematikk. En viss matematisk forståelse er nok en fordel, selv om det er mye pluss/minus og formelpugging - gjerne med bokstaver i steden for tall. Har man interessen så tror jeg det er noe de fleste kan få til så lenge man jobber med det, uansett hvor mye eller lite matte man kan.

Men, både på universitetet og på høyskolen som jeg har gått på var det obligatoriske matematikk og statistikk fag som man måtte komme seg gjennom for å få en grad, og hvis man anser seg selv som svak i matte tror jeg det kan bli virkelig tungt. Jeg slet meg gjennom disse fagene, og jeg hadde matte gjennom hele vgs.

Skrevet

Fag som går under samfunnsøkonomi er jo mikro- og makroøkonomi, og i de to fagene er det mye regning. Så et forkurs kan være lurt ja, om du skulle velge det.

Skrevet

Jeg holder på med bachelor i økonomi og administrasjon, og matten i de økonomiske fagene er ganske enkel. Mest pluss, minus, ganging og deling egentlig. Oppgavene er mye mer praktiske enn matteoppgaver ihvertfall. I matten er det jo bare en hel haug med brøker og streker og tall og x'er i hytt og pine. I økonomioppgavene får man en tekst, f.eks "Undersøkelser viser at en prisøkning på 10% vil gi en salgsreduksjon på 15%. Finn priselastiteten".

I tillegg brukes kalkulator for å finne nåverdi, internrente osv, så man slipper å gjøre dette for hånd. Har man litt vgs-matte klarer man fint å forstå det matematiske ved økonomifagene. Det vanskelige i økonomifagene er for meg at det er så mye man skal kunne, og så mye man skal forstå.

Vi har i tillegg matematikk for økonomer, som går over 2 semester (bare 7,5 stp, så går egentlig ganske sent frem). De fleste i klassen syns egentlig dette er verre og kjedeligere enn økonomifagene.

Skrevet

Vi har i tillegg matematikk for økonomer, som går over 2 semester (bare 7,5 stp, så går egentlig ganske sent frem). De fleste i klassen syns egentlig dette er verre og kjedeligere enn økonomifagene.

De fleste steder går dette over ett semester, og har man ikke helt kontroll på derivasjon da kan man lett dette av. Og akkurat derivasjon BØR man kunne, da man får god bruk for det senere, spesielt i samfunnsøkonomiske fag.

Går man på BI vil det gå over to semestre, noe som da gjerne er en fordel for de som sliter med matten/ikke har hatt matte på en stund.

Hvordan man opplever matten er også sterkt avhengig av foreleseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...