LineGourmet Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 Skal lage vaniljeparfait til juledesserten i morgen tidlig. Og må innrømme at jeg blir litt forvirret av de ulike fremgangsmåtene rundt omkring. På den ene siden har man sukkerlake som kokes 5 minutter, eggeplommer som røres inn. Og vispet krem. På den andre siden har man: Bland sukker, fløtemelken og vaniljestang i en kasserolle - kok opp og avkjøl til fingervarmt. Ha i eggeplommene og pisk over vannbad til det tykner. Noen som vet hvilken som gir best resultat? Hva er riktig i følge gourmet-kokkene? (nei, jeg vet ikke.. ) Alle erfaringer mottas med stor juletakknemlighet som seg hør og bør i disse juletider
LineGourmet Skrevet 23. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 23. desember 2010 ingen som har lagt parfait her?
Kvist Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 ingen som har lagt parfait her? Jeg har! Sjekket mormors oppskrift nå, og det var en tredje variant med eggedosispisking først... og ingen oppvarming. Den synes jeg lett kan dele seg i is/krem på en måte, så anbefaler ikke det. Sånn ut i fra annen erfaring tror jeg at jeg hadde valgt sirupsmetoden jeg. Den andre minnet litt for mye om vaniljekrem. Bruker du gelatin oppi?
LineGourmet Skrevet 23. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. desember 2010 Jeg har! Sjekket mormors oppskrift nå, og det var en tredje variant med eggedosispisking først... og ingen oppvarming. Den synes jeg lett kan dele seg i is/krem på en måte, så anbefaler ikke det. Sånn ut i fra annen erfaring tror jeg at jeg hadde valgt sirupsmetoden jeg. Den andre minnet litt for mye om vaniljekrem. Bruker du gelatin oppi? nei, ikke noe gelatin nei Heller foreløpig til sirupsmetoden selv.. Takk for svar
LineGourmet Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2010 Melder om at Parfait'en ble Parfeikt! med sirupsmetoden Man har ikke smakt skikkelig is før man får den hjemmelagd Sånn ca: Vanilje parfait: 130 g sukker 2 dl vann 5 dl fløte 8 eggeplommer 1 vaniljestang Parfait er en type fløteis som lages av stivpisket fløte, sukkerlake og eggeplommer. Konsistensen blir lekker helt uten stadig omrøring. Grunnoppskrift parfait: Fremgangsmåte: Skrap ut frøene fra vaniljestangen. Ha frøene i en kasserolle sammen med sukker og vann. La sukkerlaken fosskoke i 5 minutter. Pisk eggeplommene til de blir lyse. Hell den varme sukkerlaken over eggeplommene og fortsett å piske til eggedosisen får romtemperatur. Stivpisk fløten og vend den inn i eggedosisen. Bland inn smak etter ønske og fyll parfaiten i porsjonsformer eller en brødform kledd med bakepapir eller plastfolie. Frys. Jeg lagde også mini-pavlovaer av eggehvitene, passer veldig godt sammen med de varme bjørnebærene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå