Gå til innhold

rett på pendlerfradrag som enslig

Anbefalte innlegg

Skrevet

har lest flere artikler om temaet, og også skatteetatens sider.

enkelte artikler sier at en uselvstendig bolig IKKE har tilgang på vann og kokemulighet - mens andre sier det er OK, det er bare arealspørsmålet og hjemreiser etc som er kravet.

jeg lurer fordi jeg vil få status som enslig pendler, men samboer bor hjemme. betyr det at dersom jeg leier en hybel innen arealkravet, så gjelds det ikke fordi det er tilgang på kokemulighet etc?

skjønner virkelig ingenting her....

noen som har gjort dette?

Skrevet

har lest flere artikler om temaet, og også skatteetatens sider.

enkelte artikler sier at en uselvstendig bolig IKKE har tilgang på vann og kokemulighet - mens andre sier det er OK, det er bare arealspørsmålet og hjemreiser etc som er kravet.

jeg lurer fordi jeg vil få status som enslig pendler, men samboer bor hjemme. betyr det at dersom jeg leier en hybel innen arealkravet, så gjelds det ikke fordi det er tilgang på kokemulighet etc?

skjønner virkelig ingenting her....

noen som har gjort dette?

Sorry dette ble vel rotete. Hva har kokemuligheter, arealkrav og enslig med pendlerfradrag(hjem/arbeid) og gjøre???

Du tenker vel på fradrag (selvangivelsen) for kjøring til og fra arbeid?

Skrevet

Sorry dette ble vel rotete. Hva har kokemuligheter, arealkrav og enslig med pendlerfradrag(hjem/arbeid) og gjøre???

Du tenker vel på fradrag (selvangivelsen) for kjøring til og fra arbeid?

hvis du ikke vet det så kan du jo la være å svare:)

man får skattefradrag dersom man får status som enslig pendler innenfor endel regler.

her kommer krav om selvstendig og uselvstendig bolig inn, men jeg fant ut av det ved å ringe til skatteetaten.

men jo, man får også fradrag for reiser også. deriblandt.

Skrevet

hvis du ikke vet det så kan du jo la være å svare:)

man får skattefradrag dersom man får status som enslig pendler innenfor endel regler.

her kommer krav om selvstendig og uselvstendig bolig inn, men jeg fant ut av det ved å ringe til skatteetaten.

men jo, man får også fradrag for reiser også. deriblandt.

Hva var svaret, da? :)

Jeg skulle til å svare at jeg trodde bare arealkrav og antall hjemreiser var vesentlig, men er ikke sikker.

Skrevet

enslig pendler:

max 30 m2, du kan plusse på 20 m2 for hver ekstra person i husholdet.

har du bodd i din eide bolig i minst 3 år kan du kreve å få rettigheter i henhold til sammenlikningsregelen; bostedet kan være inntil halvparten av eid boligs areal(og igjen pluss 20 pr person).

så kommer kost og reiseutgift i tillegg.

hjemreise minimum hver 3 uke, men lang avstand/dårlig økonomi eller helse kan bli godkjent ifht hjemreise sjeldnere.

den summen som da står igjen(36% av husleie X 12, kost+reise) utgjør fradraget.

men, dette gjelder selvsagt kun dersom man ikke leier ut eid bolig. da blir fradraget et annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...