:-) anna Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Julekvelden er jo spikra for de fleste. Men hva spiser dere resten av jula. Altså de halvfine dagene... 1. juledag, for eksempel. Jeg sliter med å sette sammen en meny, og siden vi har folk i hus så skal det være litt festmat. Vurderer marinert kalkunbryst, eller reker, eller noe fisk, eller andebryst eller..... er rett og slett ganske usikker.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Her er det enkelt. Brunch på 1. juledag. Ingen middag. 2. juledag kjører vi julemiddag igjen siden ingen fikk nok på julaften.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Vi har som regel ribbe 2. dag hvis vi har pinnekjøtt julaften - eller omvendt. Og 1. dag er det alltid kveite med mandelpoteter, gode grønnsaker, agurksalat og Sandefjordsmør. Det er en fin tradisjon synes jeg, deilig med en fiskemiddag innimellom det fete kjøttet. 1
Gjest Mahareth Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Det kommer an på hva julemiddagen er, og hvor vi feirer. I år blir det kalkun på julaften og ribbe på 1. juledag. Omvendt sist vi feiret der vi skal i år. 2. dagen er det ingen tradisjoner på. I romjula liker jeg å unngå julemat, er allerede lei. Tar mye heller lasagne enn mer saus og poteter.
Envy Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 1. dag har vi brunch med alt mulig godt av pålegg og rester fra julaften 2. eller 3. dag pleier vi å ha pinnekjøtt :happy:
Frk. Belle Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Vi pleier å ha dyrestek (rein eller hjort) på 1.dag. Brunch 2.dag. I år blir det imidlertid brunch 1.dag. Senere blir det Andebryst med rødkål etter tips fra KG, lammepølser med rødkål, og en dag med kveite. Vi brukskal ha beurre blance, potetsatappe og sauteerte småtomater til kveita.
sommermor Skrevet 23. desember 2010 #7 Skrevet 23. desember 2010 Vi har pinnekjøtt julaften,ribbe 1 juledag og ovnstekt hel laks 2 juledag.Resten av romjula vet jeg ikke helt. Nyttårsaften er det pinnekjøtt.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 I år blir det pinnekjøtt på julaften og ribbe på 1. juledag. (Det pleier å sjonglere mellom de to rettene de dagene). 2. juledag er samboer og jeg bare hjemme, da skal vi lage en pai med kjøttdeig og ulike typer løk. Vi er også invitert på fiskemiddag en dag i romjulen.
Kosemose Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 1. dag spiser vi kald ribbe, eggerøre og røkelaks, sylte, m.m. til brunsj 2. dag spiser vi pinnekjøtt 3. dag spiser vi fisk 4. dag er jeg overmoden for noe helt annet, helst asiatisk, for eksempel indisk eller thai.
Fantomina Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Lille-pus Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Og 1. dag er det alltid kveite med mandelpoteter, gode grønnsaker, agurksalat og Sandefjordsmør. Det er en fin tradisjon synes jeg, deilig med en fiskemiddag innimellom det fete kjøttet. Hørtes litt kjent ut det du sier der.... stekt kveite i jula er en tradisjon (min far er nordfra ). Ellers; hva med lutefisk ? - om gjestene setter pris på det da. Forslag til litt mer sjømat med juletradisjoner er jo norsk hummer (men himmel for en kostnad det blir om man er fler enn 2 ! ). Foreslår kamchatka-krabbe (kongekrabbe) en av dagene og kveite eller lutefisk en an de andre dagene. Begge deleer pleier være greit å få tak også i romjulen (takk for oppdrettskveite fra Hjelmeland)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå