Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Illustrated BMI Categories Ta et eksempel, hun her er IKKE overvektig: Suzanne is "overweight." Mener man det er man syk i hodet. Hun her er normal. BMI er bare pisspreik å forholde seg til. Som man ser av bildet i lenken under: Unnskyld meg? BMI skiller ikke mellom fett eller muskler og alle vet at muskler veier mer enn fett. Kari Traa veier noe sånt som 75kg og hun blir vel smellfeit ifølge BMI. Hvis man mener at hun er smellfeit, da har man et forkvaklet syn på hva feit er: Kari Traa
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er så helt enig! Det er rett og slett helt på jordet å bruke BMI for å avgjøre om en person er overvektig eller ikke. Siden det som kjent ikke tar høyde for type beinbygning, fettprosent, muskelmasse, m.m. Som grovt bygget og relativt veltrent ser jeg at det slår fullstendig galt ut. Er da velkjent at muskler veier mer enn fett, og med grov beinbygning har jeg mer overflate å fordele massen på enn disse "flaggstengene" som er like høye som meg.
Atdetvar Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Når >= 75% av norske kvinner knapt trener og er overvektige har det faktisk noe for seg for den delen av befolkningen. Å måle fettprosent er imidlertid en bedre indikator. Endret 22. desember 2010 av Atdetvar
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Oisann, jeg visste at BMI blir feil hvis man er veldig trent, men de to jentene i linkene var jo ikke det heller, de så jo normalt slanke ut, og var i normal form.
CafeLatte Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Gammelt nytt det vel alle vet bmi bare er tull.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Enig i at det er litt tull, MEN i tilfeller hvor man VET man er overvektig (dvs man ser at man er det, er ikke trent, men veier f.eks 20 kg mer enn "normalt" for den høyden man er osv) så kan man jo se at om man går ned i vekt så går BMI også ned og da kan man jo få en viss pekepinn på når man er innenfor en slags normalvekt da. 1
Tanzania Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 Vi måler bmi på jobben for å avgjøre hvor overvektig eller undervektig en person er. Men vi bruker det jo kun dersom vi tydelig ser at pasienten for eks er undervektig og bruker det til å følge opp vekten, for eks måle bmien hver måned for å se om hun har lagt på seg. Er et greit redskap til slik bruk tenker jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå