Gå til innhold

borgerlig eller kirkelig vielse?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg om min forlovede har to barn sammen i tillegg har vi barn fra tidligere forhold. De er resultat etter ungdomsforelskelser og vi har ikke vært gift på hver vår kant før. Jeg, den kommende bruden (?), har blandede følelser ang et giftermål... Ikke at jeg ikke vil bli gift, men all denne oppmerksomheten...! Jeg vet ikke om jeg klarer! Den kommende brudgommen vil jo så gjerne få dagen i havn...

Nå har det seg slik at ikke engang datoen er bestemt, lokale ikke leid, kjolen eksisterer ikke og forberedelsene har så langt i fra begynt! Fotograf har vi snakket med da (bare fordi det er en venninne med eget studio, og hun syns det er på tide når vi har så mange barn!)...

Hvordan skal vi gjøre det? Må bruden ha hvit kjole? Må det være mange gjester? Kan vi ha selskapet hjemme?

Jeg elsker forloveden min og vil dele resten av mitt liv med han!

Det er bare den ene dagen som gjør at magen kiler voldsomt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo gifte dere med bare forloverne tilstede,

og så gå ut og spise en lunsj eller middag sammen, dere fire?

Eller kanskje ta med barna?

Alt går an!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet ditt.

Er det slik at du lurer på om du skal ha stort eller lite bryllup?

Jeg forstår det slik at det er all oppmerksomheten du ikke liker.

I forhold til dette er det det samme om du gifter deg borgerlig eller kirkelig. Begge steder kan du ha en lukket og enkel vielse. En kirkelig vielse kan også foregå på kontoret dersom dere ønsker det.

Du behøver ikke ha brudekjole.

Du kan gifte deg i akkurat de klærne du vil.

Dere kan ha selskapet hjemme om dere ønsker det, eller dere kan la være å ha selskap om dere heller vil det.

Spørsmålet ditt har flere mulige tolkninger.

Det er forskjell på hva som er mulig og hva som ligger i folks forventninger.

Ved bryllup er det mange uskrevne forventninger i befolkningen. Disse forventningene er det opp til dere å vurdere om dere vil innfri.

En vielse i seg selv er gratis og uten oppstyr.

Det derfor spørsmålet ditt lander på er hvor mye dere selv ønsker å gjøre ut av det.

Stadig flere gifter seg i all stillhet og har lite selskap.

Lykke til med bryllup uansett hvordan dere kommer til å gjøre det!

Hilsen LMPSKJ

Skrevet

Hva med å gifte seg i utlandet, og ta en liten (familie)ferie i samme slengen? Eller det som du og din kjære har mest lyst til? Jeg ha full forståelse for at ikke alle har lyst på et tradisjonelt bryllup med stor feiring...må innrømme selv at det vil føles litt merkelig å få så mye oppmerksomhet...noe som egentlig føles privat (at jeg og min kjære bestemmer oss for å dele livet sammen og få Guds velsignelse og rettigheter som gifte) blir jo en veldig offentlig affære!

Men husk at det er ekteskapet som er det viktigste, ikke selve bryllupet og festen. Et ekteskap har flere juridiske fordeler som samboerskap ikke har, og hvis man vil tilbringe resten av livet sammen og attpåtil allerede har barn så mener jeg at ekteskapet gir den beste rammen rundt samlivet. Så gi blaffen i hva andre mener om selve festen, gjør det på deres måte og ikke la dere stoppe av folks forventninger! Just do it, som det heter på fagspråket :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...