Gå til innhold

Ødelagte egg.. hva skjer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvorfor dette skjer?

Stadig vekk når jeg koker egg og skal skrelle dem etterpå, så henger skallet rett og slett fast i egget.. Prøver å skrelle de så forsiktig jeg kan, men det ender bare med at hele egget går i stykker.

Er det noe jeg gjør galt, eller er det bare sånn noen egg er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du rpøvd å skylle eggene raskt i iskaldt vann rett etter at du har helt av kokevannet? Det hjelper.

Skrevet

Ta de under kaldt vann før du begynner å skrelle:)

Skrevet

Har du salt i vannet?

Jeg opplever det hvis jeg glemmer å ha salt i vannet.

Men ellers så støtter jeg de andre, ha alltid eggene i kald vann etterpå :)

Skrevet

Hørte om dette problemet på radio forleden, og da var det en kokk som anbefalte at eggene hadde romtemperatur før de ble kokt. Etter koking var det umiddelbar avkjøling i kaldt vann som gjalt. Helst i like mange minutter som eggene var kokt.

Skrevet

Kaldt vann, ja. At de er vanskelige å skrelle betyr at de er ferske og fine, forresten.

Skrevet

Takk for svar!

Da får jeg prøve igjen :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er stor sannsynlighet for at du har tilgang på skikkelig ferske egg ! :biggrin:

Når egg er veldig ferske så oppfører de seg slik som du beskriver, - med de utfordringene det medfører når eggene skal serveres kokte.

- og det blir liksom ikke et spesielt godt råd å be deg prøve få tak i egg som er mindre ferske heller.....

Skrevet

Som noen nevnte så anbefales det å ta eggene ut av kjøleskapet gjerne dagen i forveien før du koker dem, men har du ikke gjort det, så fortvil ikke.

Jeg putter eggene rett i det kalde vannet og lar dem koke sammen med vannet. Når det begynner å fosskoke, så teller du minuttene etter hvordan du vil ha eggene.

Jeg har dem i i åtte til ni minutter for å få fast, gul plomme. Skyller dem så raskt i kaldt vann lenge, og har fått av skallet uten problem :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Er det noen som vet hvorfor dette skjer?

Stadig vekk når jeg koker egg og skal skrelle dem etterpå, så henger skallet rett og slett fast i egget.. Prøver å skrelle de så forsiktig jeg kan, men det ender bare med at hele egget går i stykker.

Er det noe jeg gjør galt, eller er det bare sånn noen egg er?

Du kjøler ikke ned eggene raskt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...