Gå til innhold

Nytt kamera - hyvrid eller speilrefleks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å gå til innkjøp av et nytt kamera. Jeg har lyst på enten et digitalt speilreflekskamera eller et hybridkamera. Jeg er ganske amatør, men har lyst til å lære meg å ta bedre bilder.

Prismessig tenker jeg et sted mellom 3000 og 8000kr.

Er det noen som har erfaring og har noe å anbefale?

Og hva er egentlig forskjellen på et hybridkamera og et speilreflekskamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et hybridkamera er en slags sammensmelting av speilreflekskamera og kompaktkamera. fordelen er at de har alle/de fleste (?) funksjonene og bildekvaliteten til speilreflekskameraer, men størrelsen og prisen er som regel lettere og mindre i forhold til speilreflekskameraer med tilsvarende spesifikasjoner.

jeg har ingen personlig erfaring med hybridkameraer, men jeg har lest mange som mener at de er fullgode kameraer med potensiale til å "erstatte" de digitale speilrefleksene.

har lest/hørt en del positivt om Olympus PEN E-P1. avhengig av hvilke linser du ønsker, kan du få det til mellom 7-8000.

når det gjelder speilrefleks, hadde jeg i lengre tid et Canon EOS 350D (et av de første "amatør"-speilrefleksene) som jeg var veldig fornøyd med. de senere kameraene i samme EOS-serie har også vært gode. jeg er ikke helt oppdatert, men mener det er Canon EOS 550D som er det siste. tipper det er innenfor din prisramme. min erfaring er at disse kameraene er perfekte nybegynnerkameraer, med gode muligheter uten å være for vanskelig å sette seg inn i.

Nikon har også "amatør"-speilrefleks, de har jeg bare så vidt vært borti. men i praksis er det så og si ingen forskjell på dem, med tanke på funksjoner og bildekvalitet.

Endret av madison rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg har lest følgende test fra vg:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10012297

Utifra denne testen er det to som virker mer aktueller:

1) speilrefleks: Sony SLT Alpha 55 med 18-55mm objektiv

2)Hybrid: Samsung NX10 med 18-55mm objektiv

Andre erfaringer enten med en av disse kameraene, kameraet Madison nevnte (Olympus PEN E-P1) eller andre kameraer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror helt på hur stor kontroll du vill ha över bilderna. Är du som jag och vill kunna styra precis allt så är spegelreflexkamera att föredra, men om du gillar att välja bland färdiga menyer och inställningar så är en hybridkamera bra.

En spegelreflex är ju alltid proffsigare och ger dig större kontroll, men det är ju inte alla som vill ha det (eller orkar lära sig alla inställningar). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror helt på hur stor kontroll du vill ha över bilderna. Är du som jag och vill kunna styra precis allt så är spegelreflexkamera att föredra, men om du gillar att välja bland färdiga menyer och inställningar så är en hybridkamera bra.

En spegelreflex är ju alltid proffsigare och ger dig större kontroll, men det är ju inte alla som vill ha det (eller orkar lära sig alla inställningar). ;)

TS her igjen. Takk! Så fint med innspill!

Ja, jeg har også tenkt litt som deg. På den ene siden har jeg lyst til å lære meg og bli litt proffere, men samtidig så er jge litt usikker på hvorvidt det kommer til å skje. Av den grunn heller jeg litt mot hybridkameraene...

Noen merker å anbefale? Finnes så mye der ute. Kan jeg stole på VG sine tester??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg planlegger å gå til innkjøp av et nytt kamera. Jeg har lyst på enten et digitalt speilreflekskamera eller et hybridkamera. Jeg er ganske amatør, men har lyst til å lære meg å ta bedre bilder.

Prismessig tenker jeg et sted mellom 3000 og 8000kr.

Er det noen som har erfaring og har noe å anbefale?

Og hva er egentlig forskjellen på et hybridkamera og et speilreflekskamera?

Et hybridkamera tar kjempegode bilder, men har begrensede utvidelsesmuligheter,dersom det er ønskelig på sikt. Det er meget begrenset utvalg i ekstra linser til hybridene.

Et speilrefleks kan du "vokse" mere med som fotograf. Dvs du kan utvide med flere/bedre linser, blitz osv etterhvert som du føler for det og har et stoooort utvalg å velge i. Et normalt nybegynner speirefleks er ikke nevneverdig tyngre, dyrere eller større enn et hybridkamera.

Argumentet en annen her har om at hybrid har flere ferdiginnstillinger er bare tull. Det samme har speilrefleks, men det gir det også mulighet til å kjøre full manuelt, dersom du vil det etterhvert.

Jeg hadde valgt speilrefleks.

Så lenge du er nybegynner og amatør, er det tull å bruke mer enn 3-5000kr. Jeg ville sagt nærmere 3 enn 5. Et supert startkamera til en fantastisk pris er dette fra Canon. Se HER

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående märken så skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat än Canon och Nikon helt enkaelt för att de alltid varit bäst på marknaden. Nu börjar amatörmärkena närma sig lite grand dock, men de största urvalen får du fortfarande hos Canon och Nikon. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hybridkamera har fast linse (objektiv) og thats it.

nei, hybridkameraer har utskiftbar optikk. det gjelder i hvert fall kameraet jeg lenket til og hybridkameraet trådstarter lenket til. når det er sagt så er utvalget av optikk til disse kameraene foreløpig "ingenting" i forhold til utvalget av optikk til speilreflekskameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar alle sammen.

Henkie: Du fikk meg til å tenke litt - og kjenner jammen jeg dreier litt mot å kjøpe speilrefleks nå.

I dag skal jeg sette meg mer inn i kameraene til Canon. Det jeg har mest lyst på så lang er et Sony kamera A33 eller A55, men de koster begge to mellom 6- og 80000 iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Henki!

Ville valgt speilrefleks! Kjøpte selv speilrefleks da jeg begynte å få gnisen for foto.

Det var et billig kamera som jeg har vokst masse med!! dette var et nikon d40, så er kjempe enkelt og billig kamrea!

Det er ikke så stor forskjell på de forskjellige kameraene selv om prisforskjellen er stor.

En som ikke trenger noen kjempe store forstørrelser så er megapixler ingenting å bry seg om. Et på 8 mp vil da holde. Å betale mer for å få fler mp er ingen vits.

Men ville holdt meg til nikon eller canon av flere grunner. De er det mye lettere å få brukt og bra ekstra utstyr til, og mange kan hjelpe deg om du får problemer da dette er det som er mest vanlig.

kjøper du et nytt nikon speilrefleks får du med et nybegynner kurs som lærer deg litt om de viktigste innstillingene. Trives du med dette kurset kan du etter å ha prøvd ut litt selv kjøpe flere påbyggingskurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for svar alle sammen.

Henkie: Du fikk meg til å tenke litt - og kjenner jammen jeg dreier litt mot å kjøpe speilrefleks nå.

I dag skal jeg sette meg mer inn i kameraene til Canon. Det jeg har mest lyst på så lang er et Sony kamera A33 eller A55, men de koster begge to mellom 6- og 80000 iallefall.

Ja, tenk deg godt om du før du velger noe annet enn speilrefleks.

Og så; du trenger IKKE et kamera til 6-8000 der du er nå (uansett hva selgeren på butikken sier) Dessuten er det Nikon og Canon som "gjelder" på speilrefleks. Ikke Sony. Sonyen er sikkert knallbra, men det er ikke så kurant som Nikon/Canon.

Du gjør lurest i å kjøpe et Canon/Nikon til 3-4000,-

Da kan du lære selv, og vokse som fotograf.

Noe som alle bør merke seg er følgende: En god fotograf kan nemlig ta MYE, MYE bedre bilder med et kamera til 3.000 kroner enn det du (og jeg) klarer med et kamera til 20.000,- Det handler nemlig om så mye mer enn megapixler og tekniske data. Det handler om å se motivet, situasjonen, lyset, utsnittet osv. Det læres med erfaring - ikke tekniske data.

Dette vet jeg, fordi jeg har erfart det. Hadde et kamera til 5000, og kjøpte deretter et til 15.000 som hadde mye bedre tekniske data, megapixler osv.

Bildene ble ingenting bedre. Rett og slett fordi fotografen var like dårlig :)

En enkel sammenlikning er: du blir ikke god snekker av å kjøpe en grisedyr hammer hvis ikke du kan snekre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS her.

Takk for alle svar. Tenkte jeg skulle oppdatere og fortelle hvilket kamera jeg endte med å kjøpe. Det ble Nikon D3100 speilreflekskamera. Så langt er jeg veldig fornøyd, men skal bruke mer tid på å sette meg inn i brukermanualen for å få mest mulig utbytte av kameraet. Også har jeg kjøpt meg en bok for å lære å ta bedre bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for alle svar. Tenkte jeg skulle oppdatere og fortelle hvilket kamera jeg endte med å kjøpe. Det ble Nikon D3100 speilreflekskamera. Så langt er jeg veldig fornøyd, men skal bruke mer tid på å sette meg inn i brukermanualen for å få mest mulig utbytte av kameraet. Også har jeg kjøpt meg en bok for å lære å ta bedre bilder :)

Klokt kameravalg, og lurt å kjøpe den boka.

Nå er det bare å knipse ivei og prøve deg frem, så lærer du snart å ta gode bilder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...