Gå til innhold

Nytt kamera - hyvrid eller speilrefleks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å gå til innkjøp av et nytt kamera. Jeg har lyst på enten et digitalt speilreflekskamera eller et hybridkamera. Jeg er ganske amatør, men har lyst til å lære meg å ta bedre bilder.

Prismessig tenker jeg et sted mellom 3000 og 8000kr.

Er det noen som har erfaring og har noe å anbefale?

Og hva er egentlig forskjellen på et hybridkamera og et speilreflekskamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et hybridkamera er en slags sammensmelting av speilreflekskamera og kompaktkamera. fordelen er at de har alle/de fleste (?) funksjonene og bildekvaliteten til speilreflekskameraer, men størrelsen og prisen er som regel lettere og mindre i forhold til speilreflekskameraer med tilsvarende spesifikasjoner.

jeg har ingen personlig erfaring med hybridkameraer, men jeg har lest mange som mener at de er fullgode kameraer med potensiale til å "erstatte" de digitale speilrefleksene.

har lest/hørt en del positivt om Olympus PEN E-P1. avhengig av hvilke linser du ønsker, kan du få det til mellom 7-8000.

når det gjelder speilrefleks, hadde jeg i lengre tid et Canon EOS 350D (et av de første "amatør"-speilrefleksene) som jeg var veldig fornøyd med. de senere kameraene i samme EOS-serie har også vært gode. jeg er ikke helt oppdatert, men mener det er Canon EOS 550D som er det siste. tipper det er innenfor din prisramme. min erfaring er at disse kameraene er perfekte nybegynnerkameraer, med gode muligheter uten å være for vanskelig å sette seg inn i.

Nikon har også "amatør"-speilrefleks, de har jeg bare så vidt vært borti. men i praksis er det så og si ingen forskjell på dem, med tanke på funksjoner og bildekvalitet.

Endret av madison rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg har lest følgende test fra vg:

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10012297

Utifra denne testen er det to som virker mer aktueller: