Gå til innhold

Levende julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen av dere som vurderer å gi bort en levende julegave i år? En søt liten kattunger? En liten leken og søt hundevalp? Nei, jeg håper dere tenker minst fire ganger over det før dere tar en slik avgjørelse. :)

God Jul! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyr er ikke julegaver. Det nærmeste vi har vært var da jentene fikk hamsterbur m\utstyr til jul ett år, og vi dro i romjulen og kjøpte hamster. Dette var etter grundig vurdering av om de virkelig ville ha hamster, hva det innebærer med stell av bur osv og mye lesing om hamster. Jentene selv var kjempefornøyd med julegaven,selv om det da altså ikke var med en hamster, og puslet lenge med å gjøre buret klart.

Større dyr , som katt eller hund ville aldri ha blitt anskaffet i juletiden her i huset. Det er som regel en travel tid, huset er "anderledes" enn vanlig med all julepynten, og vi har lite fri. En hund eller katt trenger ro når den får nytt hjem, og en familie som har tid til å være sammen med den. Neste gang det blir valpekjøp her går ferien det året med på å ta imot et nytt familiemedlemm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! Tastet feil, ser jeg. Og jeg som hater å opptre som anonym bruker. Vel, TS er altså meg. Som synes levende julegaver er en uting. I alle fall dersom de ikke er grundig gjennomtenkt. De som velger å gi et barn et kjæledyr som julegave må virkelig ha tenkt grundig gjennom saken først. Ellers risikerer dette nye kjæledyret å bli glemt straks nyhetens interesse har gitt seg. Barn kan ikke klandres. De ser selvsagt ikke konsekvensene av å ønske seg et kjæledyr. Men det gjør de voksne. Og det er de voksne som må overta det daglige stellet av kjæledyret når den første interessen avtar.

Selvsagt er jeg sikker på at de aller fleste voksne vet alt dette allerede, men på vegne av alle søte, lodne og lekne små dyreunger som er i "faresonen" føler jeg sterkt for å legge ut en påminnelse. Litt for sent egentlig, men..

"God Jul" -meldingen i hovedinnlegget er forresten en link. Om noen ikke har oppdaget det. Denne er IKKE en link:

God Jul, alle dyrevenner der ute!

:nissevink:

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! Anskaffelse av dyr er en beslutning familien må ta sammen, og de voksne må være 100% klare for å ta ansvaret, for en kan faktisk ikke forvente at et barn er modent for det uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Tja... Kommer an på. Hadde jeg fått katt i julegave hadde jeg nok tatt den i mot med åpne armer, men det er fordi jeg er en person som elsker dyr og ønsker meg flere katter. Hvis vedkommende lenge har ønsket seg dyr og er en ansvarsfull person med "katt" eller "hund" skrevet på ønskelista er det ikke like ille.

Men som en sjokkerende gave til unger som ikke har peiling? Snakk om idioti! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne bare tenkt meg å gi et dyr i julegave hvis det var til en person som hadde ønsket seg det dyret lenge og som hadde satt seg inn i hva det vil si å ha det dyret.

Og som hadde tenkt til å kjøpe seg et slikt dyr etterhvert.

F.eks jeg: Ønsker meg hund til jul! Har satt meg inn i alt som har med hunder å gjøre, har vokst opp med hund og føler jeg er klar for å få meg en hund.

(Men huseier HATER hunder og sier h*n er redd for hunder (selvom h*n klapper store hunder osv)), så det får vente.

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS. Og selv om man vil gi en valp/kattunge til noen man vet virkelig ønsker seg et dyr og kan ta skikkelig vare på det, så bør man likevel ikke gi selve dyret på julaften. Som regel er det så mye ståk og bråk den dagen at det blir en stressende opplevelse for den lille. Gi heller et halsbånd eller bilde pakket inn, slik at vedkommende vet hva han får. Så kan dere hente valpen/kattungen i romjulen heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi kjæledyr i julegave må være veldig lite fornuftig og gjennomtenkt. Og ganske egoistisk.

Min nåværende hund fikk jeg selv i julegave, men da hadde jeg allerede bestemt meg for å få ny hund og jeg plukket ut hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Helt enig med TS. Og selv om man vil gi en valp/kattunge til noen man vet virkelig ønsker seg et dyr og kan ta skikkelig vare på det, så bør man likevel ikke gi selve dyret på julaften. Som regel er det så mye ståk og bråk den dagen at det blir en stressende opplevelse for den lille. Gi heller et halsbånd eller bilde pakket inn, slik at vedkommende vet hva han får. Så kan dere hente valpen/kattungen i romjulen heller. :)

Godt sagt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke ha eneansvar for dyr uansett, det er jo ikke lov en gang. Å gi noen et levende dyr som gave uten at vedkommende er forberedt på det er "høl i huet" uansett om det er julepresang eller til konfirmasjonen.

Hvis noen virkelig ønsker seg dyret så synes jeg ikke det er så dumt å gi det bort som en avtalt gave, av type, "jeg kjøper en hund til deg til jul-avtale" eller lignende, som begge er inneforstått med, både giver og mottager. OG julen er jo en tid der de fleste har mer fri enn ellers, slik at man har tid til å ta i mot det nye familiemedlemmet.

Og man har det vel ikke SÅ stressende på julaften at man ikke kan ta seg av et dyr, da er det på tide å legge om julefeiringen, for da er det søren meg skadelig for menneskene også, hehe

Men ellers, så er jeg veldig motstander av det å gi bort dyr som en overraskelse.

Min nåværende hund ble i sin tid gitt bort som konfirmasjonspresang, til en drittunge som gikk lei da han var 6 mnd, og så havnet han på kennel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet i å gi dyr i julegave, så lenge det er avtalt på forhånd og man får dyret i hus en dag det passer. Er det et hamster har det relativt lite å si om man får det på julaften, så lenge det får være litt i ro de første dagene. En hund eller en katt er derimot dyr man bør få litt før eller etter. Men de kan jo fortsatt være julegaver :)

Men å gi et dyr uten at det er snakket om på forhånd, sånn helt overraskende på julaften, er ikke videre lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som vurderer å gi bort en levende julegave i år? En søt liten kattunger? En liten leken og søt hundevalp? Nei, jeg håper dere tenker minst fire ganger over det før dere tar en slik avgjørelse. :)

God Jul! :)

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Jeg skrev også et innlegg om denne problemstillingen for en liten stund siden.

En slik avgjørelse tar man ikke på dagen. Det er altfor mange dyr som blir omplassert med en gang barna ikke syns dyrene er noe 'spennende' lengre. Det er helt idiotisk å gi levende gaver, selv om tanken bak det er godt ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, nei, nei og atter NEI. Det er helt latterlig idiotisk å gi noen et dyr i julegave. Et dyr er ikke noe man gir eller tar, det er et familiemedlem og man skal verne om dem som familiemedlemmer også! Et dyr er et levende vesen, og før man får et levende vesen i hus skal man tenke seg om firogførti ganger og helst to ganger til. Man skal stille seg spørsmål: har jeg tid til dette dyret? Har jeg økonomiske midler hvis dette dyret blir sykt? Vet jeg det jeg trenger å vite om dette dyret? Har jeg støttekontakter dersom jeg er nødt til å reise bort og dyret trenger pass? Har jeg noen andre dyr som vi må ta hensyn til når vi får inn et nytt dyr i hus?

Du som *giver kan ikke svare på disse spørsmålene for den personen som skal ha dyret. Bare eieren av dyret, eller den potentielle eieren, kan svare på det. Du ville vel aldri gitt et barn i julegave til noen, sant? Og da gir du ikke et dyr heller.

Jeg forstår at mange vil ha dyr, og at å gi en såpass "fin" julegave er søtt. Men tanken bak er god og utførelsen idiotisk. Det må for all del ikke bli normalt å gi bort dyr i hytt og pine. Det må ikke dannes en slags likegyldig holdning overfor å omplassere, kjøpe eller selge dyr. Dyr er allerede sett på som mindre verdt enn mennesker, og disse menneskene som tenker det gjør også handlinger på bakgrunn av det. Det passer de stakkars dyrene dårlig. Dyr trenger stabilitet, omsorg, kjærlighet og økonomisk/fysisk/psykisk støtte.

:hund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...