AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette... Og vet ikke hvor jeg skal få råd annet enn hos advokat. Men vil gjerne ha en pekepinn om det er noe vits å gå til advokat. Saken er den at vi skal gå fra hverandre, det er mitt valg. Han har overtatt gården til sine foreldre på odel, dvs vi ga 1,5 mill i odelstakst. Jeg må jo derfor flytte. Men hvordan blir oppgjøret? Gården er takstert til 4,5 mill vanlig takst. Etter vi overtok har vi pusset opp både inni huset og oppgradert fjøset og kjøpt veldig mye nye redskaper som traktor, rundballepresse o.l. Er det riktig at jeg skal gå ut fra odelstakst? Vi har nå 2,8 mill i gjeld, så det vil jo si at jeg ender opp med å skylde han penger hvis jeg går....... Hjelp. Hvordan er disse reglene? Har googlet men finner ikke ut av noe...
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Hvis du står som medeier på gården må han kjøpe deg ut. Hvordan du kan få det til at du skylder han penger om du går kan jeg ikke skjønne. Ring advokat. Du trenger å få råd til hvordan gå frem, og du trenger å vite litt mer om odelslov og skilsmisseoppgjør.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Ja jeg står som medeier og jeg står som medskyldner på lånet. Jeg trodde også han måtte betale meg ut iom han ikke har særeie, men jeg har skrevet under på at ved et evnt samlivsbrudd så skal han overta bruket om økonomien tilsier dette. Jeg vet at han vil prøve seg på at vi overtok til odelstakst, og at jeg derfor ikke får med meg annet enn mine personlige eiendeler som klær og det jeg har fått av personlige gaver..... Er nok sikkert lurest å snakke med en advokat ja....
lindajørgensen Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 Ja jeg står som medeier og jeg står som medskyldner på lånet. Jeg trodde også han måtte betale meg ut iom han ikke har særeie, men jeg har skrevet under på at ved et evnt samlivsbrudd så skal han overta bruket om økonomien tilsier dette. Jeg vet at han vil prøve seg på at vi overtok til odelstakst, og at jeg derfor ikke får med meg annet enn mine personlige eiendeler som klær og det jeg har fått av personlige gaver..... Er nok sikkert lurest å snakke med en advokat ja.... Hei.Jeg er oppe i samme situasjon.Du må gå til en advokat for det er så mye som spiller inn.Selv om det er odel så har du mange rettigheter.Det kommer an på hvor lenge dere har vært gift og om dere var gift når han tok over gården og hva dere har gjort.Det står om det i lov 5 paragraf 5.9.Du klarer ikke dette uten en advokat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå