Gå til innhold

når hundene "barker" ihop


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har to hannhunder som fram til nå har gått veldig bra sammen. Den eldste er 4 år og 40 kilo og den yngste er 2,5 år og 60 kilo.

Det er alltid den yngste som renner i den eldste (rang-kamp kanskje), og det er i situasjoner hvor han mener å ha eiendomsrett på en av familiemedlemmene eller ved matlaging.

Ute går de godt sammen, men det begynner å bli ille hjemme. Jeg frykter at en av barna skal komme i mellom, eller at yngstemann rett og slett skader eldstemann stygt.

Har hørt om DAP-halsbånd som kan roe ned noe. Har også hørt at noen bruker valerina natt for å roe hunden i en periode mens hyppig trening pågår.

Er det noen av dere som har erfaring med dette, evt andre råd å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,da har du et problem.

Dap roer godt ned uro ved feks ved bil kjøring eller angst for og være alene hjemme.

Jeg må si deg helt ærlig at du bør skille de,det er for stort og ha disse gutta sammen.

Du kan jo prøve kjemisk kastrering ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,da har du et problem.

Dap roer godt ned uro ved feks ved bil kjøring eller angst for og være alene hjemme.

Jeg må si deg helt ærlig at du bør skille de,det er for stort og ha disse gutta sammen.

Du kan jo prøve kjemisk kastrering ????

Ja, problem har jeg ja :)

Har vurdert (kjemisk) kastrering, men er skeptisk da yngstemann er meget usikker på det meste som er nytt, og jeg er redd det skal forsterkes når testosteronet kommer bort...ikke direkte fryktaggresjon, men ikke langt unna heller :(

Vurderer sterkt å la x-en overta yngstemann, men problemet er at han er syk og trenger til tider mye hjelp i forhold til lufting o.l...

Men jeg får vel heller hjelpe med det, enn å risikere at jeg må ha ham bort til fremmede :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannhund på 2,5 år er jo endelig voksen både fysisk og mentalt, og vil føle at han har krav på flere goder i forhold til omverden. Yngre hanner har lettere for å innordne seg, men når de blir 2 år+ må de liksom finne plassen sin i flokken igjen.

Så det er viktig å tydeliggjøre hvordan ting skal være hjemme hos dere. Prioriter alltid den eldste. Han skal ha mat først, han skal ha kos først, i det hele tatt ha førsteretten på alt. Unngå situasjoner der de ryker i tottene på hverandre ved å ligge i forkant. Feks. Gi dem mat i hvert sitt rom, be yngste legge seg på plassen sin når eldste får kos. Legg begge på plassen sin, eller i dekk, når dere lager mat på kjøkkenet. Hvis de bryter kommandoen kan du feste en liten krok i veggen ved soveplassen til hver hund med et kobbel festet til.

Det er bare en vane som skal brytes, så ikke fortvil. Problemet inne i motsetning til ute er at inne har hundene lettere for å kjede seg, og det er flere goder å krangle om og mindre plass. Det blir mer irritasjon. Derfor er det viktig å begrense godene til et minimum en periode.

Samtidig er det dessverre en gang sånn at ikke alle hannhunder går sammen. Men det er enda mye dere kan forandre på før dere gir opp.

DAP er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannhund på 2,5 år er jo endelig voksen både fysisk og mentalt, og vil føle at han har krav på flere goder i forhold til omverden. Yngre hanner har lettere for å innordne seg, men når de blir 2 år+ må de liksom finne plassen sin i flokken igjen.

Så det er viktig å tydeliggjøre hvordan ting skal være hjemme hos dere. Prioriter alltid den eldste. Han skal ha mat først, han skal ha kos først, i det hele tatt ha førsteretten på alt. Unngå situasjoner der de ryker i tottene på hverandre ved å ligge i forkant. Feks. Gi dem mat i hvert sitt rom, be yngste legge seg på plassen sin når eldste får kos. Legg begge på plassen sin, eller i dekk, når dere lager mat på kjøkkenet. Hvis de bryter kommandoen kan du feste en liten krok i veggen ved soveplassen til hver hund med et kobbel festet til.

Det er bare en vane som skal brytes, så ikke fortvil. Problemet inne i motsetning til ute er at inne har hundene lettere for å kjede seg, og det er flere goder å krangle om og mindre plass. Det blir mer irritasjon. Derfor er det viktig å begrense godene til et minimum en periode.

Samtidig er det dessverre en gang sånn at ikke alle hannhunder går sammen. Men det er enda mye dere kan forandre på før dere gir opp.

DAP er lurt!

TS her :)

Takk for oppmuntrende svar :)

Vi har alltid vært konsekvent med å gi eldstegutten først både når det gjelder kos og mat, men har desverre ikke tenkt på å legge lillegutt ned først slik at han ikke forstyrrer...det skal jeg begynne med :D

Er ikke problem når de får mat sammen,spiser side ved side og deler vannskål mellom munnfullene, snodige dyr :gjeiper:

Skal absolutt bli mere konsekvent på å sende de på plassene sine når vi lager mat, og innkjøping av DAP skal bli.

Men hva lønner seg, et halsbånd til hver eller sånn som man plugger i stikk-kontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de kan spise side om side er jo supert! (Men se etter små tegn på stress likevel) Siden det er inne i huset dere har problemer ville jeg kjøpt en dap til stikkontakt.

Lykke til da! Høres ut som dere har en helt overkommelig knuffeperiode syns jeg, så det er nok bare å senke skuldrene. Men vær konsekvent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her :)

Men hva lønner seg, et halsbånd til hver eller sånn som man plugger i stikk-kontakten?

Vet ikke hvilken rase du har, men dersom du ikke har en rase med kort pels ville jeg gått for DAP-diffuser. Halsbånda må være i kontakt med huden og med annen pels enn korthåret vil det gi lite effekt.

Samtidig tror jeg det kan være lurt å gjøre som det nevnes med å prioritere litt mer den eldste, men hannhunder som er såpass jevnaldrene vil ha en tendens til å brake sammen nå og da. Jobben din blir å legge opp til at det ikke skjer i utide om jeg kan si det på den måten.

En av hundene er gjerne ikke blitt helt trygg på den andre enda. Trenger ikke nødvendigvis være yngstemann (eldsten er jo bare 4 år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen :)

Eldstegutten har såpass mye pels at det da blir kjøpt inn diffuser.

Han blir 4 år nå tidlig på januar og ble ikke voksen selv før fylte 3.

Yngstegutten er av en rase som ofte ikke går med andre hannhunder, bortsett fra flokkmedlemmer... leser jo tegn til den store gullmedalje om dagen for å prøve å av-verge neste angrep...får bare fortsette med det, å håpe at det retter seg når minsten blir voksen og tryggere på seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Vi hadde det samme problemet men der gikk det galt.

Håper virkelig du får det til :)

Takk for det :)

Jeg kommer iallefall til å prøve. Har hatt noen episoder i dag å, men fulgte rådet over her og kommanderte den som ikke skulle ha kos da på plassen sin. Har også konsekvent "lagt" de på plassen sin hver gang det har vært matlaging i dag...ser yngstemann "furter" , men det har gått overraskende bra :)

Øyner iallefall håp nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...