Gå til innhold

Vasking av bher

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel sitt, men hvordan vasker man bher i maskin på en mest mulig skånsom måte?

slik at de ikke blir stygge/ødelagte?

Lønner det seg å bruke sånne vaskeposer? hvor får man evt tak i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid vaskepose. Det gjør bl.a. sitt til at dersom en spile skulle løsne så kan den ikke sette seg fast i trommelen. Nå har jeg aldri opplevd det da og jeg har vasket bh'er i maskin i veldig mange år.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vaskeposer får du blant annet på Rema, Nille, Clas Ohlson.

Alt undertøy vasker jeg på 60 grader - inkludert BH'er. Mine BH'er holder fint i 6 mnd. - så er det "slark" i stropper og tid for å anskaffe nye uansett.

Skrevet

så ofte som hver 6 mnd?

syns det var litt vel ofte da jeg kun kjøper dyrt undertøy på spesialbutikker for undertøy..

Skrevet

Jeg bruker vaskepose, vasker på 40 grader og kjøper også forholdsvis dyre bh-er (ikke de aller dyreste) på spesialbutikker.

Jeg behandler de egentlig litt som skoene mine ;) Bytter bh ofte sånn at de får "hvile" innimellom, og lar de ikke de jeg er mest "redd for" ligge å slenge. Har også et par bh-er som det ikke er så farlig med, pluss sportsbh-er for trening/alt som innebærer merkelig stillinger, aktivitet og svetting (flytting og oppussing f.eks). Kjøper bare bh-er som ikke har metallspile forresten, metallet brekker fortere enn plast og annet materiale, og det er også større sjanse for at tuppen på spilen "sprenger seg igjennom" på siden. Har flere vaskeposer sånn at jeg har en egen for bh-ene, og har en oppbevaringspose i klesskapet til når de ikke er i bruk. Vasker de aldri på samme vask som ting med glidelås eller metallknapper.

Haha, merker at jeg høres nazi ut på dette nå -men jeg kan forsikre om at det ikke akkurat er full orden i sysakene ellers. :fnise: Men når jeg først bruker en god del penger så er jeg bare litt opptatt av at de skal holde en stund. Synes forresten det er stor forskjell på merker/stoff -men stort sett så holder mine 1år+ (når de er så gamle så går de over til å bli "kose bh-er")

Vaskeposer får du forresten kjøpt på nesten alle kjedebutikkene som selger klær/undertøy, og som andre nevner her finnes de på så godt som alle dagligvarebutikker og en god del "alt mulig butikker". :)

Gjest Blondie65
Skrevet

så ofte som hver 6 mnd?

syns det var litt vel ofte da jeg kun kjøper dyrt undertøy på spesialbutikker for undertøy..

De er ikke fullstendig gåen, men det blir slark i stroppene. Mine er importert - jeg kjøper alt gjennom Bravissimo fordi jeg ikke har råd til å kjøpe BH'er i spesialbutikk i Norge. Jeg er helt avhengig av skikkelig hold og stropper som holder. Har stor cup. Dette sliter nok ekstra på BHene.

Skrevet

Vaskepose. Mine "billige" bh er holder seg fint ganske lenge.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vasker altså mine BH sammen med undertøy i samme farge. Finnes ikke glidelåser på dette tøyet. Undertøy vaskes på 60 grader fordi det skal være 100 % rent.

Og ja et av problemene med BH med metallspile er at etter ca 6 mnd øker risikoen for at den presser seg ut i siden. Men jeg er nødt å ha metallspile med min cup.

Skrevet

Bruker også vaskepose, og mine bher holder seg fine lenge

Skrevet

vasker dere bhene etter hver gang dere har brukt de?

jeg bruker de ofte noen dager, men usikker på hva som er vanlig?

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Vasker klær en gang pr uke og da er det gjerne to BH som må vaskes.

Det er kun truser og sokker jeg skifter hver dag eller etter dusj.

Endret av Blondie65
Skrevet

Vasker dem på hurtigprogram, men på 30 grader med Milo, og så lite sentrifugering som mulig :jepp:

Skrevet

vasker dere bhene etter hver gang dere har brukt de?

jeg bruker de ofte noen dager, men usikker på hva som er vanlig?

Jeg bruker dem noen dager, men jeg har MANGE og bruker nesten aldri samme BH to dager på rad. De får hvile litt, så kommer de på igjen, og får en vask når de har vært på en tre-fire ganger. Har jeg blitt svett i dem havner de på vask.

Mine går på 40 grader sammen med annen finvask, i vaskepose så ikke spilene havner i maskinen om de skulle begynne å stikke seg ut av sømmene. De holder lenge, jeg har faktisk billig-BHer fra KappAhl som jeg kjøpte for 3-4 år siden (kudos til KappAhl for å lage BHer som er helt riktige til min kropp, forresten).

Skrevet

Jeg vasker BH'er kun for hånd. Når jeg betaler ca. 500 kr for pr. stk vil jeg ta så godt vare på dem som jeg kan. I stedet for vasker jeg dem etter to-tre dagers bruk, og unngår ofte å bruke samme to dager på rad slik at elastikken får hvilt seg. Det er dette jeg har fått anbefalt i undertøysbutikk. Jeg har blitt advart mot å vaske i maskin fordi det kan ødelegge spilene, men også fordi selve stoffet ødelegges så BH'ene gir mindre støtte.

Når jeg vasker dem bruker jeg så varm vann jeg kan få fra krana, og lar dem ligge i bløt i 1/2-1 time. Jeg bruker OMO for farget tøy, men har hørt at Milo skal være enda bedre fordi det sliter mindre på elastiske stoffer. Etter bløtlegging gnir jeg på stoffet for å få det rent, og skyller godt til slutt.

Jeg brukes mest sorte BH'er eller andre mørke farger, og har derfor lite problemer med misfarging. Hvis jeg er nøye med å skifte ofte, klarer jeg også å bevare hvite eller lyse BH'er fine i fargen ganske lenge. Stroppene er det området som lettest blir misfarget, så jeg må ofte gni litt ekstra der.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg vasker mine på vanlig program på 40 grader. Prøver å alltid bruke vaskepose, men glemmer det litt for lett. Har opplevd at metallspilen forsvinner ut av bhen og inn i maskinen. Skjer veldig sjeldent med nye bher, men med gamle som spilen har begynt å prøve å finne veien ut av.

Skrevet

Jeg har de i vaskepose og vasker på håndvaskprogram.

Skrevet

Jeg vasker mine i vaskepose og på 40 grader sammen med vanlig tøy. Truser og sokker vaskes på 60 grader...

Skrevet

Bruker ikke vaskepose, rett og slett fordi jeg glemmer det hver gang. Men vasker de sammen med annet tøy i samme farge på 30-40 grader finvask.

Skrevet

Til hverdags bruker jeg stort sett billige bhèr, og de går i maskeinen ( i vaskepose) på 40 grader.Sportsbhèr går i maskinen sammen treningstøyet på 60 grader. Men har også endel fint og ganske dyrt undertøy, og det vasker jeg for hånd.

Skrevet

Vaskeposer får du blant annet på Rema, Nille, Clas Ohlson.

Alt undertøy vasker jeg på 60 grader - inkludert BH'er. Mine BH'er holder fint i 6 mnd. - så er det "slark" i stropper og tid for å anskaffe nye uansett.

Blir du ikke plaget av knirkingen når du vasker på 60 grader? Jeg pleide å vaske alt på 60 grader, og absolutt alle BH-ene med spiler endte opp med å bli skikkelig knirkete. Passformen ble også dårligere :tristbla:

Vasker forøvrig BH på 40 grader uten pose, og sportsBH uten spiler på 60 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...