Gå til innhold

Kaninhold


Tiffani

Anbefalte innlegg

Sønnen min ønsker seg veldig en kanin. Nå er jeg en dyrekjær person, og selv om vi allerede har hund og katt, er det greit for meg med en kanin også. Det jeg lurer på er hvor mye stell en kanin krever. For selv om sønnen min blir eieren, kommer jeg til å bli ansvarlig for dyret. Barn kan ikke ha det hele og fulle ansvar for dyr.... Jeg lurer også på om det vil bli veldig dyrt å holde kaninen?? Er slikt som skal være i buret dyrt, og må man kjøpe nytt hele tiden?? Er det vanlig at kaniner blir mye syk, slik at det kan bli mange og dyre veterinærregninger? Omtrent hvor mye kommer kaninen til å koste i måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kaniner er fine kjæledyr, men ikke så fine til unger egentlig.

De liker som oftest ikke å bli bært og dulla med så mye.

Så det beste hvis dere vil ha et godt forhold til kaninen er å begynne å bygge opp tillit fra bakkenivå.

DVS f.eks sitte på bakken og ha en godbit i hånda og la kaninen nappe den ut av hånda :)

Tja, hvor dyrt det blir er vanskelig å si.

Det kommer an på hva slags kaninpellets du gir dem og hvor du kjøper høyet.

De trenger jo egentlig i bunn og grunn bare å spise kaninpellets og høy (80% av det de får i seg skal være friskt og grovt høy).

Jeg bruker kanskje 400-500 kroner i måneden på 2 kaniner.

Det er kaninpellets, høy og trepellets til kanindoen.

Kaniner kan lære seg å gå på doer slik som katter, og da kan man ha trepellets/fyringspellets oppi doen. Det er en grei løsning synes jeg.

Kaniner er veldig skjøre, så du må passe på at den ikke blir utsatt for noe særlig med trekk.

Du kan kjøpe deg "Den store kaninboka", der står det veldig mye om kaniner. Kanskje aller mest om innekaniner.

Vet ikke om du har tenkt til å ha kaninen ute eller inne?

Du trenger ikke å kjøpe nytt bur hele tiden hvis du i utgangspunktet kjøper noe av kvalitet og holder det i orden.

Jeg hadde samme utebur til mine kaniner i 5-6 år og det var i like god stand da kaninene døde. Byttet bur noen ganger før det da.

Kaniner er ikke de dyreste kjæledyrene akkurat, hvis man sammenlikner med katt og hund, er de ganske billige når det kommer til veterinærregninger.

Betalte 1600 kroner for kastrering av en hunnkanin, og det er et stort inngrep. Til sammenlikning betalte vi 8000 kr for trekking og behandlig av tenner til hund.

Håper ikke svaret mitt ble for surrete!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kaniner er fine kjæledyr, men ikke så fine til unger egentlig.

De liker som oftest ikke å bli bært og dulla med så mye.

Så det beste hvis dere vil ha et godt forhold til kaninen er å begynne å bygge opp tillit fra bakkenivå.

DVS f.eks sitte på bakken og ha en godbit i hånda og la kaninen nappe den ut av hånda :)

Tja, hvor dyrt det blir er vanskelig å si.

Det kommer an på hva slags kaninpellets du gir dem og hvor du kjøper høyet.

De trenger jo egentlig i bunn og grunn bare å spise kaninpellets og høy (80% av det de får i seg skal være friskt og grovt høy).

Jeg bruker kanskje 400-500 kroner i måneden på 2 kaniner.

Det er kaninpellets, høy og trepellets til kanindoen.

Kaniner kan lære seg å gå på doer slik som katter, og da kan man ha trepellets/fyringspellets oppi doen. Det er en grei løsning synes jeg.

Kaniner er veldig skjøre, så du må passe på at den ikke blir utsatt for noe særlig med trekk.

Du kan kjøpe deg "Den store kaninboka", der står det veldig mye om kaniner. Kanskje aller mest om innekaniner.

Vet ikke om du har tenkt til å ha kaninen ute eller inne?

Du trenger ikke å kjøpe nytt bur hele tiden hvis du i utgangspunktet kjøper noe av kvalitet og holder det i orden.

Jeg hadde samme utebur til mine kaniner i 5-6 år og det var i like god stand da kaninene døde. Byttet bur noen ganger før det da.

Kaniner er ikke de dyreste kjæledyrene akkurat, hvis man sammenlikner med katt og hund, er de ganske billige når det kommer til veterinærregninger.

Betalte 1600 kroner for kastrering av en hunnkanin, og det er et stort inngrep. Til sammenlikning betalte vi 8000 kr for trekking og behandlig av tenner til hund.

Håper ikke svaret mitt ble for surrete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!!=)

Jeg skrev et svar til anonymbruker, men det ble helt rart, bare kopi av innlegget jeg svarte på... Er ny på dette forumet, og syns det er litt vanskelig å skjønne helt hvordan dette fungerer! Prøvde også å slette kopien av svaret til meg, men fant ikke ut hvordan jeg eventuelt skal gjøre det heller... Skjønner ikke hvorfor mitt innlegg ikke kom med etter sitatet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kanskje 400-500 kroner i måneden på 2 kaniner.

Det er kaninpellets, høy og trepellets til kanindoen.

Det var mye.

Vi bruker ikke mer enn ca 150kr mnd, men vi har bare en kanin. Dvergvedder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke 4-500 kroner for 2 kaniner var så mye jeg. Jeg har bare en, og bruker vel en 2-300 kroner i mnd på han. Kommer jo an på hvor man kjøper mat og sånt da, dyrebutikkene rundt her er veldig dyre. Kjøper pelletsen hans på nettet (www.aktivkanin.no), resten må jeg kjøpe fra dyrebutikk.

Og til TS: AnonymBruker sier vel det viktigste, så jeg vil bare ønske deg lykke til med evt. kanin! Og om du ikke får tak i boka som nevnes finner du mye fin info på kanin.org :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kanin, som hopper fritt rundt i huset.

Jeg kjøper en stor sekk med pellets til ca 700 kr, holder ca 7-8 måneder.

En stor sekk med sponpellets til ca 500 kr, holder ca 1 år.

og en stor sekk med høy til ca 300 kr, varer rundt 4-5 måneder.

Han bruker en kanin do og gjør alt av sine fornødne der, bruker bare strøpellets der, så bruken av strø er minimal.

Gress har han alltid tilgang til, og får frukt og grønt i ny og ne.

Han har enda til gode å ødelegge noe som helst i buret, men har gått løs på tv kabelen min et par ganger. Heldigvis ikke rørt noe pc ledninger enda =D

Men, man må huske at del fleste kaniner ikke er noe kosedyr, da tenker jeg på dvergveddere og små raser, som regel det du finner i dyrebutikker. De litt større, hollendere for eksempel er kjent for å bli helt ufyselig kosete.

Sykdommer er litt så som så med, de fleste holder seg friske. Men har du mulighet til å skaffe fra en god oppdretter, så ville jeg gått for det. De pleier som regel å være mer nøye på hvilke kaniner som avles sammen og at de ikke avles for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sykdommer er det nok litt rasebestemt ja. F eks veddere virker som de kan være litt utsatt for øyeproblemer og feil på tannstilling. Ellers er kaniner ofte rimelig friske, selv om de kan ha forbigående problemer med fordøyelsen. Den ene jeg hadde fikk alltid forstoppelse når den røytet, viktig å følge med på, men ble kurert med litt parafin + mosjon. I verste fall må man til veterinær, hvis ikke kan de dø raskt og smertefullt. Ellers kan de få diare av for brå overganger i fôringen. I tillegg er det noen alvorlige infeksjonssykdommer og parasitter (coccidose), men de rammer vel mest kaninunger og ofte merker man ikke noe før dyret ligger der. Bruddskader o.l kan man unngå så lenge man er forsiktig med å løfte, holde, slippe, skremme. Generelt gjelder det nok at man må følge med på kaninen når det er veldig varmt eller veldig kaldt - om den ikke orker å få i seg nok væske eller om vannet fryser. Væskemangel kan føre til forstoppelse. I tillegg er det viktig å fôre med mye høy, og pellets av god kvalitet (jeg pleide å kjøpe på felleskjøpet), ellers grønt om sommeren og grønnsaker om vinteren, men ikke for stivelses- eller sukkerrike ting, eller noe særlig kål.

Min erfaring er at kaninene stort sett er sunne og friske dyr. Det kan være lurt å kastrere, så unngår man enkelte kreftsykdommer som kan forkorte livet deres, i tillegg til at dyret kanskje blir greiere å ha løst inne. Er enig i at de ofte ikke liker å bli løftet og båret, men de er ofte glad i å bli kost på hodet mens de sitter på bakken eller i sofaen e.l :) Mine likte også å ligge på fanget mens jeg satt stille i sofaen. Jeg hadde mellomstore rex-kaniner, disse var snille og gode, men de ulike fargevariantene innen rasen har ulikt temperament. De blå var veldig rolige.

Husker ikke hvor mye penger jeg brukte på kaninene, jeg fikk ofte flis fra et lokalt snekkerverksted. Hvis man kjøper høy gjennom en bonde/stall/fjøs er det UTROLIG mye billigere enn å kjøpe fra dyrebutikk, og kan fint ha bedre kvalitet. Det kan gjerne være litt grovt, men er viktig at det er tørt og grønt, ikke muggent og fuktig. Hjemmelagde bur kan være bedre enn kjøpte plastbur, hvis kaninen skal stå utendørs er det bedre for den å stå på tre, da plastbunnen blir veldig kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye.

Vi bruker ikke mer enn ca 150kr mnd, men vi har bare en kanin. Dvergvedder

Jeg bruker 300 kr i mnd i for og strø og jeg har 11 kaniner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du har hund og katt regner jeg med at du har årskontroll på de dyrene - noe som også er greit å ha på kanin for å sjekke hvordan tilstanden er og tennene (siden de vokser hele livet). Og så er det en fin måte å forbygge sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner er ikke dyre å ha. Vet ikke hva jeg bruker på min, jeg bruker samme flis som jeg bruker til hestene, kjøper i 25 kilos baller, til cirka 100 kr, og kjøper 20 kilos høyballer til cirka 5 kr kiloen. Ellers spiser han heste og kupellets, ensilage, grønnsaker, frukt og brødrester.

så tror ikke han koster meg noe særlig i måneden, og han har aldri vært syk, og jeg har hatt han i mange år nå.

Jeg har derimot et stort bur til han, som kostet ganske mye. husker ikke nøyaktig, men 1200 omtrent? Det er bare ett vanlig bur, men skal den bo ute, så må den han et stort trebur, med isolert hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...