AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Skal servere kalkun på julaften. Nå lurer jeg på om jeg skal velge mainert kalkunbryst i stedet... Noen som kan gi meg noe råd. Hva er best ?
KatteLatte Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Marinert kalkunbryst synes jeg er best på smak, uten tvil! Det er kjempegodt! Mindre sjanse for tørt kjøtt også, slik det fort kan bli på en stor kalkun.
mp84 Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 ånei nei nei! du må da ikke finne på det! :D Er jo bare 1 gang i året man fyrer en hel fugl i ovnen! Jeg hadde blitt oppriktig skuffet om jeg fikk marinert kalkunbryst istedet for en helstekt kalkun. Den er jo sååå mye bedre! Steker du den riktig blir den jo ikke tørr..! (ta den i stekepose om du er usikker). 1
KatteLatte Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 Hehe, smaken er som baken Det kan være veldig godt med hel kalkun også altså, og det er jo veldig flott å kunne servere en sånn fugl. Men det er likevel noe med det marinerte kjøttet som bare gjør det såå saftig
matentusiasten Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 (endret) Det som gjør den marinerte filéten saftig er at den er lagt i salt/sukkerlake, hvilket gjør at det binder mer væske. I tillegg inneholder det glutamat og andre kunstige tilsetningstoffer som vi eller får i oss nok av. Jeg stemmer for hel kalkun - bruk god tid på tiningen, stek den på lav temperatur og bruk steketermometer, så blir den ikke tørr. De ferdigmarinerte produktene som nevnes her smaker det samme overalt. Det blir som å handle julematen over grilldisken på mega. Endret 21. desember 2010 av matentusiasten
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 En tredje løsning vil være å kjøpe kalkunbryst naturell fra Stange, og så krydre det som man vil. Da unngår man problemet med tørt bryst eller understekte lår, dvs det ene eller det andre, som kan bli resultatet når man steker fuglen hel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå