Gå til innhold

Katt pisser inne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen noa gode tips mot mot hva jeg kan gjøre når katten min tisser inne?

Hun tisser i senga, på klær, sofa o.l..

Hun er inne katt fordi jeg bor på hybel rettved siden av jernbanen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun alltid gjort det eller er det noe som har begynt nå? Hvis det har begynt nå kan det være urinveisinfeksjon. Jeg regner med hun har kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun alltid gjort det eller er det noe som har begynt nå? Hvis det har begynt nå kan det være urinveisinfeksjon. Jeg regner med hun har kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ommøblering, endring i livssituasjonen din (kjæreste osv), urinveisinfeksjon eller kanskje det aller mest vanlige; For skitten kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Hun har begynt nå. I begynnelsen var det på gulvet å klær som lå å slang, men i natt tissa hun på oss når vi sov. to steder på dyna også på madrassen.

Har ikke råd til å sterilisere henne, men tisset lukter så ille så kan være urinveisinfeksjon, ja.

Skal jeg ringe dyrelegen?

Kassa hennes blir tømt hver dag.

Men kan også være fordi det er endring, vi er hjemme hos mor og far i julen så hun har ikke like mye frihet + to katter til men de er sjeldent sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ring dyrlegen. Hvis du får til å ta en urinprøve av henne og dra til dyrlegen med det, får de sjekket om det er urinveisinfeksjon. Katten min har hatt det et par ganger. Da fikk han antibiotikakur og ble fin like etterpå.

Også bør du sette av litt penger hver mnd så du får råd til å kastrere henne. Hvor mye koster det? 1200? Det kan ikke ta så lang tid å spare opp det. Det koster penger å ha dyr, og det er ditt ansvar å sørge for at hun har det bra. Ved kastrering slipper hun stresset ved løpetid, depresjon for at hun ikke får unger, uønskete kattunger, kreft i brystkjertlene og livmorshalsbetennelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg skjekket prisen på det var det rundt 3000 her jeg bor. Noe jeg syns er unødvendig dyrt.. :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Her.

Var nede på dyrebutikken å spurte etter hjelp. Der fikk jeg en slik spray "urin off". Som jeg kunne sprute på sengen, dyner, og steder katten skal holde seg unna. Så får virkglig håpe dette hjelper.

Tømte også kattedoen, samme som jeg gjorde i går.

Vi er nå hjemme hos foreldrene siden det snart er jul, hun tisser aldri inne hjemme. Så kan være det at hun ikke har så stort arealet å være på og at hun må sove på samme rom som oss.

Får håpe den sprayen som kostet godft over 400 kr vil hjelpe. Så har jeg ringt veterinærer rundt omkrig og prisen på sterilisering ligger på 2000 og oppover. :/ men må påkoste henne det tror jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Sinsen Dyreklinikk i Oslo, de tok 1499,- for kastering av hunnkatten, chip, tatovering i øret og vaksine. Kun kastraksjon tar de 999,- for. Så det finnes billige alternativer, men man må bare lete litt :)

Jeg er enig med de andre, at dersom man påtar seg ansvaret for en katt, må man regne denne utgiften. Hva skjer den dagen pus klarer å rømme ut et vindu, eller noe?

For ikke om å snakke om hvor plagsomt det er både for dere og henne under løpetiden. Sett av litt penger hver måned, så ordner det seg :) Men først er det greit å sjekke for urinveisinfeksjon.

Endret av Green Lady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattepiss stinker verre, mine blei reine(forholdsvis) når jeg steriliserte de og bytta do å kattesand. mine vil bare ha den kritthvite krystall-sanda(litterperls), men de tisser likevel hver gang de blir tressa(storbesøk, ommøbelering, nye ting å møbler. har å finne ut det hjelper godt med derre beroligene-saken man stikker i kontakten.

men det viktigste er nok å sterilisere, har ikke hørt om mange katter som har blitt reine uten... evt p-piller i mellomtida til du har råd til sterilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her.

Nå har hun begynt igjen. Den urinoff sprayen har alså ikke virket.

når vi skulle hoppe til sengs i dag møtte vi en stor bløt flekk på dyna, når jeg tok av trekket var dyna bløt tvers igjennom.

Så tok jeg snuten hennes ned i tissflekken ( har hørt det hjelper ) men da begynte hun å sleike opp tisset? er det normalt?

noen som har erfaringer med at katten virkelig slutter å tisse inne ved sterilisering? eller burde vi avlive henne?

vil helst beholde henne, men er billigst å avlive, men skal påkoste meg sterilisering dersom det er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her.

Nå har hun begynt igjen. Den urinoff sprayen har alså ikke virket.

når vi skulle hoppe til sengs i dag møtte vi en stor bløt flekk på dyna, når jeg tok av trekket var dyna bløt tvers igjennom.

Så tok jeg snuten hennes ned i tissflekken ( har hørt det hjelper ) men da begynte hun å sleike opp tisset? er det normalt?

noen som har erfaringer med at katten virkelig slutter å tisse inne ved sterilisering? eller burde vi avlive henne?

vil helst beholde henne, men er billigst å avlive, men skal påkoste meg sterilisering dersom det er det beste.

man kan ikke garantere at ho blir rein ved sterilisering, men de fleste blir det.

MANGE katter stresstisser, disse kattene på ha vante omgivelser å ikke tatt med på reiser, ved forandringer i hjemmet bør man bruke DAP. du kan ikke avlive en katt forde du ikke har råd til sterilisering, da omplaserer du den! ...å så skaffer du deg ikke et nytt dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man kan ikke garantere at ho blir rein ved sterilisering, men de fleste blir det.

MANGE katter stresstisser, disse kattene på ha vante omgivelser å ikke tatt med på reiser, ved forandringer i hjemmet bør man bruke DAP. du kan ikke avlive en katt forde du ikke har råd til sterilisering, da omplaserer du den! ...å så skaffer du deg ikke et nytt dyr

har ikke sagt jeg skal avlive ho fordi jeg ikke har råd til sterilisering..

og om du ikke er helt blåst mellom ørene er det vanskelig å gi bort kattunger, så hvordan tror du det er å gi bort en voksen katt som ikke er hus ren?

selv om jeg ikke har råd til sterilisering akkurat nå, må man da få lov å ha dyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Hun har begynt nå. I begynnelsen var det på gulvet å klær som lå å slang, men i natt tissa hun på oss når vi sov. to steder på dyna også på madrassen.

Har ikke råd til å sterilisere henne, men tisset lukter så ille så kan være urinveisinfeksjon, ja.

Skal jeg ringe dyrelegen?

Kassa hennes blir tømt hver dag.

Men kan også være fordi det er endring, vi er hjemme hos mor og far i julen så hun har ikke like mye frihet + to katter til men de er sjeldent sammen.

Mener du her at hun vanligvis har to katter til å forholde seg til, eller at det er det hun har der hun er nå?

For hvis hun ikke har det der hun bor fast, er det jo i utgangspunktet veldig uheldig for en katt å være alene innekatt. Må en absolutt ha innekatt, bør en i det minste ha 2 katter samt god nok plass å boltre seg på og tilgang til sikret uteareale (som balkong). En katt er en jeger og i aller høyeste grad et "utedyr" som må få utløp for tonnevis av energi.

I tillegg er katter svært stedbundne. Å ta med seg en katt som fra før av ikke er vant til å omgås andre katter i det fri, til en fremmed plass med to nye katter, er å be om at den blir stresset og nervøs. Den hadde helt sikkert ikke noe særlig godt grunnlag der den kom fra heller. Og unnskyld at jeg sier det: Men å ta på seg ansvaret for et dyr som kan leve i 20 år, krever såpass planlegging at kostnader som sterilisering o.s.v. må være med i beregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du her at hun vanligvis har to katter til å forholde seg til, eller at det er det hun har der hun er nå?

Hun er innekatt (hellig birma heter katterasen hun er) og nå som vi er hjemme på ferie, er det to katter til som er Hellig Birma. Så min katt er ikke såå vandt til andre katter.

For hvis hun ikke har det der hun bor fast, er det jo i utgangspunktet veldig uheldig for en katt å være alene innekatt. Må en absolutt ha innekatt, bør en i det minste ha 2 katter samt god nok plass å boltre seg på og tilgang til sikret uteareale (som balkong). En katt er en jeger og i aller høyeste grad et "utedyr" som må få utløp for tonnevis av energi.

Om du søker opp Hellig birma, så står det at de er KUN innekatter. De kan være ute om sommeren i kattegård, men ikke på vinteren.

I tillegg er katter svært stedbundne. Å ta med seg en katt som fra før av ikke er vant til å omgås andre katter i det fri, til en fremmed plass med to nye katter, er å be om at den blir stresset og nervøs. Den hadde helt sikkert ikke noe særlig godt grunnlag der den kom fra heller. Og unnskyld at jeg sier det: Men å ta på seg ansvaret for et dyr som kan leve i 20 år, krever såpass planlegging at kostnader som sterilisering o.s.v. må være med i beregningen.

Katten må jo bli vandt til andre katter før eller senere.

Og jeg tviler på at du har 2000 kr å ta rett opp av lomma for å sterilisere katten din bare fordi noen tullinger påstår at man må ha råd til sterilisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten må jo bli vandt til andre katter før eller senere.

Og jeg tviler på at du har 2000 kr å ta rett opp av lomma for å sterilisere katten din bare fordi noen tullinger påstår at man må ha råd til sterilisering.

I all verden!! Hvis du har råd til å anskaffe deg en Hellig Birma så må du også ha råd til å følge den opp! Og når du skal gjøre en katt vant til andre katter så skal jo dette skje gradvis, ikke drasse katten din med på ferie og tvinge den til å være inne sammen med andre katter den kanskje ikke liker en gang. Det er ikke rart at katta di tisser alle veier!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Katten må jo bli vandt til andre katter før eller senere.

Og jeg tviler på at du har 2000 kr å ta rett opp av lomma for å sterilisere katten din bare fordi noen tullinger påstår at man må ha råd til sterilisering.

Ehm, for det første: hvor mye kostet denne hellig birmaen? Såvidt jeg vet koster en renraset birma rundt 6000 kr, så hvordan hadde du råd til å skaffe deg ei så dyr katt hvis du har dårlig råd?

For det andre; jeg var student med minimalt av penger å leve for, men klarte likevel å betale sterilisering av min hunnkatt. Jeg begynte å spare når jeg fikk henne, og hadde da nesten et halvt år å spare på før hun begynte å nærme seg kjønnsmoden alder. Du kan bli så sint du bare vil av svarene du får, men skal du ha katt må du ta ansvar for den også. Dette innebærer også å få den sterilisert dersom den ikke skal brukes til avl.

Husk også at birmaer er intelligente katter som er veldig glade i oppmerksomhet og menneskekontakt, så katten kan bli frustrert av for lite stimulans i form av lek og kos. Dette kan også gi utslag i tissing inne.

For all del ikke avliv henne med mindre hun viser seg å være alvorlig syk. Da bør du heller omplassere henne, for det finnes nok av kattekyndige mennesker som mer enn gjerne vil overta en hellig birma, selv om den tisser inne. Jeg hadde gladelig tatt på meg "prosjektet"! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Her går hellig birma ut selv om det er vinter. :)

Ja de har jo en tykk og fin pels, så jeg ser ikke noe galt i det. Hellig Birma fungerer vel like godt ute som andre langhårede katter, men de fleste vil vel holde dem inne pga at de koster en del i anskaffelse. Jeg har ihvertfall aldri hørt at birmaer ikke kan være ute. Deres ekstremt medgjørlige slektning Ragdollen, derimot, er en innekatt pga gemyttet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...