Gå til innhold

Førstegangsbruker av p-piller.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på p-piller i januar. Vet ikke helt hvilken type p-piller ennå. Hvordan er det å gå på p-piller? Er det lett å huske på å ta pillene til rett tid? Og, om en tar helbrett (med en ukers hormonfri uke.) mister en mensentrasjonen da? Er det veldig mange bivirkninger som går, og kan en bli litt irritert på folk den første perioden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja! Jeg husker pillene, ofte noen timers margin, men jeg husker dem. Jeg har mensen, men det er ikke snakk om mer enn hva truseinnlegg vil ta hånd om.. og maks to dager. :) Kjenner ingen bivirkninger i det hele tatt, er roligheta selv i fra før av.. hvis man reagerer er det bare å bytte type. :) Selv går jeg på Loette 28 og reagerer kjempebra på dem, mens andre blir drapsmaskiner!

Skrevet

Er litt nervøs ovenfor piller og sånt. Sliter med kraftige menssmerter, så det hadde vært fint og bli kvitt dem. Samt å ikke bruke kondom. Det er litt turn off å måtte bryte av kosing, bare for at han må dekke til snabeln. :fnise:

Skrevet

Første gangen jeg gikk på p-piller ble jeg utlevert Loette. Dette brettet hadde piller man tar i mensuka også, sukkerpiller. Helsesøstra sa det ville hjelpe på å huske pillene hver eneste dag, men sånn sett råder jeg deg til å sette på dagalarm uansett. :gjeiper:

Man mister ikke mens, nei, med mindre du bevisst hopper over pillefri-uke og begynner rett på neste brett.

Ellers fikk jeg utrolig mange og dårlige bivirkninger av Loette. Mellomblødninger, og jeg fikk ofte blackouts. Bytta til Microgynon, som er MYE bedre. Ingen bivirkninger at all, etter 2 års bruk nå. Men dette er jo helt individuelt, så du får bare starte på et merke, og om du får altfor mange fæle bivirkninger får du prøve et annet merke :)

Skrevet

Er litt nervøs ovenfor piller og sånt. Sliter med kraftige menssmerter, så det hadde vært fint og bli kvitt dem. Samt å ikke bruke kondom. Det er litt turn off å måtte bryte av kosing, bare for at han må dekke til snabeln. :fnise:

På meg hjalp p-piller helt sinnsykt på menssmerter. :) Veldig bra! For jeg vridde meg i smerter omtrent.

Ellers er jeg helt enig at det er litt turnoff å måtte avbryte for å dekke. Men man kan jo gjøre det en del av leken da ;p

Skrevet

Du har smerter i forbindelse med sex? Vær obs på at hormonprevensjon ofte trigger dette...

Skrevet

Ja, jeg har smerter i forbindelse med sex.

Skrevet

Du har smerter i forbindelse med sex? Vær obs på at hormonprevensjon ofte trigger dette...

Ikke nødvendigvis. Er veldig individuelt :)

Skrevet

Gruer meg veldig, men det er vel til det bedre, I think.

Skrevet

Ikke noe å grue seg til. :) Og om det ikke er noe du vil fortsette med kan du jo alltids kutte de ut ;)

Skrevet

Er alt annet forsøkt? Cataflam, kostendringer, sterkere smertestillende? Jeg har blitt svært skeptisk selv etter å ha lest i vestibulitt tråden her hvor mange som har fått problemer pga hormonprevensjon, og jeg er pr dags dato smertefri. Legg til at det tok meg 2 år å få igjen menstruasjon (og dermed eggløsning og fertilitet) etter jeg sluttet på pillene sist gang.

Jeg siker ikke at dette er noe du bør unngå for en hver pris, men det er verdt å se på andre muligheter. En annen ting som kan være verdt å huske på er at sex er ikke bare vaginal penetrering. Det er nå 3-4 år siden jeg har hatt dette, og det er fullt mulig å leve et sexuelt fullverdig liv uten.

Skrevet

Vi driver med mye utennom vaginal penetrering. Har kommet fram til at enten p-piller eller p-ring passer til mitt behov, så får se.

Skrevet

Jeg skal begynne på p-piller i januar. Vet ikke helt hvilken type p-piller ennå. Hvordan er det å gå på p-piller? Er det lett å huske på å ta pillene til rett tid? Og, om en tar helbrett (med en ukers hormonfri uke.) mister en mensentrasjonen da? Er det veldig mange bivirkninger som går, og kan en bli litt irritert på folk den første perioden?

Nå er det lenge siden jeg gikk på p-piller (jeg har hormonspiral nå), men da jeg brukte det syns jeg det var veldig greit. Vi slapp å stresse med kondom midt i selve akten. Av og til kunne det være vanskelig å huske å ta pillene på rett tidspunkt, f.eks. hvis jeg var sammen med andre på det tidspunktet, men stort sett gikk det fint. I ettertid syns jeg det har vært mye skriverier i media om bivirkningene av dette, så det er en årsak til at jeg ikke bruker det nå + at jeg er i risikoen for å få blodpropp dersom jeg gjør det. Ang. det med hvordan du skal gjøre det for å miste mensen så tror jeg du må lese deg frem til dette på pakningsvedlegget. Om man lett kan bli irritert på folk den første perioden man bruker dette husker jeg faktisk ikke.

Skrevet

Er alt annet forsøkt? Cataflam, kostendringer, sterkere smertestillende? Jeg har blitt svært skeptisk selv etter å ha lest i vestibulitt tråden her hvor mange som har fått problemer pga hormonprevensjon, og jeg er pr dags dato smertefri. Legg til at det tok meg 2 år å få igjen menstruasjon (og dermed eggløsning og fertilitet) etter jeg sluttet på pillene sist gang.

Jeg siker ikke at dette er noe du bør unngå for en hver pris, men det er verdt å se på andre muligheter. En annen ting som kan være verdt å huske på er at sex er ikke bare vaginal penetrering. Det er nå 3-4 år siden jeg har hatt dette, og det er fullt mulig å leve et sexuelt fullverdig liv uten.

Er mensen noe du ønsker å få da? Siden jeg fikk hormonspiralen har jeg bare fått mensen 1 gang, og jeg er veldig fornøyd med akkurat det.

Skrevet

Er mensen noe du ønsker å få da? Siden jeg fikk hormonspiralen har jeg bare fått mensen 1 gang, og jeg er veldig fornøyd med akkurat det.

Er litt dumt å ikke få igjen mensen, om en slutter med pillene for prøving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...