Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #1 Skrevet 17. oktober 2003 JEG vet hva det er altså, men jeg skal forklare dette kort for noen andre. De vet knapt hva en PC er og jeg trenger en kort og grei forklaring som jeg kan gi dem. Noen forslag?
jordbær Skrevet 17. oktober 2003 #2 Skrevet 17. oktober 2003 Liker PCworlds forklaring; den mest grunnleggende programvaren som kjører på en datamaskin. Alle datamaskiner har et o. som bl.a. brukes for å starte opp og kjøre andre programmer. O. utfører viktige oppgaver som bl.a. å ta imot inndata fra tastatur og mus, sende utdata til skjermen, holde rede på filer og kataloger på disken, samt kontrollere de ulike enhetene i maskinen (f.eks. disker, skrivere, osv). Et operativsystem inneholder gjerne også et brukergrensesnitt, som f.eks. gir brukeren mulighet til å kontrollere maskinen ved hjelp av grafiske ikoner, vinduer og menyer. Eksempel på operativsystem; Windows 98, Windows 95, Windows XP, Windows 2000, Unix osv.
Mrs. B Skrevet 17. oktober 2003 #3 Skrevet 17. oktober 2003 Sakset fra nettet et sted, håper det hjelper, er jo en ganske enkel forklaring: Det er operativsystemet som er det viktigste programmet på en PC. Dette programmet gjør at du, brukeren, og maskinen kan ”snakke” sammen og samtidig det programmet som gjør at maskinvare komponentene kan ”snakke” sammen. For eksempel slik at det du skriver på tastaturet blir lagret på harddisken (til slutt), og at du kan skrive et brev til mor, og trykke det på skriveren (skrive det ut). Drivere er en form for hjelpeprogrammer som gjør at operativsystemet kan snakke med maskinvaren. Man kan si at operativsystemet fungerer som en tolk mellom deg, maskinen og programmene du bruker, enten det er tekstbehandling. regneark, spill eller MP3.
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #4 Skrevet 17. oktober 2003 Takk :D Har dere en link til disse sidene? Kanksje det står noe mer jeg kan ha bruk for der også!
Postmannen Skrevet 17. oktober 2003 #5 Skrevet 17. oktober 2003 Et operativsystem kjører programmer for deg, og kontrollerer hardware både i og rundt maskinen. Det finnes mange operativsystemer f.eks Linux, MacOS, Unix, QNX og *BSD i alle varianter. Felles for dem alle, er at de fleste gir brukeren en stor mulighet til selv å kontrollere maskinens virkeområde. Windows er ikke verdt å nevne i denne sammenhengen....
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #6 Skrevet 17. oktober 2003 Windows er absolutt lurt å nevne, siden det er Windows disse personene kommer til å bruke. Det er ikke så interessant å forklare hvor mange OS som finnes, men det kommer garantert et spørsmål om HVA et OS er, hva det gjør osv. Men jeg noterer fortsatt!
Mrs. B Skrevet 17. oktober 2003 #7 Skrevet 17. oktober 2003 Finner dessverre ikke linken. Brukte dette for en stund siden i undervisnings sammenheng så bare klippet og limet litt tekst fra den siden. Men søk litt på nettet så dukker det kanskje opp.
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #8 Skrevet 17. oktober 2003 Dette skal også brukes i undervisningssammenheng/kurs. Skal søke på nettet etter mer info jeg. Ting må være så enkelt som mulig. Og jeg VET jo hvordan ting fungerer, men det er ikke lett å formidle det videre når folk ikke vet hva en diskettstasjon er en gang :-? Takk for hjelpen!
Postmannen Skrevet 17. oktober 2003 #9 Skrevet 17. oktober 2003 Windows er absolutt lurt å nevne, siden det er Windows disse personene kommer til å bruke. Nei seriøst ment, Windows kan ligne et OPERATIVSYSTEM, men om det egentlig er det, er en annen sak. Windows gir liten mulighet til selv å kontrollere/overvåke f.eks hardware og prosesser i maskinen p.g.a. måten Windows er bygd opp på. Det er mer et multimediasystem eller kanskje en "morosak" om du vil!
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #10 Skrevet 17. oktober 2003 Nei seriøst ment, Windows kan ligne et OPERATIVSYSTEM, men om det egentlig er det, er en annen sak. Windows gir liten mulighet til selv å kontrollere/overvåke f.eks hardware og prosesser i maskinen p.g.a. måten Windows er bygd opp på. Det er mer et multimediasystem eller kanskje en "morosak" om du vil! Neppe noe jeg ville tatt med for å lære en flokk med "amatører" å bruke en PC med Windows akkurat.
Postmannen Skrevet 17. oktober 2003 #11 Skrevet 17. oktober 2003 Neppe noe jeg ville tatt med for å lære en flokk med "amatører" å bruke en PC med Windows akkurat. Nei kanskje ikke, men jeg synes du bør lære dem at det finnes andre systemer enn nettopp Windows, og at folk ikke abslutt MÅ bruke det. For å ta et eksempel på at Linux er et ekte OPERATIVSYSTEM, vil jeg ta et eksempel som jeg har fremført tidligere ang. muligheter for styring av hardisker i Linux. Programmet heter "hdparm" som lar deg interaktivt via Linux kjernen, styre diskene. [Postmannen@localhost postmannen]$ hdparm --help hdparm - get/set hard disk parameters - version v5.3 Usage: hdparm [options] [device] .. Options: -a get/set fs readahead -A set drive read-lookahead flag (0/1) -b get/set bus state (0 == off, 1 == on, 2 == tristate) -B set Advanced Power Management setting (1-255) -c get/set IDE 32-bit IO setting -C check IDE power mode status -d get/set using_dma flag -D enable/disable drive defect-mgmt -E set cd-rom drive speed -f flush buffer cache for device on exit -g display drive geometry -h display terse usage information -i display drive identification -I detailed/current information directly from drive -Istdin similar to -I, but wants /proc/ide/*/hd?/identify as input -k get/set keep_settings_over_reset flag (0/1) -K set drive keep_features_over_reset flag (0/1) -L set drive doorlock (0/1) (removable harddisks only) -M get/set acoustic management (0-254, 128: quiet, 254: fast) (EXPERIMENTAL) -m get/set multiple sector count -n get/set ignore-write-errors flag (0/1) -p set PIO mode on IDE interface chipset (0,1,2,3,4,...) -P set drive prefetch count -q change next setting quietly -Q get/set DMA tagged-queuing depth (if supported) -r get/set readonly flag (DANGEROUS to set) -R register an IDE interface (DANGEROUS) -S set standby (spindown) timeout -t perform device read timings -T perform cache read timings -u get/set unmaskirq flag (0/1) -U un-register an IDE interface (DANGEROUS) -v defaults; same as -mcudkrag for IDE drives -V display program version and exit immediately -w perform device reset (DANGEROUS) -W set drive write-caching flag (0/1) (DANGEROUS) -x tristate device for hotswap (0/1) (DANGEROUS) -X set IDE xfer mode (DANGEROUS) -y put IDE drive in standby mode -Y put IDE drive to sleep -Z disable Seagate auto-powersaving mode -z re-read partition table Skønner du hvorfor jeg kaller Windows for "multimediasystem" nå? . Ikke trenger jeg å omstøvle maskinen for å sette noen av dem heller
jordbær Skrevet 17. oktober 2003 #12 Skrevet 17. oktober 2003 Og DETTE tror du er nytting info for n00bs, postmannen? Da må jeg desverre si at du er en utrolig lite pedagogisk innstilt person. Linux er bra, det er jeg enig i. Men nå er det faktisk Microsofts Windows som blir mest brukt av normale dødelige folk.. :trøste:
Postmannen Skrevet 17. oktober 2003 #13 Skrevet 17. oktober 2003 Og DETTE tror du er nytting info for n00bs, postmannen? Ja hvorfor ikke? Det kunne jo komme til et punkt i undervisningen hvor slik info har en verdi. Hvis nnoen skulle komme til å spørre f.eks. Da må jeg desverre si at du er en utrolig lite pedagogisk innstilt person. Skal ikke skryte av at jeg er FLINK til å lære bort nei, men noe fornuftig kunne det hende kom fra meg også.
Gjest Hege Skrevet 17. oktober 2003 #14 Skrevet 17. oktober 2003 Jeg pleier bare å si at det er operativsystemet som gjør at maskinen i det hele tatt virker. Uten det viker ikke noe annet heller Som motoren i en bil.
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #15 Skrevet 17. oktober 2003 Hadde dette vært et kurs der forlk skulle lære om operativsystemer, så måtte nok andre OS enn Windows vært med, men disse skal lære grunnleggende ting om PC-er til bruk på arbeidsplassen. De har allerede PC-er med Windows som OS. Jeg vet at du ikke liker Windows Postmannen, men dette hører ikke hjemme på mitt kurs desverre.
Gjest Lea Skrevet 17. oktober 2003 #16 Skrevet 17. oktober 2003 Fant forresten en god beskrivelse på nettet: Et operativsystem er ganske enkelt en samling av grunnleggende programmer og verktøyer som får maskinen din til å virke. Operativsystemet gir programmene det de trenger av ressurser, og kommuniserer med datamaskinen for deg. Takk for hjelpen alle sammen! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå