Gå til innhold

Hvordan true meg selv til å gå ?

Fremhevede innlegg

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg har snart time hos tannlegen, å jeg har så tannlegeskrekk at det ikke skulle vært mulig.

Det er lenge siden jeg har vært der, å sist jeg var der å gjorde noe "ordentlig" var så grusomt at jeg ikke finner ord. Jeg fikk også beskjed om at neste gang jeg kom ( måtte dit flere ganger) måtte jeg enten rotfylle eller trekke en tann. Man sier da ikke sånn til en med tannlegeskrekk? Jeg kom så klart ikke tilbake.

Dette er et pr år siden, å jeg har siden den gang hatt et pr timer for å bare snakke, sånn at vi kommer til en løsning.

Det endte med at jeg fikk sobril av legen, men jeg klarte ikke å gå forde. Enda jeg har sliti mye med tannverk, som forresten er utrulig vondt!

Mamma ringte ned til dem å spurte om det var mulig å få narkose, koste hva det koste ville. De skulle ringe opp igjen å gi et svar siden, men neeeida de ringte aldri ( dette er 10 måneder siden da) men for noen dager siden fikk jeg et tannlegekort ( vanlig time liksom) å jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gå?

Jeg kan ikke beskrive angsten jeg føler mot å gå, men samtidig så er det for ille å ha tannverk også. Jeg har anntydning til tannverk nå, å jeg kommer til å stappe i meg en hel eske med Ibux på en gang om det blir verre.

Når jeg har veldig vondt hjelper det ikke med 1-2 stk, må ta flere enn det. Pleier som regel å ta 2-3 hver tredje time. Husker det var en gang de 3 ikke hjalp på 30 min, jeg fikk panikk å kastet i meg 4 til, DA hjalp det.

Når jeg har tannverk, varer det som regel i en uke ++ å eter så mye Ibux jeg klarer. Men det er vel ikke bare bare å ta for masse av det heller ? Vet ikke hvor mye man skal ta før det kan få konsekvenser jeg, men uansett hva de er, er kan det ikke være verre enn å dra til tannlegen, ikke sant? Er i såfall sånn jeg tenker, selvom jeg VET at det ikke stemmer.

Jeg vet at kjeften min er et prosjekt å fikse nå også, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke bare kunne være best å få narkose så kan de gjøre alt på en gang ? Jeg skal tilfeldigvis til en psykolog noen dger før tannlegen (av andre grunner så klart) så kunne jo prøvd å dratt opp det problemet også, men er vel lite han kan gjøre med det.

Har noen her slitt med tannlegeskrekk ? Hvordan takle det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du ikke at psykologen kan hjelpe med tannlegeskrekk?

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Vet ikke jeg, for det første så er det ikke derfor jeg skal til psykologen, å for det andre så har jeg tannlegetime 4 dager etter 1 time hos psykologen :P

Føler at det er en del problemer med meg altså :riste:

Skrevet

huff1 Jeg føler med deg! ! Har den samme skrekken som du, men kanskje ikke like store problemer i munnen. Du må bare gå! Det blir jo bare verre og verre jo lengre du venter. Jeg har pinglet ut maaaaange ganger. Noen ganger har jeg komt der litt beruset, men det er jo heller ikke lurt:P

Har du noen som kan være med deg? En mann, barn, foreldre, søsken, venn? Det hjelper bittelitt..

Men huff, jeg føler med deg:S Lykke til! Kom deg til tannlegen:S

Skrevet

Få narkose eller lystgass? Snakk med tannlegen din om at du er redd, hvis ikke h*n tar deg på alvor, bytter du!:) Det er maangen flinke tannleger som respekterer at pasientene har tannlegeskrekk og gjør sitt for å hjelpe dem :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Psykolog. Samt en tannlege som er spesialist på mennesker som deg.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Independent : Pøver du å gi meg trauer ? Æsj, åh herregud for noen grusomme bilder, uff...er ikke SÅ ikke i kjeften min da ^^

( enda, si...hehe)

Har snakket med en tannlegepsykolog eller hva jeg skal kalle det, men hun spurte bare om jeg hadde opplevd noen form for overgrep og om jeg brukte noen form for narkotika, umm :sjenert:

"vanlig" psykolog skal jeg til! Men av andre grunner som sagt, men han blir sikkert ikke sur på meg om jeg sier at jeg har tannlegeskrekk også :P

Jeg har folk som kan være med, men liker best å være alene på sånne steder, eller mamma "må" vente på venterommet da, men ingen får være med lenger enn dit.

Jeg vil veldig gjerne bytte tannlege. Han jeg hadde for mange år siden var slem ( han var det også altså, var ikke kjent for å være snill også hadde han litt skremmende humor som ikke akkurat hjalp om man ikke likte tannlegen) etter han kom det en annen som var litt bedre, men han var så gammel, dessuten likte han meg ikke, jeg bare vet det. Han forsvant også, så nå vet jeg ikke hvilken tannlege jeg har, men har fått det for meg at alle disse "skoletannlegene" bare er en gjeng idioter hele folket.

Mamma har som sagt prøvd å få dem til å godta narkose, men de har ikke svart på det, enda de skulle ringe opp etter noen dager å si hvordan det ble. Noen dager ? Nå har det gått et år snart, såe.

Lystgass er vel lettere kanskje ? Kanskje jeg skulle prøvd det.

Men sobril hjalp i allefall ikke, sikkert lurere hele pillen, blir bare sløv og forvirret av den.

Har dessverre på følelsen at jeg ikke kommer til å gå denne gangen heller, men det er kanskje veldig dumt ? Jeg fyller 18 til neste år så etter det må jeg vel betale for å komme dit.

Jeg vet ikke helt hva jeg ikke liker der borte. Men jeg har ingen kontroll over hva de gjør, dessuten hater jeg å ha folk hengene over meg. Jeg hater å borre, det gjør så vondt også grøsser det så sykt. Å siden jeg skal trekke eller rotfylle så må jeg ha bedøvelse (?) vel, jeg har minst like redd for sprøyter som borren ! Kan ikke fordra sprøyter, grøsser bare ved tanken, uff, jeg er håpøs :P

Skrevet

Er du glad i tennene dine så overvinner du frykten.

Men siden du har så stor tannlegeskrekk, hvorfor prøver ikke du å forebygge tannråte? Om jeg var like redd for tannlegen som det du er hadde jeg vel vært helt manisk med tannhygienen nettopp for å slippe å sitte i tannlegestolen. Men nå har du jo ingen valg, siden skaden er skjedd. Du får tvinge deg ved å se for deg at tanna råtner mer og mer jo lenger du venter. For den gjør det jo.

Skrevet

Men siden du har så stor tannlegeskrekk, hvorfor prøver ikke du å forebygge tannråte? Om jeg var like redd for tannlegen som det du er hadde jeg vel vært helt manisk med tannhygienen nettopp for å slippe å sitte i tannlegestolen.

Hvorfor i all verden går du utifra at det ikke blir gjort? Men mennesker har ulik kvalitet på tenna, og det er ikke alt det går an å forebygge, de fleste må til tannlegen i blant uansett hvor maniske de er med tannpussen. Og tannproblemer eskalerer desverre fort. Og dere som forsøker å skremme TS til å gå kan bare holde kjeft, dere har null innsikt i problemet, og har bare dritt å komme med.

Til TS: For det første, du er ikke håpløs. Å være redd tannlegen er desverre vanlig, og reaksjonene dine høres normale ut for meg som også har tannlegeskrekk. Men siden dette er ett vanlig problem betyr det også at det er mye kompetent hjelp å få.

Det første du bør gjøre er å finne en tannlege som har kompetanse på tannlegeskrekk, og som du er komfortabel med. Prøv å tenk litt igjennom hva slags tannleger du synes er minst skumle. Selv ble jeg feks traumatisert av en mannlig, eldre tannlege, og har merket bedring bare av å gå til en kvinnelig tannlege i stedet.

Grovt sett har du tre alternativer. Det ene er å bli guidet langsomt igjennom behandling, i ett tempo du er komfortabel med. Så har du angstdempende behandling, i for av lystgass og medikamenter. De fleste som driver med behandling av tannlegeskrekk kombinerer disse to metodene. Til sist har du narkose. Dette prøver de å unngå, siden narkose innbærer en viss risiko, og det er dyrt, det koster ca 6000 kroner i tillegg, som du må betale selv. Men noen ganger må det til, hvis det akutte problemet er for stort til å kjøre babystegmetoden. Men dette vil en dyktig tannlege kunne vurdere for deg.

Jeg er ikke kjempeimponert over det du beskriver med din nåværende tannlege, så du bør kanskje forsøke å bytte. Snakk med folk du kjenner, overraskende mange som har erfaring med dette, eller ring rundt hos de som skriver på gule sider at de har spesiell kompetanse på tannlegeskrekk.

Når du går til en slik time vil de som regel ta noen pratetimer først, hvor de prøver å finne ut hva som er ille for deg, og hvor du kanskje sitter litt i stolen og tar ett bilde eller to, før de legger opp videre behandling. Dette har fungert bra for meg, i starten var jeg på grensa til å bli sendt til narkosebehandling, nå går jeg til tannlegen uten å grue meg, så lenge jeg får medisinering. Det blir vel aldri morsomt å gå dit, men jeg har kommet meg opp på ett nivå hvor jeg gjennomfører det når det må til, og er fornøyd med det.

Lykke til, håper du finner en tannlege som kan hjelpe deg, det er så kjipt å måtte gå med dette hengende over seg, og det absolutt mulig å gjøre noe med. :)

Skrevet

Hvorfor i all verden går du utifra at det ikke blir gjort? Men mennesker har ulik kvalitet på tenna, og det er ikke alt det går an å forebygge, de fleste må til tannlegen i blant uansett hvor maniske de er med tannpussen. Og tannproblemer eskalerer desverre fort. Og dere som forsøker å skremme TS til å gå kan bare holde kjeft, dere har null innsikt i problemet, og har bare dritt å komme med.

Det er ikke så enkelt som at man kan si at noen er utstyrt med "dårlige tenner" fra naturens side. Med godt renhold og sunt kosthold kan man forebygge MYE! Når TS beskriver at h*n allerede som pasient hos tannlegen fikk beskjed om trekking eller rotfylling, så tyder det på at en eller begge av disse faktorene ikke er som den burde være, hvis man ønsker å unngå å få et behandlingsbehov hos tannlegen.

Systematisk og grundig tannbørsting, ordentlig bruk av tanntråd minst en gang daglig og fluortilskudd (enten i form av skyll eller tabletter) burde være minstekravet i så måte. Det samme gjelder å ha regelmessige måltider, ingen spising mellom måltider, sjeldent inntak av brus og godterier.

:popcorn:

Skrevet

Det er flere tannleger som tilbyr narkosebehandling. Hvor i landet bor du?

Du kan jo evt sende en mail med forespørsel, hvis det er lettere å kommunisere på den måten?

Skrevet

Jeg hadde søkt på nett på ulike tannklinikker og sett om noen av de var spesialister på tannlegeskrekk. Siden du er så ung så får du gratisk behandling hos skoletannlegen, men du må betale andre steder. Har foreldrene dine mulighet til å ta den kostnaden?

Skrevet

Vel, hun spør jo oss "hvordan true meg selv til å gå" og får svar deretter.

Du kan jo se for deg, at den smerten du har nå i tennene kun vil bli verre. Det er ingen annen måte å få det vekk på enn å oppsøke tannlege.

Skrevet

Kan du ikke abre få moren din til å tvinge deg med?

Skrevet

AB #10 har det mest konstruktive rådene til deg TS.

Noen skjønner ikke hvordan det er å ha tannlegeskrekk. Følelsen av panikk, angst og totalt kaos.

Jeg har hatt det sånn. Kom alltid gråtende ut fra tannlegen. Totalt vrak. Ikke mulig å gå tilbake på jobb samme dag.

Allikevel så har jeg vært "heldig" for jeg har klart og gått og dermed fått fulgt opp med jevnlig tannbehandling.

Jeg fikk ny tannlege og gradvis så ble det lettere for meg å gå dit. Nå må det sies at jeg var der veldig ofte pga en tidligere tannleges dårlige arbeid. Jeg har senere fått tilbud om beroligende medisin, men har valgt å takke nei. For meg er det viktigere at jeg bare kan hive meg i bilen og komme meg hjem etterpå.

Jeg takler min tannlege og hans kontor. En forandring som at han brukte nabokontoret gjorde at angsten kom for fullt. Enda verre når måtte ha en ukjent tannlege.

Jeg sier bare i fra om tannlegeskrekken min og at om jeg gråter så er det bare å fortsette. Jeg gir tydelig signal når jeg har fått nok.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er flink til å pusse tenna og bruke munnskyll, men spiser en del sukker og drikker ekstremt med brus ( sukkerfritt, men er vel ikke så bra for tenna det heller?)

Hjelper ikke om mamma "truer" meg til å gå, hun prøvde vel for såvidt å da endte det med en time hos fastlegen, fikk sobril men det hjalp ikke det heller som sagt ;P

Jeg har mulighet til å betale for narkosebehandling selv, så det er ikke noe problem.

Hadde jeg vist at det bare var en time hos tannlegen så var det hele over for denne gang så hadde det vært lettere, men jeg vet at jeg må få flere ganger. Jeg takler det ikke, har nok å slite med fra før.

De har sagt at jeg skal få styre litt mer selv, ha kontroll over hva de gjør å ta pauser osv men da varer det bare enda lenger å hullene blir sikkert ikke ferdig før jeg er 20 år.

Hvorfor lager de ikke noe som reparerer tennene smertefritt ? Borr og det opplegget der virker utrulig gammeldags.

Det kunne i det minste vært en robot som sto over meg, men det er et menneske å bare det i seg selv er ille.

Dessverre så er jeg en person som har lett for å rømme fra problemene mine, feig rett og slett.

Men mulig lystgass kan være noe, ja. Hvis jeg bare kommer meg ned dit, så er mye gjort. Jeg tror ikke jeg hadde stukket etter at de hadde sett meg, da hadde jeg hvertfall aldri turt å vise meg der igjen;P

Skrevet

Hvorfor lager de ikke noe som reparerer tennene smertefritt ? Borr og det opplegget der virker utrulig gammeldags.

Det kunne i det minste vært en robot som sto over meg, men det er et menneske å bare det i seg selv er ille.

Vetdu, det er 2010 og vi har noe som heter bedøvelse. Jeg har både rotfylt og trukket visdomstenner, og det var ikke vondt i det hele tatt. Kjente ingen verdens ting.

Jeg ser fortsatt ikke logikken i at du tåler å gå rundt i mange dager med konstant smerte som du prøver å døyve med smertestillende, når du kan bli kvitt den smerten right away hos tannlegen, men assosierer tannlegen med smerte i stedet?

Hæ?

Nei, lykke til, og stakkars tennene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...