AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #1 Skrevet 19. desember 2010 Jeg jobber som BPA. DVS at jeg er personlig assistent for ei som sitter i rullestol og har CP. Hun trenger hjelp døgnet rundt, og vi er flere som jobber med henne. Litt av greia med å være BPA er å la personen man jobber for bestemme hvordan de selv vil leve. Hvis min sjef har lyst til å drikke seg full hver kveld så har jeg egentlig ikke noe å si. Jeg kan forslå endringer, men kan ikke forvente noe. Det er veldig viktig at jeg som personlig assistent vet "min plass". Derfor er jeg veldig usikker på om jeg burde si noe til min sjef om at jeg reagerer på hennes overaktive blære. Jeg vil gjerne ta nattevaktskiftet som eksempel: Jeg begynner halv ti. Siden hun har sterk CP så kan hun ikke gå på "stor do" som hun vil, men trenger hjelp med glyserol. Dette tar vi et sted mellom halv ti og halv elleve. Da tisser hun. Før hun legger seg, rundt midnatt, så tisser hun igjen. Hun bruker ofte lang tid på å tisse, jeg tror det er fordi hun egentlig ikke må. I løpet av natten, gjerne i 3-4 tiden så må hun tisse igjen. Dette kan av og til gå fort, av og til ta opptil 25 minutter. Og igjen, når vi står opp i halv åtte tiden, så går hun på do igjen. Sånn er det ofte. Jeg ville tro at hun er på do rundt 10-15 ganger i løpet av en dag. Jeg har også lest mye for en stund siden om at mange sliter med en overaktiv blære, og selv om jeg ikke er utdannet sykepleier, så ville jeg si at dette ikke er en normal reaksjon, CP eller ikke. Burde jeg være stille, og "vite min plass", eller si ifra til sjefen min om at hun kanskje burde prøve å holde seg litt av og til?
Kråkesaks Skrevet 19. desember 2010 #2 Skrevet 19. desember 2010 Hvis hun har overaktiv blære, så burde hun snakke med legen sin. Kanskje feiler det henne noe som gjør at hun tisser så ofte. Det finnes medisiner mot overaktiv blære. Jeg tviler på at hun tisser ofte for moro skyld.
bttb Skrevet 19. desember 2010 #3 Skrevet 19. desember 2010 Hvorfor skal hun holde seg da? Hun må vel kunne gå på do når hun ønsker? Å gå på do annenhver time er vel ikke sånn kjempeuvanlig. Og skjønner at dama heller vil gå på do litt før hun kjenner at hun MÅ, siden det sikkert er litt styr med å få henne på do, og heller gå på do en gang for mye enn en gang for lite og risikere uhell. 1
Devana Skrevet 19. desember 2010 #4 Skrevet 19. desember 2010 Jeg antar at hun er et voksent menneske som vet selv disse tingene du nevner. Det kan også være at hun foretrekker å gå på do for sikkerhetsskyld litt tidligere enn vanlig, rett og slett fordi det tar tid. Nå skal det sies, jeg går på do når jeg legger meg kl. 23, og så våkner jeg på natten igjen ved 4-5 tiden og går på do, og deretter på do igjen ved 8-9 tiden. Jeg ser ikke på det som uvanlig. Når jeg våkner på natten så må jeg rett og slett på do, hvis ikke så klarer jeg ikke sovne - Det betyr ikke nødvendigvis at jeg tisser som om jeg har holdt meg i evigheter, men det er en nødvendighet hvis ikke blir jeg bare liggende våken. Hvis hun selv føler at det er et problem, så er det noe HUN kan ta opp med legen sin - Hvis ikke så synes jeg det egentlig ikke er noe å si noe på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå